جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.07.2020, 19:49

از «حادثه» در نیروگاه هسته‌ای نطنز چه می‌دانیم؟

مرور مهم‌ترین نکته‌ها درباره ماجرای امروز نطنز؛ از «یوزپلنگان وطن» تا «آلودگی منطقه»

۱. امروز صبح بهروز کمالوندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داد «به‌دنبال حادثه‌ای در یکی از سوله‌های در دست ساختِ در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد. تیم‌های کارشناسی سازمان در محل حادثه حاضرند و مشغول بررسی آن هستند. و البته رئيس سازمان انرژی اتمی، صالحی، هم در این محل بودند.»

این مقام ارشد دولتی افزود: «این رُخ‌داد هیچ‌ تلفات جانی نداشته و به فعالیت‌های این نیروگاه آسیبی نزده است. از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیرفعال‌بودن مجموعه جای هیچ نگرانی نیست.»

او گفت «رسانه‌های معاند درباره آلودگی منطقه دروغ می‌گویند». اما کمالوندی، روشن ‌نکرد که این حادثه دقیقا چه بوده؟ انفجار بوده یا آتش‌سوزی و چرا روی داده است.

۲. اما کمی بعد رمضانعلی فردوسی، فرمان‌دار نطنز، به خبرگزاری تسنیم گفت در سایت نطنز یک «آتش‌سوزی» روی داده است.

فردوسی گفت: «به‌محض گرفتنِ خبر آتش‌سوزی در یکی از سوله‌های مرکز اتمی نطنز، عوامل آتش‌نشانی و امدادی به محل حادثه اعزام شدند. حادثه در محوطه باز سایت نطنز انجام شده و در فعالیت‌های این سایت نیز خللی وارد نکرده است.»

این مقام محلی دولتی گفت این حادثه هیچ تلفاتی نداشته و جای هیچ نگرانی نیست.

البته فردوسی هم نگفت که چرا این بخش از سایت نطنز آتش گرفته است.

۳. کمی‌بعد، سازمان انرژی اتمی، تصویری منتشر کرد از یک سوله آسیب‌دیده که گویا بخشی‌از آن سوخته و اعلام‌کرد تصویری از محل «حادثه» است.

۴. اما یکی‌دو خبر غیررسمی هم در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد.

فابین هینتس، متخصص آمریکایی که درباره برنامه موشکی ایران مطالعه می‌کند، توییت کرد: «تصویری که سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرده، نشان می‌دهد، محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ بوده است.»

او نوشته با قیاس موقعیت جغرافیایی این عکس با تصویرهای ماهواره‌ای گوگل به چنین نتیجه‌ای رسیده است.

ایدی کوهین، روزنامه‌نگار اسراییل که در حوزه‌های امنیتی و نظامی فعالیت دارد، در توییترش مدعی شد جنگنده‌های اف-۱۶ اسراییلی سایت اتمی نظنز را بمباران کرده‌‌اند!

بی‌بی‌‌سی فارسی هم اعلام کرد یک گروه ناشناخته با نام «یوزپلنگان وطن»، ساعتی‌ پیش‌از اعلام خبر «حادثه» در نطنز، بیانیه‌ای برای اعضای این شبکه‌تلویزیونی فرستاده و حمله به سایت هسته‌ای نطنز را گردن گرفته است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی در بیانیه این گروه آمده: «سایت هسته‌ای کاشان و سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز را هدف عملیات‌شان برگزیدند؛ چون علاوه بر اهمیت آن، زیرزمینی نیست و نابودی آن را نمی‌توان انکار کرد.»

این گروه مدعی شده از «مخالفان»ی تشکیل شده که «در دست‌گاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند».

خبرگزاری دولتی ایسنا هم درباره علت ادعای رسانه‌های اسراییلی درباره دست‌داشتن ارتش اسراییل در انفجارهای هفته پیش پارچین و «حادثه نظنز»، تحلیلی منتشر کرد و در آخرش نوشت: «جمهوری اسلامی  تاکنون با هوشمندی تلاش کرده ضمن دفاع از اصول و منافع ملی از تشدید بحران جلوگیری کند اما اگر به‌هرشکلی نشانه‌هایی بروز کند از عبور کشورهای معاند از خط قرمز جمهوری اسلامی، قطعا باید در راهبُرد مقابله با وضعیت جدید تجدیدنظر اساسی کرد.»

و البته روزنامه ‌آمریکایی نیویورک‌تایمز، روزنامه ‌آمریکایی از قول برخی مقام‌های اسراییلی، نوشت که آن‌ها در انفجار هفته پیش در پارچین دست نداشته‌اند.

۵. اما در نطنز چه خبر است؟  تاسیسات اتمی نطنز، با ۱۰۰ هزار متر مربع مساحت، در عمق زمین ساخته شده و اصلی‌ترین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران است.

ماه‌ها است‌که مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند برای کاهش تعهدهای برجامی‌ ایران، سانتریفوژهای پیشرفته جدیدی در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز کار می‌گذارند و آن‌ها را با اورانیوم طبیعی می‌آزماید و دوماه پیش هم وعده‌ دادند، به‌زودی از این سانتریفیوژها رونمایی می‌کنند.

روزآروز




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024