شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.06.2020, 21:08

روابط عمومی ارتش: دشمنان از مصاحبه سیاری سوءاستفاده کرده‌اند

دویچه وله: ارتش ایران در ارتباط با مصاحبه جنجالی معاون هماهنگ‌کننده این نهاد اطلاعیه‌ای صادر کرده است. در این اطلاعیه بدون آن که علت حذف مصاحبه از سایت ایرنا توضیح داده شود “دشمنان” به “تقطیع و سوءاستفاده” از مصاحبه متهم شده‌اند.

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد در ارتباط با مصاحبه حبیب سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش با ایرنا و برخی انتقادهای او به سپاه پاسداران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه گفته می‌شود که پخش ۱۳ دقیقه از کل مصاحبه ۹۰ دقیقه‌ای ایرنا با سیاری که به “تشریح و تبیین فراز‌هایی از عملکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در برهه‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب” ا ختصاص داشته” آماج “تقطیع و سوءاستفاده دشمنان حسود جمهوری اسلامی” قرار گرفته است.

اطلاعیه توضیح نمی‌دهد که چرا همین ۱۳ دقیقه از کل مصاحبه اندک زمانی پس از انتشار و قبل از آن که مورد توجه وسیع رسانه‌ها و محافل سیاسی قرار گیرد از سایت ایرنا برداشته شده است و خشم و مخالفت‌های درون حکومت با نکات بیان‌شده در این مصاحبه در ا قدام حذفی ایرنا چه نقشی داشته است. این که چرا برای ممانعت از “سوءاستفاده‌ها” کل مصاحبه اجازه پخش نمی‌یابد هم، در اطلاعیه‌ای بی‌پاسخ می‌ماند.

حبیب سیاری از فرماندهان قدیمی ارتش ایران است که در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ فرماندهی نیروی دریایی ارتش را به عهده داشته است.

در تمامی ۴۰ سال پس از انقلاب مناسبات میان ارتش و سپاه پاسداران با تنش‌ها و نوسان‌هایی ولو پنهان همراه بوده است. به خصوص مغفول‌ماندن نقش ارتش در جریان جنگ با عراق ومحوریت سپاه به عنوان نهادی موازی با ارتش در بخش بزرگی از فعل و انفعالات اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی کشور در سی سال اخیر، از زمینه‌های إحساس تفاوت و تبعیض در ارتش ایران بوده است.

سیاری چه  گفته بود؟

سیاری در مصاحبه تصویری با ایرنا  به مواردی از نادیده گرفته شدن ارتش در دستگاه تبلیغاتی کشور انتقادات بی‌سابقه‌ای را مطرح کرد. بی‌سابقه البته نه از جهت شدت و حدت، بلکه از جهت آن که فرماندهان ارتش تاکنون اغلب ترجیح داده بودند که انتقادات خود در این زمینه را علنی نکنند. احتمال زیاد می‌رفت که این سخنان واکنش برانگیز شود. ولی قبل از آن که واکنش‌های خارجی گسترده شود خود خبرگزاری ایرنا ظاهرا به دلیل فشارهای داخلی آن را از خروجی خود حذف کرد.

فرمانده سابق نیروی دریایی ایران  در این مصاحبه در پاسخ به برخی انتقادات از ارتش مبنی بر نداشتن کارنامه علنی می‌گوید: «به ما می‌گویند در فلان عملیات عکس ‌و تصویرتان کجاست؟ برای ما هنوز کسی حق ندارد در با دوربین در پست فرماندهی ارتش برود. ما چکار کنیم؟ این قانون آموزش ارتش است. این کار حتما منافعی دارد. شما نگاه کنید در بقیه ارگان‌های مردمی، برادران سپاه و برادران بسیج هر کجا که می‌رفتند یک گروه فیلمبرداری با آنها بود.»

او ولی تصریح می‌کند که “ارتش باید کارش را انجام دهد. دلیل نمی‌بینیم که ما هر کار می‌کنیم تبلیغش کنیم. مگر ما شرکت تولید یخچال هستیم یا شرکت ساخت و ساز هستیم؟ بابا این تامین امنیت کشور است.»

سیاری در اشاره‌ای تلویحی به انتقادها و اعتراض‌هایی که به نقش محوری سپاه در فعالیت‌های اقتصادی ایران وجود دارد، می‌گوید که «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی بشوند. ارتش مطابق مقررات وارد فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌شود، آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

ایرنا هنوز توضیحی درباره علت حذف این مصاحبه از خروجی‌اش ارائه نکرده است. اما در شبکه‌های اجتماعی از عصبانیت محسن رضایی و دستور سردار باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به عنوان علل حذف مصاحبه یاد می‌شود، عصبانیتی که شاید اطلاعیه انتشاریافته از سوی روابط عمومی ارتش هم بی‌ارتباط با آن نباشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024