جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2020, 1:20

پاکستان حاضر به خرید انرژی از ایران نیست

خبرگزاری آناتولی: دوازده سال از امضای قرارداد گازی میان ایران و پاکستان برای انتقال گاز از عسلویه به این کشور می‌گذرد، اما مقامات اسلام‌آباد نه تنها این پروژه را دنبال نکرده‌، بلکه از خرید نفت و همچنین بنزین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشتقات آن از بزرگترین همسایه غربی خود امتناع می‌ورزند.

سید رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران امروز در حساب کاربری خود در توئیتر به زبان انگلیسی نوشت: «برادران پاکستانی موانع صادرات انرژی به پاکستان را بردارند. درحالی‌که تمام انبارهای بنزین ایران پر است، به علت کمبود بنزین، قیمت‌ها در پاکستان به سرعت رو به افزایش است. چه مانع همکاری دو کشور همسایه در زمینه انرژی شده است؟»

پاسخ به این پرسش را می‌توان در بیانیه تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ وزارت نفت ایران یافت. روابط‌عمومی این وزارتخانه در واکنش به گزارش خبرگزاری «فارس» این کشور با عنوان «خطر حذف ایران از بازار گازی پاکستان در سایه تعلل وزارت نفت» اعلام کرد: با توجه به صحبت‌های مقام‌های پاکستانی وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا مهمترین مشکل پیش روی تکمیل پروژه خط لوله صادرات گاز به این کشور عنوان شده است.

تهران و اسلام‌آباد در سال ۲۰۰۸ قرارداد کلانی با عنوان «خط لوله صلح» را برای انتقال گاز از عسلویه در جنوب ایران به پاکستان امضا کردند. طبق این قرارداد باید تا دسامبر سال ۲۰۱۴ گاز ایران به پاكستان ارسال می‌شد. طرف ایرانی خط لوله گاز خود تا مرز پاکستان را احداث کرده که به گفته سیدعلی نصر، کارشناس حوزه انرژی بالغ بر ۲ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است.

اما پاکستان اقدامی برای رساندن خط لوله گاز به مرز ایران نکرده و تنها کلنگ آن را زده است. براساس این قرارداد، در ازای هر روز تاخیر، پاكستان باید جریمه‌ای بین ۲ تا ۸ میلیون دلار را به ایران پرداخت كند، اما ۶ سال از ضرب‌الاجل مذکور گذشته و مبلغی توسط این کشور دریافت نشده است.

طرف پاکستانی علاوه بر عدم اجرای قرارداد خود با ایران، در مارس ۲۰۱۵ قرارداد ۲۲ میلیارد دلاری برای واردات سالانه ۳ میلیون تن گاز ال.ان.جی از قطر را نیز امضا كرده است.

خرم دستگیرخان، وزیر بازرگانی پاكستان در پاسخ به اعتراض ایران گفته است: پاكستان از پروژه خط لوله گازی آی.پی كنار نكشیده است و به محض برداشته شدن تحریم‌ها كه مانع اجرای پروژه شده، اسلام‌آباد این طرح را پیگیری می‌كند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024