شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.05.2020, 15:39

عضو شورای غیزانیه: در روستای ۳ هزار نفری، ۲۰ بیمار کرونایی داریم

روایت عضو شورای غیزانیه از اعتراضات اخیر مردم در گفتگو با امتداد

امتداد-گروه سیاسی:

مشکل کمبود آب در خوزستان را شاید، بتوان مشکلی چند دهه‌ای دانست. کهنه مشکلی که پیش‌تر در جریان اعتراضات مردم خرمشهر و سایر نقاط خوزستان به آن در امتداد به تفصیل به آن پرداخته‌ایم و حال با گذشت چندین و چند ماه، گویی این فقدان و فقر قدیمی، این بار در بخش محروم غیزانیه، همچنان دست نخورده باقی مانده است. ماجرا، همان ماجرا و آبرسانی و تامین آب آشامیدنی مردم با تانکر آب همان و دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن همان.

اعتراض به این کاستی و فقر منابع آبی، این بار هم نام خوزستان را بر سر زبان‌ها انداخته و مردمی که در جنگ هشت ساله برای ایران، مادری کردند، همچنان سر و کار خود را برای پیگیری مطالبه‌ای ساده و بدیهی با اعتراض مقابل بخشداری و فرمانداری و نیروهای ضدشورش می‌بینند.

در همین رابطه محمد باوی(عموری)، نایب رئیس شورای شهرستان اهواز و عضو شورای بخش غیزانیه در استان خوزستان با اشاره به تجمع چند روز پیش اهالی غیزانیه در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: در ماجرای اخیر، مردم هیچ نیتی برای بستن جاده نداشته و تنها برای بیان اعتراض خود به بی‌آبی قصد تجمع در مقابل بخشداری را داشتند. مردم اگر بنای بستن جاده را داشتند، به جای عزیمت به فاصله یک کیلومتری از روستا و حضور در مقابل بخشداری در همان جاده ترانیزینی مجاور روستا دست به این کار می‌زدند.

وی افزود: متاسفانه با حضور این مردم در مقابل بخشداری، هیچ احدی پاسخگوی آن‌ها نبود و با تحریک برخی از افراد، مجبور به این اقدام شدند. واقعا هیچ یک از مردم، راضی به بستن جاده نبودند و در واقع، مجبور به این اقدام شدند.

نایب رئیس شورای شهرستان اهواز با اشاره به درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی یادآور شد: متاسفانه با بروز تنش و درگیری بین مردم معترض و نیروهای انتظامی، شاهد مدیریت خوبی در این مسئله نبودیم. من به عنوان عضو شورا باید صراحتا بگویم که نیروی انتظامی مسئله اعتراض مردم غیزانیه را به خوبی مدیریت نکرد.

پاسخ اعتراض مردم، گلوله نبود

وی ادامه داد: رفتار ماموران انتظامی، رفتار خوبی نبود و نباید دست به تیزاندازی می‌زدند. مردم از وضعیت‌شان ناراحت بودند و تنها مطالبه‌شان، آب بود. تعدادی از معترضین با اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای مصدوم شدند که ما این مسئله را به شدت محکوم می‌کنیم.

باوی عنوان داشت: حق مردم این نیست که برای اعتراض خود مراجعه کرده و جواب خود را با تیر دریافت کنند. در کنار همه زحماتی که زحمت‌کشان پلیس در حوزه‌های مختلف متحمل می‌شوند، ما خواستار عذرخواهی رسمی نیروی انتظامی از مردم هستیم.

به دلیل فقر امکانات، ۱۲ روستا خالی از سکنه شده

باوی با اشاره به فقر امکانات در این منطقه تصریح کرد: در روستای غیزانیه که جمعیت آن به ۳هزار نفر نمی‌رسد، ما ۲۰ بیمار کرونایی داریم و حتی آب برای شستن صورت و دست هم وجود ندارد. البته، خوشبختانه مصدویمن وضعیت خوبی داشته و به صورت سرپایی، طی چند روز اخیر مداوا شدند.

