جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.07.2020, 11:58

امروز، آخرین مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال

روزنامه شهروند

نهاد عمومی غیردولتی یا نهاد مستقل غیردولتی و غیرانتفاعی؟ این مهم‌ترین سوالی است که در ماه‌های گذشته مطالب مختلفی درباره آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و محافل فوتبالی بحث شده است و جواب آن در ۴۸ساعت آینده سرنوشت فوتبال ایران را در نهادهای بین‌المللی مشخص می‌کند. اما چرا؟ چون آخرین مهلت فیفا به ایران برای اصلاح اساسنامه منطبق با منشور المپیک و اساسنامه فدراسیون جهانی امروز به پایان می‌رسد و اصلاحات مدنظر فیفا باید تا فردا که هفته کاری جدید در اروپا شروع می‌شود، انجام شده باشد.

اخطار رسمی فیفا به ایران

فیفا در آخرین نامه خود به فدراسیون فوتبال، به صراحت ضمن انتقاد شدید از پنهان‌کاری‌های فدراسیون ایران اخطار رسمی داده بود که تمام مذاکرات، مکاتبات و روال اصلاح اساسنامه به اطلاع اعضای مجمع عمومی برسد. این اخطار رسمی به دنبال دریافت گزارش‌های رسمی درباره بی‌توجهی مدیریت فدراسیون به جایگاه مجمع از سوی فیفا رخ داد اما باز هم رفتارهای مدیران فدراسیون تغییری نکرد. تنها چیزی که اتفاق نیفتاد، شفاف‌سازی بود و تا به امروز که مهلت نهایی فیفا برای اصلاح اساسنامه به پایان رسیده، باز هم رسانه‌ها، جامعه فوتبال و اعضای مجمع عمومی در جریان مذاکرات با فیفا و سرنوشت اساسنامه و سیاستی که برای حل مشکل ماده اول درنظر گرفته شده، نیستند. پس همه کارها در خفا انجام خواهد شد.

نهادهای نظارتی و مسئولان دولتی چند وقتی می‌شود که تمام فعالیت‌ها و اقدامات مدیریت فدراسیون برای اصلاح اساسنامه و مکاتبات و مذاکرات با فیفا را زیرنظر گرفته‌اند. شایعه دنبال‌کردن منافع شخصی و فردی برخی مدیران برای دورزدن قوانین داخلی با سوء‌استفاده از اهرم فیفا و واژه حفظ‌شدن استقلال فدراسیون، ماجرایی بود که باعث شد پروژه اصلاح اساسنامه به جایی خطرناک برسد و فوتبال ایران در یک قدمی تعلیق از سوی فیفا قرار بگیرد. به همین ترتیب این پرونده به شکلی جدی وارد شد تا سرنوشت فوتبال ایران به خاطر رفتارهای چند مدیر با بحرانی جدی روبه‌رو نشود.

وزیر ورزش ورود کرد

وزیر ورزش چند هفته‌ای می‌شود که شخصا به همراه مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، وارد مذاکرات رسمی با نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است. در شرایط کنونی هم همه می‌دانند که به خاطر تضاد بین قوانین کشور و قوانین فیفا، مدیران فدراسیون که از ابتدا با سیاستی اشتباه وارد مذاکره با فیفا شدند، توانایی حل مشکل را ندارند. پس مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان شخص اول ورزش کشور و عضو هیأت دولت وارد مذاکرات شد تا این مشکل بزرگ را حل کند. نهادهای نظارتی هم با بررسی دقیق، اتفاقات جلوی دنبال‌شدن منافع شخصی برخی مدیران را گرفتند تا کار به حاشیه کشیده نشود. فوتبال ایران به خاطر مذاکرات بد فدراسیون با فیفا، چند هفته‌ای می‌شود که با یک دوراهی سخت روبه‌رو شده است.

فیفا دیگر نهاد عمومی غیردولتی‌بودن فدراسیون را نپذیرفته و طبق قوانین داخلی فدراسیون تنها می‌تواند با همین عنوان ثبت شود. پس فوتبال نه می‌تواند از دستور فیفا پیروری نکند و نه می‌تواند به قوانین جمهوری اسلامی ایران پشت کند. مذاکرات فشرده و بسیار مهم دوهفته اخیر نیز، در راستای همین مشکل بزرگ به وجود آمده بوده است؛ یعنی مدیران ورزش و فوتبال ایران آخرین تلاش‌های خود را کرده‌اند تا فیفا بپذیرد فدراسیون به‌عنوان نهادعمومی غیردولتی ثبت شود. تلاش شده تا به فدراسیون جهانی فهمانده شود نوشتن هرعنوان دیگری برای فدراسیون تبعات حقوقی و اقتصادی سنگینی برای فوتبال در ایران به همراه خواهد داشت.

جلسه فوری در فدراسیون فوتبال

دیروز جلسه فوری هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد. از علی کفاشیان هم بالاخره برای شرکت در نشست هیأت‌رئیسه دعوت به عمل آمد. هدف از این جلسه، اتخاذ تصمیم نهایی برای ارسال اساسنامه به فیفا بود و مصوبه امضاشده تصمیم نهایی فدراسیون درباره اساسنامه بود. طبق صحبت‌های مسئولان احتمالا فدراسیون باز هم به‌عنوان نهاد عمومی غیردولتی به فیفا معرفی خواهد شد و توضیحات حقوقی جامعی درباره قوانین داخلی و استقلال فدراسیون به فیفا ارایه خواهد شد.

فیفا کوتاه می‌آید؟

حال اینکه فیفا اساسنامه را بپذیرد و از مواضع خود کوتاه بیاید، مسأله‌ای است که در روزهای آینده تکلیف آن مشخص می‌شود. اگر فیفا نهاد عمومی غیردولتی‌بودن فدراسیون را قبول کند، مشکل حل می‌شود. اما اگر مسئولان نتوانسته باشند ابهامات و بحران را حل کنند، باید منتظر تصمیم سخت فیفا درباره فوتبال ایران و تعلیق احتمالی فوتبال کشور باشیم. درچنین شرایطی هیأت‌رئیسه کنونی فدراسیون عزل و با روی کارآمدن کمیته عادی‌سازی، یک تیم مدیریتی تحت‌نظر مستقیم فیفا، اداره امور و پروسه اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات را برعهده خواهد گرفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024