جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.05.2020, 20:57

هزاران مزدور واگنر در لیبی به مکانی نامعلوم منتقل شدند

سرهنگ محمد قنونو، سخنگوی ارتش لیبی با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ فروند هواپیمای باری نظامی برای انتقال مزدوران شرکت روسی “واگنر” حامی خلیفه حفتر، رهبر کودتاگران شرق لیبی به همراه اسلحه سنگین و مهمات متعلق به آنها در فرودگاه بنی ولید در جنوب شرقی طرابلس، پایتخت کشور به زمین نشستند.»

وی همچنین تاکید کرد که تاکنون هزاران نفر از مزدورانی که در صفوف خلیفه حفتر ژنرال کودتاگر می‌جنگند، از جبهه‌‌های جنوب در طرابلس پایتخت به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

قنونو از نمایندگی ویژه سازمان ملل در امور لیبی خواست برای رسیدگی به این موضوع که این هواپیما‌ها توسط چه کسانی و کجا به لیبی اعزام شدند، اقدام کند. وی همچنین سازمان ملل را فراخواند تا هویت مزدوران شرکت روسی «واگنر» و شبه‌نظامیان سوری در لیبی را تشخیص کند.

گفتنی است که سخنگوی ارتش لیبی روز گذشته نیز اعلام کرد که دو هواپیمای باری نظامی از فرودگاه بنی ولید در جنوب شرقی طرابلس، پایتخت کشور برخواسته و حدود ۱۵۰۰-۱۶۰۰ نفر از مزدوران شرکت روسی “واگنر” حامی خلیفه حفتر، رهبر کودتاگران شرق لیبی را به یک نقطه نامعلوم منتقل کرد.

ارتش لیبی اخیرا در برابر نیروهای خلیفه حفتر کودتاگر به موفقیت‌های نظامی مهمی دست یافته است.

گفتنی است دولت لیبی ۱۸ مه جاری از آزادسازی کامل پایگاه الوطیه مرکز شبه نظامیان حفتر در جنوب غرب طرابلس خبر داد. نیروهای ارتش لیبی طی عملیات «طوفان صلح» که در ۲۵ ماه مارس آغاز شد، تمام مناطق اطراف پایگاه الوطیه را محاصره کرده بودند.

شبه نظامیان حفتر که توسط امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند، از ۴ آوریل ۲۰۱۹ حملات خود به طرابلس را آغاز و از ۱۲ دسامبر همان سال به منظور تصرف این شهر حملات خود را تشدید کردند.

نیروهای ارتش دولت لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، در واکنش به تحرکات نظامی حفتر در طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز کرده‌اند.

به تازگی کمیته تحریم لیبی شورای امنیت سازمان ملل متحد طی گزارشی، اعلام کرد که دو شرکت اماراتی ده‌ها مزدور نظامی غربی را به منظور کمک به نیروهای تحت فرمان ژنرال کودتاگر خلیفه حفتر به لیبی اعزام کرده‌اند. این مزدوران نظامی غربی در ماه ژوئن ۲۰۱۹ به لیبی اعزام شده‌اند. این دو شرکت همچنین متهم به تامین هلی‌کوپتر، پهپاد و پشتیبانی اینترنتی از خلیفه حفتر هستند.

خبرگزاری آلمان که توانسته به گزارش حدود هشتاد صفحه‌ای سازمان ملل متحد دست پیدا کند، نوشته است در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ (حدود ۱۱ ماه پیش) یک هیئت دست‌کم  ۲۰ نفره در پوشش “کارشناسان علمی” از کشورهای استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا با هواپیمای باری وارد امان، پایتخت اردن شده است. ماموریت این هیئت “تحقیقات بزرگ ژئوفیزیکی” در لیبی عنوان شده بود؛ در حالی که بنابر گزارش سازمان، این فقط یک “داستان پوششی” برای ماموریت دیگر بوده است.

طبق این گزارش، این افراد از اعضای شرکت‌های خصوصی امنیتی بودند و مقصد آنها شهر بنغازی، در شرق کشور جنگ‌زده لیبی بوده است. این مأموریت این هیئت، قطع مسیر دریایی ارسال سلاح از ترکیه به دولت وحدت ملی در طرابلس بوده است.

بنغازی در واقع مقر نیروهای ژنرال حفتر است. این ژنرال شورشی از بیش از یک سال پیش حمله به طرابلس، پایتخت لیبی را از این منطقه هدایت می‌کند. بخش عمده شرق و جنوب لیبی در دست نیروهای وابسته به ژنرال حفتر است. حفتر از جمله از سوی امارات متحده عربی، روسیه، فرانسه و مصر پشتیبانی می‌شود.

مناطق غربی لیبی در دست دولت وحدت ملی به ریاست فائز السراج است. مقر این دولت در طرابلس است. دولت السراج از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود.

منابع: خبرگزای آناتولی، دویچه وله




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024