بخش غیزانیه متشکل از ۹۲ روستا بوده که متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل فقر امکانات، ۱۲ روستای آن، اکنون کاملا به مخروبه‌های خالی از سکنه بدل شده است.

با فرسایش خطوط و نشتی شدید در لوله‌های آب مواجهیم

وی افزود: مشکل آب غیزانیه به امروز و دیروز مربوط نشده و مردم، طی ۲۰ سال گذشته با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. هر زمان هم که آقایان مسئول برای بازدید و حل مشکل به منطقه مراجعه کرده‌اند با قول ۳ ماهه‌ای روبرو شدیم که این ۳ ماه، هیچ گاه فرا نرسیده است. به عنوان نمونه، استاندار خوزستان سفری به منطقه داشته و قول حل مشکل تا دو هفته آینده را داده است. در حالی که فاز اول طرح آبرسانی از منطقه شیبان تا صفیره بوده و برای رساندن آب به غیزانیه، مشکل بزرگ‌تری به نام فرسایش خطوط و نشتی شدید در لوله‌های آن مواجه هستیم.

باوی تصریح کرد: خط فرسوده‌ای که از همه جای آن شاهد شکستگی و نشتی هستیم، چگونه به ۴۰ روستای منطقه غیزانیه آبرسانی خواهد کرد؟ طی سالیان اخیر، چند روستای غیزانیه از رامهرمز آبگیری شده و آبرسانی به چند روستا نیز از منطقه کارون صورت گرفته است. بر اساس مشکلات فعلی، حتی به فرض راه اندازی فاز اول و دوم، مشکل آبرسانی به غیزانیه حل نخواهد شد.

آبرسانی به غیزانیه با ۵ تا ۶ تانکر و فاصله زمانی ۱۰روزه صورت می‌گیرد

نایب رئیس شورای شهرستان اهواز یادآور شد: از محدوده شهرستان کارون تا منطقه غیزانیه، تقریبا ۱۴ روستا با مشکل جدی آب روبرو بوده و طعم آبرسانی ۲۴ساعته را نچشیده‌اند. در حال حاضر، تنها ۵ یا ۶ تانکر برای آبرسانی به غیزانیه وجود دارد که مثلا هر ۱۰ روز وارد روستاها می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش‌تر اهالی منطقه غیزانیه دامدار بوده و حتی روستاهایی داریم که بیش از ۳هزار راس دام در آن وجود دارد. بر همین اساس، مشکل جدی دیگری که ما در آبرسانی به منطقه شاهد هستیم، بحث مشکلات جهاد کشاورزی و آبرسانی به دام‌های منطقه است. در حالی که جهاد کشاوری، هیچ توجهی به این مسائل نداشته و تنها زمانی که کسی در خارج از روستا، مرتکب ساخت و ساز شد، آن را به دستگاه قضائی معرفی می‌کند.

این عضو شورای بخش غیزانیه یادآور شد: لوله‌های انتقال آب در غیزانیه به قدری فرسوده شده که حتی با حضور هر ده روز یکبار تانکرها، حوضچه‌های آب هم پر نمی‌شوند.

نفت و گاز ببرید به جای آن به ما آب برسانید

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از محافل، عنوان شده که معترضین از سوی مسئولین محلی به وهابیت و جریانات خاص منتسب شدند، بیان داشت: من به شخصه همیشه در بین مردم بوده و در کنار مردم زندگی کرده‌ام. به جرات می‌گویم که نه شخص وهابی در منطقه وجود دارد و نه شخصی در عضویت ضدانقلاب. البته هیچ یک از مسئولین چنین مسئله‌ای را بیان نکرده‌اند.

باوی در پایان تاکید داشت: صحبت آخر ما به آقایان مسئولین و متولیان این است که، نفت و گاز ببرید به جای آن به ما آب برسانید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024