پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.05.2020, 17:30

همایش بین‌المللی بزرگداشت شهریار در تبریز برگزار می‌شود

خبرگزاری آناتولی: احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز در نشستی اعلام کرد: برگزاری همایش بین‌المللی بزرگداشت ادبی استاد شهریار به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در سال جاری در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، وی هدف از برگزاری این همایش را ایجاد فضای فرهنگی جهت تبادل اطلاعات و صیانت‌ از فرهنگ بومی عنوان کرد و گفت: بسترسازی برای به کارگیری متون ادبی در تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری، ظرفیت سازی برای توسعه صنعت توریسم استان (با معرفی خانه‌موزه ادبی استاد شهریار) کمک به پژوهش های ماندگار در زمینه آثار و زندگی استاد شهریار و معرفی و بسط فرهنگ و ادب آذربایجان از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

به گفته وی، یک شورای علمی با حضور ۱۰ تن از صاحبنظران و اساتید دانشگاههای ایران برای بررسی نحوه برگزاری این همایش تشکیل خواهد شد.

محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی (۱۹۰۶ میلادی) در تبریز متولد شد. وی از جمله شاعران سرآمد معاصر است که به زبان‌های ترکی٬ فارسی و عربی شعر سروده است. مهمترین اثر شهریار، منظومه «حیدربابایه سلام» (سلام به حیدربابا) و «سهندیه» است که از شاهکارهای ادبیات و زبان ترکی آذربایجان به شمار می‌رود. شهریار به دلیل تبحر در سرودن اشعار فارسی٬ آخرین وارث سبک غزل در زبان فارسی محسوب می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024