پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.08.2020, 8:59

فروش معدن طلا در ورزقان به روس‌ها به مبلغ ۲۵ میلیون دلار

الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از وضعیت کنونی معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان، گفت: متاسفانه این معدن غنی به جای فرصت برای توسعه منطقه تبدیل به معضل شده است و اصلا” مشخص نیست طرف روسی چه مقدار به لحاظ وزنی و دلاری از این معدن بهره برداری می کند.

شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی و در ۷۸ کیلومتری شمال تبریز واقع ‌شده است. ورزقان علی‌رغم دارا بودن معادن سرشار مس و طلا و قرار گرفتن در جوار جنگل‌ها و مراتع ارسباران (قره‌داغ) و پارک ملی کنتال، یکی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ ایران است.

معدن طلای اندریان (آستارگان) در روستای اندریان در شهرستان ورزقان قرار دارد. فعالیت‌های اکتشافی در محدوده معدن طلای اندریان از سال ۱۳۷۲ با ۳۰ میلیون تن ذخیره قطعی کانسنگ طلا با عیار پنج درصد در محدوده ۱۲۰ هکتاری آغاز شد و گفته می‌شود در سال ۱۳۹۰ از سوی ایمدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) به یک شرکت که در کشور گرجستان ثبت‌ شده و سرمایه گذار آن یک فرد روس می باشد، به مبلغ ۲۵ میلیون دلار واگذار شده است.

روس‌ها با روش های غیر اصولی و استفاده از ترکیبات سیانور در استحصال طلا، موجب نفوذ ترکیبات خطرناک سیانور در آب‌های سطحی، زیرسطحی و خاک منطقه شده اند به گونه ای که ذخایر زیرزمینی نابود و آب شرب و کشاورزی منطقه آلوده شده است. آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان شرقی سندی را منتشر کرده است که در آن بر وجود آلایندگی شدید در روان آب‌های مجاور تاکید و میزان آلایندگی را ۳۰۰ درصد بیشتر از حد مجاز نشان می‌دهد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024