جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.05.2020, 21:39

ادعای الخليج آنلاين درباره تشکیل کمیته دوستی ایران و عربستان

پایگاه اینترنتی الخلیج در گزارشی مدعی شد نخست‌وزیر عراق و اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری، در تماس تلفنی درباره راه‌اندازی «کمیته دوستی ایران و عربستان» توافق کردند. این تماس درست در روزی برقرار شد که عراق هیأتی به عربستان فرستاده بود.

الکندوری، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاين تأکید کرد: «روزی که الکاظمی هیأتی به عربستان فرستاد، تماسی تلفنی با اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی داشت و ایشان درباره راه‌اندازی کمیته دوستی بین ایران و عربستان و اجرای طرح‌هایی توافق کردند.»

به گزارش انتخاب، پس از نوسان طولانی در طول این چند‌سال در روابط عربستان و عراق، نخست‌وزیر جدید عراق، مصطفی الکاظمی، بیست‌و‌یکم می ‌هیأتی متشکل از معاون، وزیر دارایی و وزیر نفت خود را به ریاض فرستاد تا پرونده اقتصادی بین دو کشور را پیگیری کند.

ثمره این سفر ناگهانی، تصمیم عربستان برای بازگشایی سفارتش در عراق برای ادامه فعالیت در نزدیک‌ترین زمان ممکن بود تا به این شکل تمایل خود را برای بهبود روابط بین دو کشور نشان دهد. در این‌باره، وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که کشورش از عراق حمایت می‌کند تا امنیت و استقرار به آن بازگردد؛ علاوه بر اینکه به حق حاکمیت و تمامیت ارضی آن به‌دور از دخالت‌های خارجی احترام می‌گذارد.

در‌باره بازگشت سفیر عربستان به عراق، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که این اقدام مکمل توافق سیاسی جدید بین دو کشور و حتی دولت‌های خلیجی است؛ به‌ویژه آنکه منافع مشترکی بین دو کشور وجود دارد و ریاض می‌تواند در رابطه با موضوع یمن استفاده کند و از تأثیر ایران بر حوثی‌ها بهره ببرد. به عقیده الکندوری، عربستان همچنان از عراق به‌عنوان واسطه‌ای خوب برای رابطه با ایرانی‌ها در پرونده یمن، بررسی مسائل نفتی و صادرات جهانی آن استفاده می‌کند.

بنا بر تأکید این تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین، در مرحله بعدی شاهد نزدیکی مثلث سعودی عراقی خلیجی خواهیم بود، بدون اینکه ایران مخالف این مسأله باشد؛ به این دلیل که تهران می‌خواهد عراق از بحران مالی‌اش رهایی یابد و خطر سقوط نظام در عراق، به دنبال هرج و مرج‌ها و تظاهرات موجود از میان برود.

به عقیده الکندوری، نخست‌وزیر عراق به دنبال اطمینان‌دهی به طرف ایرانی است، مبنی بر اینکه رابطه جدید عراق با عربستان، علیه ایران نیست و عراق تنها قصد دارد نقش میانجی بین این دو کشور ایفا کند. او بعید می‌داند شبه‌نظامیان عراقی قصد انجام اقدامی علیه نزدیکی عراق و سعودی داشته باشند، بلکه برخی نمایندگان و وزرای عراقی، نزدیکی عراق به عربستان را گام هوشمندانه‌ای برای رهایی این کشور از بحران اقتصادی‌اش می‌دانند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024