پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.04.2020, 11:51

ترامپ: مشکلی با ارسال تجهیزات پزشکی به ایران ندارم

رئیس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه با خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در مورد ارسال کمک های پزشکی به ایران گفت: «آنها [اروپایی‌ها] کمک‌های پزشکی به ایران می فرستند. من مشکلی با این کار ندارم.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که کشورش پیش از این پیشنهاد ارسال کمک به ایران را مطرح کرده بود. او اظهار داشت: «متاسفم که آنها تصمیم گرفتند کمک ها را نپذیرند. شنیده ام که برخی از تحریم ها صحبت می کنند. جهان باید بداند هیچ تحریمی برای اینکه جلوی کمک بشردوستانه را بگیرد و نگذارد تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران ارسال شود وجود ندارد.»

ایران یکی از اولین کشورهایی که بود که پس از چین با شیوع گسترده ویروس جدید کرونا در داخل خاک خود روبرو شد. آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در ایران اکنون از چین بیشتر شده است.

ایران برای مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع این بیماری همه گیر از صندوق بین المللی پول درخواست کمک اضطراری پنج میلیارد دلاری کرده است. آمریکا احتمالا با طرح این احتمال که ایران از این کمک اضطراری برای کمک به متحدانش در کشورهای منطقه استفاده خواهد کرد با اختصاص آن به تهران مخالفت خواهد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران چند روز پیش پس از ۱۱ روز با درخواست حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا و تبعات آن موافقت کرد.

بریتانیا، آلمان و فرانسه حدود یک هفته پیش با انجام اولین مبادله تجاری با ایران از طریق ساز و کار مالی اینستکس، محموله ای از تجهیزات پزشکی را به ایران فرستادند.

رهبر ایران پیش از این ضمن رد پیشنهاد کمک آمریکا برای مقابله با شیوع نوع جدید ویروس کرونا در ایران این پیشنهاد را طرح «حرف های عجیب» دانسته بود. علی خامنه ای در سخنان خود گفته بود که آمریکا خود متهم به «تولید ویروس کرونا» است و ممکن است به دنبال ارسال نوعی دارو به ایران باشد تا این ویروس را «ماندگار» کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024