پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.05.2020, 10:10

هشدار گوترش در مورد احتمال وقوع قحطی ویرانگر

رادیو فردا: دبیرکل سازمان ملل به سران جهان هشدار داده اگر فورا دست به کار نشوند، همه‌گیری کووید-۱۹ قحطی، فقر و گرسنگی را ایجاد خواهد کرد که به «ویرانی و درد و رنج غیر قابل تصور» در جهان خواهد انجامید.

آنتونیو گوترش هشتم خرداد ماه در بزرگ‌ترین نشست سران کشورهای جهان از زمان شیوع بیماری ناشی از کروناویروس جدید سخن می‌گفت.

او می‌گوید ۱.۶ میلیارد نفر از ساکنان زمین ممکن است قادر نباشند دیگر حتی هزینه زندگی خود را تامین کنند و ۶۰ میلیون نفر به زیر خط فقر مطلق رفته‌اند.

آقای گوترش گفته بحران فعلی بر کشورهایی که مردم آن درآمد اندک یا متوسط دارند پیامدهای شدیدی خواهد داشت و این کشورها نیازمند بیشترین کمک هستند.

ارشدترین مقام سازمان ملل برآورد کرده است که با کاهش ۸.۵ تریلیون دلاری تولید در سطح بین‌المللی، جهان با شدیدترین انقباض اقتصادی از زمان رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ روبه‌رو خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار اقداماتی فوری و دست‌جمعی در شش عرصه شده‌است: افزایش نقدینگی مالی؛ بخشش طلب‌ها؛ تعامل با وام‌دهندگان خصوصی؛ ترویج منابع مالی خارجی؛ بستن راه‌هایی که به فرار مالیاتی پول‌شویی و فساد می‌انجامد؛ و بهبود نابرابری‌های، مقابله با بی‌عدالتی‌ها و تغییرات آب‌وهوایی.

آقای گوترش تاکید کرده که مقابله با پیامدهای ناشی از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ به منابع مالی و پول نیاز دارد، اما بدون این منابع، هزینه‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد شد: «این یک بحران جهانی‌ست، و برون‌رفت از آن به همه ما بستگی دارد».

در نشست روز پنج‌شنبه که به‌صورت ویدئویی انجام شده نزدیک به ۵۰ تن از سران جهان نقطه نظرات خود را ابراز کردند. نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، از دیگر میزبانان نشست بود. در این جلسه روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز حضور داشتند.

با این حال خبری از سران اقتصادهای بزرگ و قدرت‌های بین‌المللی، روسای جمهوری آمریکا و چین نبود. رئیس‌جمهوری روسیه نیز در نشست شرکت نکرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024