جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 05.06.2020, 22:01

تغییر نام خیابان مشرف به کاخ سفید: «جان سیاه‌پوست ارزش دارد»

یورونیوز: موریل باوزر٬ شهردار واشنگتن خیابانی را که درست مقابل کاخ سفید قرار دارد به شعار این‌ روز‌های معترضان به خشونت و برخورد نژادی پلیس در ایالات متحده یعنی «جان سیاه‌پوست ارزش دارد» تغییر نام داد.

این شعار اکنون با حروف بسیار درشت و زرد رنگ در طول و عرض خیابان شانزدهم واشنگتن خود نمایی می‌کند.

تغییر نام خیابان منتهی به کاخ سفید از سوی شهردار واشنگتن در واقع نوعی پیام به یکی از سرشناس‌ترین شهروندان پایتخت ایالات متحده است که برغم اعتراض‌های گسترده ملی و بین‌‌المللی نسبت به نحوه قتل جورج فلوید همچنان در پی استفاده از زور برای خاموش کردن صدای معترضان است.

دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا و مستاجر کاخ سفید به دلیل تلاش برای بازگرداندن نظم به هر قیمت،‌ حتی متوسل شدن به ارتش و نیروهای گارد ملی مورد انتقاد اغلب همکاران سابق خود از جمله وزیر دفاع پیشین و فعلی ایالات متحده قرار گرفته است.

آقای رئیس جمهوری آنطور که منتقدان می‌گویند همچنان به رویکرد تفرقه افکنانه خود ادامه می‌دهد و به جای بازشناسی و حل مشکل ریشه دار توسل به خشونت‌ نژادی در کشورش به دنبال سرپوش گذاشتن به بحران و بارگرداندن آرامش به ایالات متحده است.

آقای ترامپ حتی از نام جورج فلوید،‌ جوان سیاه‌پوستی که به طرزی فجیع بدست یک مامور پلیس به قتل رسید نیز استفاده می کند تا به مقاصد انتخاباتی خود بیشتر نزدیک شود.

او در خصوص کاهش نرخ بیکاری در ماه مه گفته که «جورج فلوید ما را از بالا نگاه می‌کند و آنچه در کشور روی داده را فوق‌العاده می‌داند.»

موریل باوزر٬ شهردار واشنگتن تصاویری ویدیویی از نقاشی شعار «جان سیاه‌پوست ارزش دارد» بر کف خیابان شانزدهم را به ضمیمه پیامی خطاب به بریونا تیلور، زنان سیاه‌پوستی که توسط لوییویل در ایالت کنتاکی کشته شد،‌ توییت کرد.

شهردار واشگنتن در این پیام خطاب به برونا تیلور نوشت: «برونا روز تولد توست و اجازه بده تا با عزم ایستادگی کنیم؛ عزم برای تبدیل کردن آمریکا به سرزمینی که باید باشد.»

موریل باوزر و دونالد ترامپ بر سر نحوه استفاده رئیس جمهوری آمریکا از نهاد‌ها و سازمان‌های مجری قانون و نیز به کار‌گیری پلیس نظامی برای سرکوب تظاهرات با یکدیگر اختلافات اساسی دارند.

دونالد ترامپ در پی اختلافات قبلی و پس از اقدام شهردار واشنگتن در تغییر نام خیابان مقابل کاخ سفید با انتشار توییتی ضمن بی کفایت توصیف کردن وی نوشت که موریل باوزر همان فردی است که دائما برای دریافت کمک‌های مالی به او مراجعه می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرد که شهردار واشنگتن اکنون با گارد ملی که به گفته آقای ترامپ او را از شرمساری نجات داد در حال جنگ است.

خیابانی که شعار معروف مقابله با نژادپرستی در آن نقاشی شده همان نقطه از پایتخت ایالات متحده است که تظاهرات اول ژوئن به شدت در آنجا سرکوب شد تا دونالد ترامپ بتواند در نمایشی از پیش طراحی شده از کاخ سفید خارج شود و انجیل بدست مقابل کلیسای سنت جان عکس یادگاری بگیرد.

واکنش ماموران انتظامی اما نتوانسته از شدت مبارزه در میان معترضان بکاهد. هزاران تظاهر کننده قرار است روز شنبه ششم ژوئن برای رساندن صدای اعتراض خود در یک راهپیمایی بزرگ شرکت کنند که گفته می‌شود بزرگترین تجمع اعتراضی در واشنگتن از ابتدای به راه افتادن جنبش کنونی است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024