جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.05.2020, 11:24

بودجه نظامی عربستان در ۵ سال گذشته ۲۷۳ میلیارد دلار بود

میدل ایست نیوز: بودجه نظامی عربستان در ۵ سال گذشته، یعنی از زمان آغاز مداخله نظامی عربستان در یمن، از بودجه آموزش و بهداشت بیشتر شده است.

بررسی آمار بودجه عربستان نشان می دهد که این کشور از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۷۳ میلیارد دلار یعنی ۲۰.۹ درصد هزینه های دولت را خرج سلاح و هزینه های نظامی کرده است.

این در حالی است که در همین فاصله زمانی هزینه بخش آموزش ۲۷۱ میلیارد دلار بوده که ۲۰.۷ درصد هزینه های دولت است و هزینه بخش بهداشت ۲۰۲ میلیارد دلار بوده که ۱۵.۴ درصد هزینه های دولت است.

در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی عملیاتی نظامی علیه شبه نظامیان حوثی (انصارالله) در یمن آغاز کرد.

ایالات متحده به خصوص پس از قدرت گرفتن «دونالد ترامپ» صادرکننده اصلی سلاح به عربستان سعودی است.

ترامپ پس از ریاست جمهوری اش اولین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی اختصاص داد که در پی آن دو کشور قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار بستند. این مبلغ بخشی از ۴۷۰ میلیارد دلاری بود که عربستان متعهد شد طی ۱۰ سال آینده در بخش های گوناگون صنایع امریکا سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری می تواند یک میلیون فرصت شغلی در امریکا ایجاد کند.

عربستان سعودی ۱۸ درصد بودجه کلی در سال ۲۰۲۰ یعنی معادل ۴۸.۵ میلیارد دلار را صرف هزینه های نظامی کرده که نشان دهنده کاهش ۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ است.

براساس سند لایحه بودجه عربستان که وزارت دارایی این کشور آن را منتشر کرده، حجم بودجه اختصاص داده شده به بخش آموزش در رتبه اول و نظامی در رتبه دوم و بهداشت در رتبه سوم بوده است.

دولت عربستان ۲۳.۵ درصد بودجه فصل نخست خود را صرف فعالیت نظامی کرده که معادل ۱۴.۲ میلیارد دلار می شود.

گزارش های مرکز بین المللی پژوهش صلح در استکهلم (SIPRI) نشان می دهد که واردات سلاح عربستان در فاصله میان ۲۰۱۵-۲۰۱۹ شاهد رشد ۸.۷ درصدی بوده است.

ایالات متحده ۷۳.۵ درصد واردات سلاح عربستان را در این مدت پنج ساله تأمین کرده که معادل ۱۳.۰۱ میلیارد دلار می شود.

در سال ۲۰۱۹، عربستان سعودی به لحاظ هزینه برای فعالیت نظامی با ۶۱.۹ میلیارد دلار در رتبه پنجم جهان جای داشت.

عربستان بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان و سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است و برای همین ضربه شدیدی که به قیمت نفت خورد تأثیری منفی بسیاری بر اقتصاد این کشور داشت.

عربستان هفته گذشته در راستای کاهش هزینه ها و رسیدگی به پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا دست به اقدامات مهمی از جمله افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۵ درصد به ۱۵ درصد زد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024