جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.07.2020, 18:09

آتش هر دو روز یکبار در خراسان شمالی لهیب می‌کشد

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: علیرغم کاهش گستره حریق در عرصه‌های طبیعی استان، شمار آتش‌سوزی‌ها افزایش یافته و تقریبا هر ۲ روز با یک حادثه در پهنه‌های استان مواجه هستیم.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سوختن هزار متر مربع از عرصه های طبیعی سالوک خراسان در آتش سوزی پریروز، که با کمک مردم و نیروهای یگان حفاظت مهار شد،  افزود: این آتش از زمین های زراعی به عرصه های منابع طبیعی سرایت کرده بود که اگر اندکی دیرتر خاموش می شد، می توانست فاجعه بیافریند.

وی تاکید کرد: اگر سالوک آتش بگیرد محال است که بتوانیم خود را به موقع برای مهار آن برسانیم زیرا حتی با بالگرد هم به سختی می توان آتش احتمالی در ارتفاعات سالوک را خاموش کرد.

منطقه سالوک در خراسان شمالی که شامل رشته کوه سالوک نیز می شود، در شمال غربی اسفراین و جنوب شرقی بجنورد قرار دارد و در این منطقه دره‌های زاری، جوزی و چهار برج و جنگل‌های پراکنده مشهود است. دره توی سالوک با طول حدود ۱۵ کیلومتر دارای ۱۵ چشمه دایمی به صورت نهر است. این منطقه حفاظت شده در سال ۱۳۸۱ به خاطر ویژگی‌های با ارزش اکولوژیکی به پارک ملی ارتقا یافت و در حال حاضر نیز با همین نام زیر کنترل و مدیریت محیط زیست قرار دارد.

وسعت پارک ملی سالوک، هشت هزار و ۲۳۱ هکتار و وسعت منطقه حفاظت شده سالوک ۱۱ هزار و ۶۷۷ هکتار است.

این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ و میش است و دارای گونه های متنوع گیاهی مانند گلابی و آلوچه وحشی، زرشک، قره‌میغ، ریخوک، زالزالک، نسترن وحشی، افرا کرکو، گز انجیر و گردو است. در این منطقه گیاهان باریجه،  زیره سیاه،  آویشن،  علف چای و کاکوتی نیز یافت می‌شود که ارزش صنعتی یا دارویی دارند و پوشش گیاهی منطقه ارس، زرشک، افدرا،  گوجه وحشی،  درمنه،  گون،  زالزالک،  نسترن وحشی و کلاه میرحسن است.

عمدی نبودن آتش سوزی عرصه ها

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی خراسان شمالی با بیان اینکه وقوع هیچ یک از آتش سوزی ها در عرصه های استان عمدی نبوده است، اظهار داشت: این روزها در فضای مجازی و برخی محافل از عمدی بودن آتش سوزی ها در عرصه های استان سخن می رود که همه شایعه و بی اساس است.

سرهنگ حیاتی گفت: مردم استان به منابع طبیعی تعصب دارند و تاکنون هیچ حریقی که عمدی باشد، نداشته ایم و از شهروندان نیز درخواست می کنیم به محض مواجهه با آتش سوزی و یا هرگونه تخریب و تصرف در منابع طبیعی، مورد را به اداره کل منابع طبیعی گزارش دهند.

وی گفت: شماره تلفن ۱۵۰۴، به عنوان خط ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی استان با مردم، به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در ارتباط با آتش سوزی، تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی و برخورد با متخلفان است که گزارش‌های مردمی کمک شایانی به پیشگیری از حوادث می‌کند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

بارش های بهاره در سال جاری موجب افزایش و تراکم پوشش گیاهی در مراتع و جنگل های خراسان شمالی شده است و این امر بروز خطر آتش سوزی را نیز دوچندان کرده است.

با گرم تر شدن هوا افزایش احتمال آتش سوزی نیز بیشتر خواهد شد و با توجه به این که عامل بیشتر آتش سوزی در این عرصه ها عامل انسانی اعلام شده است،  افرادی که در جنگل ها و مراتع تردد دارند باید در صورت افروختن آتش در خاموش کردن آن نیز دقت لازم را داشته باشند تا مبادا ناخواسته به وقوع آتش سوزی کمک کنند. 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024