جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 26.05.2020, 15:00

مجلس یازدهم ایران؛ ۴ کاندیدای ریاست

خبرگزاری آناتولی: بر اساس آنچه در رسانه‌های ایران آمده است، محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی بابایی، سید مصطفی آقامیرسلیم و فریدون عباسی ۴ نماینده‌ای هستند که برای ریاست پارلمان ایران نامزد شده‌اند.

محمدباقر قالیباف که به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده است، نفر اول ۳۰ منتخب این شهر است. قالیباف که ۱۲ سال شهردار تهران بوده، در حالی در این دوره مجلس ثبت نام کرده است که در دو دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری ایران کاندیدا بود. در دور اول در رقابت با حسن روحانی شکست خورد و در دوره دوازدهم نیز از آنجایی که حمایت سیاستمداران اصولگرا را به دست نیاورد، به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت.

مصطفی آقامیرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت هاشمی رفسنجانی در لیست منتخبین تهران نفر دوم است. او هم در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ایران نامزد بود.

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده‌ای که برای ششمین بار به مجلس ایران راه یافته و وزارت آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد را در کارنامه دارد یکی دیگر از داوطلبان ریاست قوه مقننه است.

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در دوران احمدی نژاد است. او یکی از مخالفان برجام بوده است.

در این میان علی نیکزاد و شمس الدین حسینی، از وزرای دولت محمود احمدی نژاد هم داوطلب ریاست مجلس بودند که به نفع حاجی بابایی کنار رفتند. به اعتقاد برخی تحلیلگران و گمانه زنی‌ها، رقابت بر سر ریاست پارلمان ایران بین قالیباف و حاجی بابایی است و بسیاری از نمایندگان از این دو داوطلب حمایت کردند.

البته می‌توان گفت حتی پیش از انتخابات مجلس ایران برخی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی محمدباقر قالیباف را رئیس مجلس این کشور می‌دانستند و او را فردی انقلابی می‌خوانند که می تواند مجلس انقلابی را به وجود آورد. طرفداران قالیباف در شبکه‌های اجتماعی هم این روزها با هشتگ مجلس انقلابی از او حمایت می‌کنند.

مجتبی توانگر، منتخب این دوره مردم تهران، روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود در حمایت از قالیباف نوشت:« قالیباف مجلس را با کمک منتخبین به جایگاه مقتدر خود باز می گرداند. او در یک رشته توییت به ۱۰ دلیل برای ریاست وی اشاره کرده است.»

ولی اسماعیلی دیگر منتخب مجلس یازدهم هم در حساب توییتری خود نوشت: «به دلیل عضویت در هیات اجرایی فراکسیون اکثریت، امروز در هر دو جلسه آقایان حاجی بابایی و قالیباف شرکت کردم؛ حرفی جز رقابت برادرانه بین دو عزیز انقلابی ندیدم. این رقابت داخل فراکسیونی طلیعه شکل گیری یک مجلس مقتدر و انقلابی است. نامحرمان انقلاب از اختلاف افکنی طرفی نخواهند بست».

مجلس یازدهم؛ مجلس اصولگرایان

مجلس ایران، چهارشنبه ۷ خرداد (۲۷ ماه مه) کار خود را با حضور سران قوا آغاز خواهد کرد. این در حالی است که از مجموع ۲۹۰ نفر نماینده دوره یازدهم تکلیف ۲۷۹ نفر از آنها در مرحله اول انتخابات مشخص شد و به مجلس راه یافتند اما از بین کسانی که انتخاب شده بودند، محمد علی رمضانی دستک، نماینده منتخب مردم شهرستان آستانه اشرفیه و فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس براثر کرونا فوت کردند. سینا کمالخانی نیز از حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان هم به دلیل ابطال مدرک تحصیلی به مجلس راه نیافت بنابراین مجلس دوره یازدهم با ۲۷۶ نفر در هفت خرداد آغاز به کار خواهد کرد.

در ۲۱ شهریور تکلیف یازده نماینده باقی مانده که در مرحله اول رای نیاوردند و به مرحله دوم راه پیدا کردند، مشخص خواهد شد.

در این میان، از بین کسانی که اسم آنها از صندوق انتخابات بیرون آمد تنها ۱۰۷ نفر سابقه نمایندگی دارند. فقط ۱۸ کرسی هم به نمایندگان اصلاح طلب رسیده است و می‌شود گفت این مجلس ترکیبی متفاوت و البته اصولگرا دارد. البته در این دوره رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان جنجال آفرین شد و حتی انتقاد حسن روحانی رئیس جمهور این کشور را در پی داشت. روحانی گفته بود: رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند و باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم.

در این دوره انتخابات مجلس ایران میزان مشارکت در کل این کشور ۴۲.۵ درصد اعلام شد. ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر در انتخابات شرکت کردند که از این میزان ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان بوده‌اند.

مردم شهر تهران مشارکت ۲۵.۴ درصدی در انتخابات فوق داشتند که پایین ترین میزان مشارکت در کل ایران بود. در دور دهم انتخابات مجلس ایران میزان مشارکت مردم در کل ایران ۵۴.۹ درصد بود. میزان مشارکت تهرانی‌ها نیز ۵۰ درصد ثبت شده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024