شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.07.2020, 10:08

پمپئو: کشتن سلیمانی، واکنش به افزایش حملات ایران بود

صدای آمریکا: وزیر خارجه آمریکا با رد گزارش اخیر گزارشگر سازمان ملل درباره کشتن قاسم سلیمانی، اقدام ایالات متحده را واکنشی به افزایش حملات جمهوری اسلامی علیه آمریکا و منافع این کشور دانست و گفت ایالات متحده از منافع و نیروهای خود همیشه محافظت خواهد کرد.

مایک پمپئو در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که پنجشنبه شب ۱۹ تیرماه منتشر شد، گفت: ما گزارش و نظر کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل که امروز درباره حمله ایالات متحده جهت کشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی منتشر شد، را رد می‌کنیم.

وی با «فریبنده» و نادرست خواندن جمع بندی گزارش اَگنس کالامارد گفت که آن حمله و کشتن ژنرال سلیمانی از سوی آمریکا، یک واکنش به افزایش مجموعه‌‌ای از حملات نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن به نیروهای ایالات متحده و متحدانش در منطقه خاورمیانه بود. این اقدامی بازدارنده برای جلوگیری از اجرا یا حمایت از حملات آینده علیه ایالات متحده یا منافع آن و همچنین کاهش توانایی‌های نیروی قدس [سپاه] بود.

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه با اشاره به اینکه «ایالات متحده درخصوص مبانی قوانین بین‌المللی برای حملات شفاف بوده»، تاکید کرد: حمله‌ای که در این عملیات صورت گرفت، حق طبیعی ایالات متحده در دفاع از خود است.

وزیر خارجه آمریکا در پایان بیانیه تاکید کرد: همانطوری که رئیس جمهوری آمریکا ۲ ژانویه (۱۲ دی ۱۳۹۸) گفت، ما همیشه از دیپلمات‌ها، نیروهای نظامی و همه آمریکایی‌ها محافظت خواهیم کرد.

پمپئو بخشی از این بیانیه را در توئیتر خود نیز منتشر کرد.

اَگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام‌های فراقانونی، سریع [بدون محاکمه منصفانه]، و یا خودسرانه،‌ روز پنجشنبه در ژنو گزارشی را ارایه داد و ادعا کرد که کشتن سلیمانی غیرقانونی بود، چرا که واشنگتن برای توجیه آن حمله پهپادی، شواهد و مدارک کافی مبنی بر این که او یک تهدید فوری برای منافع آمریکا بود، را ارائه نکرد.

پیشتر، وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه با رد گزارش آتی سازمان ملل متحد در مورد حمله نظامی آمریکا که سرلشکر قاسم سلیمانی را کشت، آن گزارش را «جانبدارانه» و «ارائه مجوز به تروریست‌ها» خواند.

دونالد ترامپ در تاریخ ۳ ژانویه و در زمان اعلام خبر کشته شدن سلیمانی، در بیانیه‌ای دلایل و توجیه این حمله را ارائه داد.

ترامپ گفت: «سلیمانی در حال توطئه‌چینی برای حملات آنی و شریرانه به دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود، اما ما او را در حین اقدام گرفتیم و کارش را تمام کردیم.»

ترامپ گفت: «سلیمانی در حال توطئه‌چینی برای حملات آنی و شریرانه به دیپلمات‌ها و پرسنل نظامی آمریکایی بود، اما ما او را در حین اقدام گرفتیم و کارش را تمام کردیم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024