جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.08.2020, 10:24

خطر ابتلا به کرونا در کادر درمان: سه برابرِ دیگران

رادیو زمانه: بر اساس پژوهشی که پژوهشگران دانشگاه کینگز لندن و دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند کادر درمان در بیمارستان‌ها حتی اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند سه برابر بیش از سایر اقشار مردم در خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار دارند. آمارهایی که مسئولان از تعداد پرستاران و پزشکان مبتلا در ایران به کووید ۱۹ ارائه داده‌اند متناقض و بین ۶ تا ۹ هزار نفر است.

خطر ابتلا به کرونا در کادر درمان: سه برابرِ دیگران. ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفاظت پرسنل از ابتلا به ویروس کافی نیست.

نتایج پژوهش مشترک پژوهشگران کینگز کالج لندن و دانشگاه هاروارد یکشنبه ۲ اوت/ ۱۲ مرداد در نشریه The Lancet Public Health منتشر شد. بر اساس این پژوهش پرستاران و پزشکان اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند سه برابر بیش از سایر اقشار مردم در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند. بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نرخ ابتلا در بین کادر درمان به نسبت سایر اقشار مردم چهار برابر افزایش پیدا می‌کند.

پژوهشگران با استفاده از یک اپلیکیشن اطلاعات مربوط به دو میلیون و ۳۵ هزار و ۳۹۵ نفر از شهروندان و ۹۹ هزار و ۷۹۵ نفر از اعضای کادر درمان در بیمارستان‌های بریتانیا و آمریکا را بررسی کرده‌اند. در مدت یک ماه پنج هزار نفر از شهروندان علامت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را در اپلیکیشن وارد کردند. در همین بازه زمانی بیش از ۲۰ درصد از اعضای کادر درمان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌ بودند. 

پژوهشگران می‌گویند نتایج این پژوهش صرفاً بیانگر این واقعیت نیست که برای مقابله موثر با همه‌گیری ویروس کرونا می‌بایست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و بیش از همه ماسک زد، بلکه نمایانگر این ضرورت هم هست که کادر درمان به تجهیزات بیشتری برای نگهداری، مراقب و درمان مبتلایان به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها نیاز دارند.

هفته گذشته علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران در نشست خبری مجازی با خبرنگاران گفت که از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران بیش از شش هزار نفر از کادر درمان در سراسر کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. به گفته فتاحی، ۱۴۰ نفر از کادر درمان در بیمارستان‌های ایران در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. پرستاران ۲۲ درصد، پزشکان عمومی ۲۰درصد، گروه داخلی ۸ درصد و گروه زنان با ۵ درصد بیشترین شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های ایران را تشکیل داده‌اند.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران ۲۵ تیر در مصاحبه با «باشگاه خبرنگاران جوان تعداد پرستارانی را که در بیمارستان‌های کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند ۹ هزار نفر اعلام کرد که از آن میان چهار هزار نفر از چرخه خدمت خارج شده‌اند. به همین سبب هم‌زمان با بالاگرفتن همه‌گیری ویروس کرونا در ایران بیمارستان‌ها با کمبود پرستار و به ویژه پرستاران ماهر و باتجربه مواجه شده‌اند.

به گفته  علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران بر اساس آمارهای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و بقیه‌الله ۴۴۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی درمانی دانشگاه‌ها در تهران به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت در مجموع  تعداد بیماران کووید۱۹ در کشور به ٣٠٩ هزار و ۴٣٧ نفر رسیده است. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ٢٠٨ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ١٧ هزار و ١٩٠ نفر رسیده است.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت صبح دوشنبه در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد که از نظر رعایت نکات بهداشتی پاساژها در ایران در پایین‌ترین سطح و بعد از آن نانوایی‌ها در رده بعدی قرار می‌گیرند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024