چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.07.2020, 10:19

بررسی علل کاهش چشم‌گیر ارزش پول ایران

خبرگزاری آناتولی: ارزش ارزهای خارجی نسبت به ریال ایران در هفته‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیری داشته است، به عبارتی ارزش واحد پول این کشور در برابر ارزهای خارجی دچار افت شدید شد.

نوید جمشیدی، روزنامه‌نگار اقتصادی و سردبیر روزنامه آسیا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آناتولی در تشریح این وضعیت گفت: کم ارزشتر شدن واحد پول ایران دو دلیل عمده؛ مولفه‌های اقتصادی مانند رشد منفی اقتصادی، کاهش اشتغالزایی و اختلالات سیستم بانکی، کاهش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور و دوم مهمتر از همه کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی است. دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران همواره سعی می‌کرد با تزریق ارز به بازار کنترل آن را در دست داشته باشد. این کنترل البته به دو وجه بالا بردن و پایین آوردن استفاده می‌شود.

این روزنامه‌نگار اقتصادی با بیان این که هر دلار آمریکا طی چند روز گذشته تا بالای ۲۰۰ هزار ریال ایران رسید، در رابطه با علل کاهش میزان حجم ارز در این کشور گفت: کالاهای صادراتی ایران عمدتا مواد پتروشیمی و نفت که به دلیل تحریم‌ها، ضعف مدیریتی و شیوع کرونا به حداقل خود در این روزها رسیده است.

وی هزینه‌های کلان ایران در زمینه حمایت از گروه‌های منتسب به خود در خارج از کشور را یکی دیگر از دلایل کاهش میزان ذخیره ارزی این کشور دانست و عنوان کرد: ولخرجی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یکی از اصلی‌ترین مسائل پیش‌روی کاهش میزان ارز خارحی در کشور است. به طور مثال حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان بارها اعلام کرده که مخارج آنها از سوی ایران تامین می‌شود که این هزینه‌ها به طور ارز پرداخت می‌شود. همنیطور چندی پیش حشمت الله فلاحت پیشه مسئول کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران عنوان کرد که ۳۰ میلیارد دلار به رژیم اسد پول پرداخت شده است.

جمشیدی در این زمینه افزود: دلیل سوم بازنگشتن ارز حاصل از صادرات به کشور است. طبق گزارش ، آمار ایران در دو سال گذشته ۷۲ میلیارد دلار توسط ۱۵ هزار شرکت حقیقی و حقوقی انجام گرفته و تنها ۴۵ میلیارد دلار برگشته و ۲۷ میلیارد دلار که معادل نیاز ارزی دو ساله کشور برای واردات کالاهای اساسی است، بازنگشته است.

او با استناد به گزارش آسوشیتد پرس در این زمینه گفت: سالانه ۴۰ میلیار دلار ایران صادرات غیر نفتی دارد که تنها ۵۰ درصد آن را دریافت کرده و مابقی در بانک‌های خارجی مانده است. این یک معضل جمهوری اسلامی شده است که توسط برخی از سیاستمداران در داخل نیز انجام می شود چون اطمینانی برای آینده خود ندارند و به همین دلیل پول را به شکل ارز در بانک‌های خارجی نگه می‌دارند. به بهانه صادرات سرمایه‌ مردم ایران از کشور خارج می‌شود.

جمشیدی در خصوص دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی» که به مبنای نرخ سود سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی را با ۲ واحد درصد افزایش در سطح ۱۲ درصد تعیین شد، گفت: این عملیات موضوع جدیدی نیست و در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۸ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در سامانه معاملاتی بازار باز بانکی این عملیات را استارت زدند که زیاد هم تاثیرگذار نبود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024