جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.07.2020, 14:59

موسیقی پلی میان فرهنگ ایران و ترکیه است

خبرگزاری آناتولی: ارسلان حضرتی، هنرمند متولد تبریز که از سال ۲۰۰۴ در استانبول سکونت دارد به تازگی جشنواره مجازی موسیقی «آلر کامانچا» (ALER KAMANCHA) را بین هنرمندان ترکیه، ایران و جمهوری آذربایجان برگزار کرده، معتقد است موسیقی مانند «پل» می‌تواند باعث نزدیکی هر چه بیشتر انسان‌ها فارق از نژاد و تعصب شود. او در مصاحبه با خبرنگار آناتولی گفت: من به عنوان یک ایرانی ترک زبان به دلیل اینکه چندین سال است که به صورت مداوم در ترکیه زندگی می‌کنم در طی این سال‌ها به واسطه کارهای هنری که انجام داده‌ام تا حد بسیار زیادی با فرهنگ و سنت‌های ترکیه و  آذربایجان آشنایی دارم و می‌توانم بگویم که این سه کشور با وجود تفاوت‌های که درظاهر دارند از لحاظ فرهنگی دارای نقاط اشتراک بسیار زیادی هستند، از لحاظ سنت‌ها، روابط خانوادگی ضرب المثل‌ها بسیار به هم نزدیک هستند و من امیدوارم که با کمک فستیوال موسیقی «آلر کامانچا» بتوانیم هر سال به آشنایی و نزدیکی هر چه بیشتر این سه کشور و کشورهای دیگر کمک کنیم.

وی همچنین درباره ایده برگزاری این جشنواره توضیح داد: ما از سال‌ها قبل در پی طرح براگزاری فستیوالی برای ساز‌های هم خانواده کمانچه بودیم و از آنجای که سازمان یونسکو سازهای هم خانواده کمانچه را محدود به دو کشور کرده است، یکی از اهداف این فستیوال بیان محدود نبودن سازهای هم خانواده کمانجه تنها به دو کشور است اما با شیوع بیماری کرونا و به وجود آمدن محدودیت‌های فردی و اجتماعی تصمیم گرفتیم تا فستیوال موسیقی آلر کامانچا را به صورت مجازی با پیام «در خانه بمان با موسیقی بمان» برگذار کنیم. تا بتوانیم باعث بالابردن امید و شوق زیستن در بین نوازندگان سازهای هم خانواده کمانچه در جهان شویم. لازم به ذکر است از همان ابتدای پایه ریزی فستیوال با انرژی بسیار مثبت گروه داوران جشنواره که همگی آنها از اساتید و بزرگان سازهای هم خانواده کمانچه از کشورهای مختلف هستند، ما را در جهت برگزار کردن هر چه بهتر این جشنواره یاری کردند و جا دارد که در همین جا از تک تک این بزرگان تقدیر و تشکر کنیم.

حضرتی با بیان اینکه داوران همگی بر این باور بودند که این شروعی برای یک حرکت بسیار بزرگتر است درباره بازخوردهای برگزاری این جشنواره گفت: در طی این فستیوال در همه رده‌های سنی نوازندگان بسیار خوبی شرکت کردند و شاهد اجراهای با کیفیت بسیار بالا بودیم به طوری که امتیاز دهی برای داوران بسیار دشوار و رقابت بسیار تنگاتنگ بود. همچنین به دلیل حضور نوازندگان بسیار خوب در ردهای سنی زیر ۱۶ سال ما را به این وا داشت تا در فستیوال رده زیر ۱۶ سال را اضافه کنیم و با اهدا جایزه به نفر برتر این رده سنی بتوانیم هدف فستیوال به تشویق و ایجاد انگیزه در رده‌های سنی پایین را پر رنگ‌تر کنیم.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که این جشنواره تا چه میزان به نزدیکی هنرمندان دو کشور کمک کرده است، توضیح داد: یکی از اهداف فستیوال موسیقی آلر کامانچا آشنایی بیشتر نوازندگان از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف بود که از نظر ما در تحقق این هدف برای اولین سال فستیوال بسیار موفق بودیم چرا که ما شاهد حضور نوازندگان بسیار خوبی بودیم که شاید تا کنون در سطح بین الملی امکان دیده شدن و ارزیابی شدن توسط اساتید بزرگی از سه کشور ترکیه، ایران و آذزبایجان را نداشتند. همچنین این فستیوال محدود به ۳ کشور نبوده و ما شرکت کنندگانی از کشورهای آمریکا و اروپا هم در این جشنواره داشتیم.

دختر خردسال تبریزی، پدیده کمانچه نوازی فستیوال آلر کامانچا

دنیز وجودی، دختربچه ۸ ساله اهل تبریز است که در فستیوال آلر کامانچا شرکت کرده و از سوی هیات داوران به عنوان «پدیده کمانچه نوازی» در این دوره از فستیوال انتخاب شده است. فرامرز وجودی، پدر دنیز در مصاحبه با خبرنگار آناتولی گفت: دخترم ۱۸ ماه است در نزد سعید میرزا زاده یادگیری کمانچه را آغاز کرده است.
ارسلان حضرتی: موسیقی پلی میان فرهنگ ایران و ترکیه است

وی با بیان اینکه در خانواده پدری و مادری دنیز هم شرایط فراهم بوده و اهل شعر و موسیقی هستند، ادامه داد: ما دوست داریم دنیز در مسیر موسیقی اصیل ایرانی و آذربایجانی پیشرفت کند. هر روز دو ساعت تمرین می‌کند و برای هر یک ساعت تمرینش من یا مادرش دو ساعت وقت می‌گذاریم. در خانه هم موسیقی که گوش می‌دهیم همان هست که بچه‌ها در آن قرار دارند.

آراز برادر ۱۴ ساله دنیز نیز نوازنده تار آذربایجانی است و به گفته پدرش تقریبا همیشه با او تمرین می‌کند. آراز نیز از یازده سالگی همه ساله در جشنواره ملی موسیقی جوان که بیش از هشتاد نوع ساز از نواحی مختلف ایران در آن شرکت می‌کنند، به عنوان پدیده‌ی موسیقی شناخته شده و بارها بعنوان برگزیده جشنواره جوان در جشنواره بین المللی فجر اجرا داشته است. چندی پیش نیز در جشنواره مجازی «sound union»، مسابقه سازهای مضرابی آسیای میانه، مقام اول را بدست آورده است.

وجودی درباره جشنواره موسیقی آلر کامانچا نیز گفت: ما از طریق فضای مجازی متوجه برگزاری این جشنواره شدیم. خیلی خوب بود. دنیز در این سن کم با استاد موسیقی کمانچه آشنا شد و انگیزه مضاعفی برای ادامه کار پیدا کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024