شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.05.2020, 10:08

جدیدترین آمار کهنه از قتل‌های ناموسی

«در سال‌های اخير، آمـار موجـود در مراكز فوريت‌های پلیس ۱۱۰ و پليس آگاهي ناجا حكايت از فراوانی آمار قتـل عمـد دارد  كه در بين انواع قتل‌ها، قتل‌های ناموسی در برخی از استان‌ها خصوصا استان‌های مرزی و غرب كشور آمار نگران كننده‌ای به خود اختصاص داده كه سهم اسـتان‌هـای خوزسـتان، كرمانشاه و ايلام بيشتر از ساير نقاط ايران است؛ به طـوری كـه براسـاس نتـايج تجزيـه و تحليل آمار جرایم، وقوع قتل‌های ناموسی در طول ۵ سال گذشته (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵) بـه ترتيب در استان خوزستان شامل ۱/ ۳۹ درصد، كرمانشاه ۴۸/ ۴۵ درصد و ايلام ۴۰ درصد از كل قتل‌های واقعه در سطح استان بوده است.»

آماری تازه‌تر از آن‌چه که در بند بالا آمده در دسترس عموم نیست. اسفناک است! تازه همین آمار هم مال چهار سال پیش است. این یک ذره اطلاعات در مقاله‌ای در شماره‌ی پاییز ۱۳۹۸ فصلنامه‌ی «پژوهش‌های اطلاعاتی و جنایی» منتشر شده که زیرنظر دانشگاه علوم انتظامی امین ناجاست. این مقاله در اصل هم رساله‌ی دکتری نویسنده (قاسم کوهزادیان) در همین دانشگاه بوده و احتمالا به این دلیل به آمار دسترسی داشته است. حدس می‌زنم که دانشجوی دکترای دانشگاه ناجا هم برای پژوهش‌اش دسترسی به اطلاعات جامعی نداشته، چون چند سطر بعد در همین مقاله‌ به آماری عتیقه از سال ۱۳۸۳ استناد می‌کند. 

معلوم است که شیوه‌ای برای شمارش قتل‌های ناموسی وجود دارد و آمارش هم ثبت می‌شود. فقط علاقه‌ای به عمومی کردنش نیست. چه‌طور می‌شود مسئله‌ای را حل کرد که اعدادش مجهولند؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024