جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.07.2020, 8:05

تضعیف حمایت ایران از شبه‌نظامیان شیعه در عراق

بی بی سی: خبرگزاری رویترز با تکیه بر گفته‌های منابع عراقی گزارش داده که محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در کنار تحریم‌های آمریکا باعث شده‌ کمک‌های مالی و نظامی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق ضربه قابل توجهی بخورد.

گزارش رویترز می‌گوید ایران ماهانه میلیون‌ها دلار به گروه‌های شبه‌نظامی عراقی‌ می‌داده و با شیوع کرونا مبلغ پرداختی نصف شده است.

شیوع کرونا علاوه بر ایجاد محدودیت‌هایی مانند بسته شدن مرزها، با یک بحران اقتصادی گسترده در جهان همراه بوده و همزمان قیمت‌ جهانی نفت کاهش شدیدی داشته است.

علاوه بر اینها کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا ضربه بزرگی به روابط ایران با گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تلقی شد.

چند هفته پیش آسوشیتدپرس هم در گزارشی مشابه رویترز نوشت که جانشین آقای سلیمانی، اسماعیل قاآنی، در سفر به عراق به جای بردن پول نقد به فرماندهان شبه‌نظامی انگشتر نقره هدیه داده است.

رویترز از قول یک فرمانده شبه‌نظامی عراقی، که هویتش فاش نشده، نوشته است که ایران ماهانه تا پنج میلیون دلار به هر یک از چهار گروه تحت حمایتش می‌داده اما از زمان شیوع کرونا این مبلغ به دو تا سه میلیون دلار کاهش یافته است.

همین فرمانده شبه‌نظامی گفته که کاهش کمک مالی ایران بر عملیات شبه‌نظامیان شیعه عراقی اثر گذاشته و آنها به دنبال منابع جایگزین برای تامین مالی هستند.

رویترز نوشته که سه فرمانده مختلف گروه‌های شبه‌نظامی گفته‌اند کمک مالی ایران صرف مقابله با دشمنان ایران می‌شده و از جمله به حمله علیه اهداف آمریکایی تخصیص می‌یافته است.

آنها گفته‌اند که علاوه بر کاهش کمک مالی، بسته شدن مرزها به دلیل کرونا به دیگر کمک‌های دریافتی هم ضربه زده و از جمله شبه‌نظامیان عراقی مهمات و سلاح‌های کمتری گرفته‌اند.

یکی از فرماندهان شبه‌نظامی به رویترز گفته آموزش‌های نظامی که نیروهایشان از ایران می‌گرفته‌اند نیز متوقف شده است.

بر این مبنا آموزش‌های نظامی، شامل روش‌های جنگ خیابانی، استفاده از مهمات ضد تانک و شناسایی اهداف دشمن با پهپاد بوده و نیروهای شبه‌نظامی عراقی آموزش‌دیده از جمله به جنگ داخلی سوریه فرستاده می‌شدند.

این گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در کنار نیروهای آمریکایی بخشی از مبارزه علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در عراق بودند، اما پس از شکست داعش حملاتی را علیه اهداف آمریکایی انجام داده‌اند.

رشته‌ای از تنش‌ها میان این گروه‌ها و آمریکا سرانجام به حمله پهپادی آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس منجر شد. در این حمله ابومهدی مهندس هم کشته شد که از فرماندهان ارشد حشد شعبی بود و دهه‌ها در روابط میان ایران و گروه‌های شبه‌نظامی نقش داشت.

پس از آن گزارش‌هایی از اختلاف میان گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق و همچنین تضعیف نقش ایران در هدایت آنها منتشر شده است.

چند هفته پیش آسوشیتدپرس گزارش داد اسماعیل قاآنی، که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی جانشین او شده، برخلاف آقای سلیمانی مجبور شده برای سفر به عراق درخواست ویزا بدهد.

پاسخ ایران به کشته شدن یکی از بلندپایه‌ترین فرماندهانی نظامی‌اش، حمله‌ای موشکی به پایگاهی در عراق بود که با توجه به اطلاع‌رسانی قبلی از طرف ایران به عراق، هیچ سرباز آمریکایی در آن حمله کشته نشد.

همزمان با این حمله موشکی نیروهای سپاه در تهران یک هواپیمای مسافربری را با دو موشک سرنگون کردند. مقام‌های ایرانی تا سه روز واقعیت را درباره این هواپیمای اوکراینی پنهان کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024