پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.06.2020, 22:53

پدر هدایت عبدالله پور: پسرم را بدون اطلاع ما اعدام کردند

ابوبکر عبدالله پور از اعدام مخفیانه فرزندش هدایت عبدالله پور در شهر اشنویه در ایران خبر داده و به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که روز چهارشنبه، چهارم تیر ماه، گواهی فوت این زندانی سیاسی را به خانواده او تحویل داده اند.

آقای عبدالله پور به کمپین گفت که در برگه فوت زمان اعدام ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ و علت مرگ را “اصابت اجسام تیز” نوشته شده است.

پدر هدایت عبدالله پور گفت که هیچ اطلاعی از جزییات اعدام فرزندش و اینکه جنازه او را به کجا منتقل کرده اند ندارد.

هدایت عبدالله‌پور، تعمیرکار خودرو، اواخر خرداد ۱۳۹۵ در یکی از روستاهای اشنویه از شهرهای مرزی و کردنشین استان آذربایجان غربی بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام معاونت در بغی به اعدام محکوم شد. حسین احمدی‌نیاز، وکیل هدایت عبدالله پور مهر ماه ۹۷ به کمپین گفته بود که صدور حکم اعدام موکلش به اتهام معاونت در بغی، هیچ گونه توجیه حقوقی قانونی و شرعی ندارد و در روندی نامنصفانه و با اعمال فشار و دخالت نهادهای امنیتی تایید و علیرغم نقض از سوی دیوان عالی کشور، مجددا تایید و به برای اجرا به دادگستری ارومیه ارجاع شد.

بازداشت هدایت عبدالله پور پس از درگیری پیشمرگه‌های حزب دموکرات کردستان ایران و سپاه پاسداران در روستای «قره‌سقل» از توابع اشنویه صورت گرفته بود.

وکیل هدایت عبدالله پور اما به کمپین گفته که موکلش بدون علم و قصد و اراده در جریان درگیری سپاه و حزب دموکرات قرار گرفته و ناعادلانه محکوم شده و به شهادت اهالی منطقه نقشی در درگیری‌ها نداشته است: “هدایت عبدالله‌پور تعمیرکار ترمز خودرو بوده، در یکی از روستاهای اشنویه اتومبیلی خراب شده، با ایشون تماس می‌گیرند که آقای عبدالله‌پور ترمز ماشین خراب شده و نیاز به تعمیر دارد، ایشان هم طبق عرف و شغلش رفته برای تعمیر اما وقتی رسیده بدون این که قصد و عمد و علم و اراده و اختیاری داشته باشد در وسط این درگیری می‌افتد، ایشان بلافاصله بعد تعمیر خودرو ان روستا را ترک می‌کند، طبق شهادت شهود و اوضاع و احوال و تایید مردم منطقه هدایت عبدالله‌پور نقشی در درگیری نداشته است.”

ابوبکر عبدالله پور، پدر هدایت عبدالله پور هم در مصاحبه با کمپین گفت: “پسر من در آن درگیری اصلا حضور نداشته، به پیر به پیغمبر حضور نداشته. حتی امام جمعه و شورای شهر و مردم محل امضا کردند که در درگیری نبوده اما قبول نکردند و الان می گویند حکم اش اجرا شده.”

پدر هدایت عبدالله پور به کمپین گفت: “امروز برگ فوت پسرم را به ما دادند و ما از طریق برگ فوت می توانیم تایید کنیم که پسرم را اعدام کرده اند. والا هیچ راهی نداریم نه جنازه اش را دیده ایم نه اعدامش را و نه قبرش را. در زندان مرکزی ارومیه بود و برای اجرای حکم برده اند اشنویه و آنجا اجرا کرده اند چون درگیری اشنویه بوده. می گویند در حضور خانواده های سپاه حکم اش را اجرا کرده اند. فامیل های کشته شدگان سپاه در آن درگیری، گفته اند که پسرم را در حضور آنها تیرباران کرده اند.”

او به کمپین گفت: “طی روزهای گذشته چند بار با وکیل مان برای پی گیری رفتیم دادستان اشنویه گفت اطلاع ندارد که سپاه به جای دیگری منتقل کرده یا نه. گفتم زنده یا مرده اش را به ما بگویید زن و بچه دارد. دختر ۶ ساله اش کردستان و پسر ۱۱ ساله اش سیروان چشم به راه هستند بگویید ما بدانیم در چه وضعیتی است. چند روز بعد زنگ زد گفت برو اجرای احکام ارومیه. با برادرم و پسرم رفتیم گفتند تسلیت می گوییم و روحش شاد. گفتیم چی شده؟ گفت ۲۰ روز پیش در اشنویه حکم اش را اجرا کرده اند. ما امیدوار بودیم درست نباشد، دروغ باشد، نه جنازه را دیده ام نه اعدامش را اما برگ فوتش الان دست من است. اینکه چگونه اجرا کردند هیچ اطلاعی ندارم و الان می خواهم اگر بشود جنازه اش را بدهند کفن و دفن کنیم یا قبرش را نشان بدهند. ما اطلاع نداریم کجا و چگونه به خاک سپرده اند. اگر امکان دارد به زن و بچه اش اطلاع بدهند ممنون می شوم.”




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024