پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.05.2020, 17:46

بحران زیستی کرونا؛ ضرورت تغییر فوری حکومت

بیانیه همبستگی جمهوری ایران در خصوص پیامدهای بحران زیستی کرونا
بحران زیستی کرونا سند دیگری بر بی‌کفایتی جمهوری اسلامی و ضرورت تغییر فوری حکومت

افزایش ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ و شکلگیری موج دوم ویروس کرونا در ایران پرده دیگری از ناکارآمدی و ناتوانی جمهوری ‏اسلامی در مدیریت بحران زیستی کرونا را آشکار کرد. از ابتدای شکل‌گیری این بیماری خطرناک و مرگبار ضعف‌های بزرگ ‏حکومت و نارسایی های حاکم، سلامت مردم و ساختار اقتصادی و روانی جامعه را آسیب‌پذیر ساخت.‏

مقامات جمهوری اسلامی به دلیل مشکلات اقتصادی و ملاحظات امنیتی از ایجاد قرنطینه از نوع اول و تعطیلی کامل کشور برای ‏یک دوره مشخص امتناع کردند و به فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مشاغل پرخطر بسنده نمودند. مهندسی آمارها، پوشاندن ‏واقعیت‌ها و کوچک نمایی بحران بعد دیگر رویکرد جمهوری اسلامی بود تا در کنار بزرگ‌نمایی مشکلات در کشورهای غربی ‏تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کند. ازاینرو جناح‌های مختلف حکومت در پی تبلیغ برساخته کاذب ترمیم روابط حکومت – ملت ‏در پی بحران زیستی کرونا برآمدند! اما همین آمار رسمی وقتی با آمارهای چین و کشورهای خاورمیانه مقایسه شود، به تنهایی ‏برای اثبات بی کفایتی و نمره منفی عملکرد حکومت در مهار بیماری کووید‌۱۹ کافی است که با ملاحظه دو شاخص میزان ابتلا و ‏تلفات انسانی، ایران قرمزترین کشور خاورمیانه است.

اما ابعاد بحران وقتی بیشتر مشخص می‌شود که در هفته‌های گذشته شتابزدگی در بازکردن مرحله‌ای اقتصاد کشور و اطلاع ‏رسانی غلط در خصوص نقاط سفید باعث اطمینان خاطر شهروندان و در نتیجه استمرار چرخه انتقال ویروس کرونا شد و موج ‏دوم کرونا را در استان‌های جنوبی کشور شکل داد. اگر فداکاری واز خودگذشتگی پزشکان، پرستاران و دیگر کادر درمانی کشور ‏و همچنین آگاهی و درک بالای اکثریت مردم ایران نبود، ابعاد فاجعه انسانی کرونا در ایران به مراتب گسترده‌تر می‌شد.

افزایش دوباره زنجیره انتقال ویروس کرونا در کنار ناتوانی و پرهیز حکومت از جبران موثر لطمات اقتصادی به اقشار محروم و ‏کم درآمد باعث رشد و تعمیق ابرچالش‌های قدیمی، ساختاری و ادواری کشور شده‌است. دراین راستا  شکل‌گیری دور جدیدی از ‏اعتراضات معیشتی سیاسی شده در ادامه خیزش‌های ۹۶ و ۹۸ در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر قابل انتظار است. همچنین گرسنگان و ‏تهیدستان و حاشیه‌نشینان که در زیر چرخ‌های فساد اقتصادی فزاینده، اختلاف طبقاتی وسیع و بی‌کفاتی حاکمان و منازعات ‏قدرت‌خواهانه جناح‌های سیاسی له شده‌اند، دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته و در آستانه عصیان قرار دارند.

زنجیره جنایت‌ها و خطاهای سیستماتیک که از سرکوب خونین و خشن اعتراضات مردم محروم و افشار ضعیف و محذوف جامعه ‏در دی ماه ۹۶ شروع شد و در آبان ۹۸ به کشتاری بی‌سابقه گسترش یافت، سپس در شلیک موشک خودی به پرواز هواپیمای ‏خطوط هوایی اوکراین توسط هوافضای سپاه ادامه پیدا کرد و در نهایت نیز در رزمایش نیروی دریایی ارتش، ناوچه خودی هدف ‏حمله موشکی قرار گرفت و برخی از پرسنل ارتش در نتیجه تاخیر در امداد جان باختند، بیش از پیش جامعه را نسبت به خطرات ‏زیاد و مهارناشدنی تداوم وضع موجود سیاسی نگران ساخته است.‏

نظام  رونق سازی کاذب در بازار بورس با افزایش ارزش‌ دفتری دارایی‌های شرکت‌های دولتی و فروش سهام عدالت به دنبال ‏جمع‌ آوری نقدینگی در کشور و تامین نیازهای بخشی از جامعه توسط بخشی دیگر از جامعه است؛ اما این تمهیدات حداکثر ‏می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بحران را مدیریت کند؛ آشکار شدن فضاسازی نادرست دولت در بازار بورس خشم و بیزاری ‏عمومی از حکومت و سوداگری‌های شریرانه را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر بحران زیستی کرونا و درد و آلام ویژه‌ای که مردم تحمل کردند، تبعات روانی داشته و اختلالات روحی و ‏شخصیتی را در جامعه گسترش داده و در نتیجه بزهکاری و خشونت‌های خانگی و اجتماعی زیاد خواهد‌شد.

در این شرایط از نیروهای دلسوز میهن و مردم انتظار می‌رود تا با افزایش همگرایی در پی چاره‌اندیشی برای آینده کشور باشند. ‏نهاد ولایت فقیه و هر دو جناح حکومت در این شرایط فلاکت‌بار و نگران‌کننده دغدغه منافع‌ ملی را نداشته و با امتناع از اصلاح ‏و آشتی ملی و آمادگی برای اصلاحات ساختاری در پی استمرار الگوی اقتدارگرایی، حفظ فضای پلیسی و بسط امتیازات اقتصادی ‏و منزلتی هستند. اگر انعطاف و گشایشی قرار باشد انجام بگیرد در سیاست خارجی و بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست ‏جمهوری آمریکا آن هم در شکل وقفه تاکتیکی خواهد بود.

همبستگی جمهوری خواهان ایران اعلام می‌کند که بحران زیستی کرونا سند دیگری بر بی‌کفایتی جمهوری اسلامی است و ‏ضرورت تغییر فوری این حکومت فاسد و ناکارآمد را گوشزد می‌سازد که هر روز خطرات بقای آن برای ایران و ایرانی بیشتر و ‏چه بسا جبران ناپذیر می‌شود. در این شرایط باید در پی آمادگی و انسجام برای ساماندهی پیش‌دستانه اعتراضاتی بود که هر آینه ‏ممکن است رخ بدهند تا این بار فرجام مناسبی پیدا کرده و موازنه قوا را به نحو پایداری به نفع نیروهای مردمی و خواهان ‏تغییرات ساختاری سیاسی دگرگون سازند. ‏

هیئت سیاسی-اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران
‏۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۳۰ می




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024