پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.04.2020, 11:02

آژانس اتمی دو دستگاه تشخیص سریع کرونا به ایران می‌فرستد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت دور اول ارسال دستگاه‌های تشخیص ویروس کرونا که از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند هستند به حدود ۴۰ کشور جهان آغاز شده است.

به گزارش  فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال ارسال دستگاه تشخیص کرونا به حدود ۴۰ کشور مختلف است.

به نوشته روزنامه «مورنینگ اکسپرس»، در این دستگاه‌ها از تکنیک‌های علوم هسته‌ای برای شناسایی ویروس کرونا استفاده است و فناوری‌هایی مجهز هستند که به‌طور معمول در کشورهای توسعه‌یافته برای تشخیص ابتلا استفاده می‌شوند.

این سازمان در بیانیه‌ای گفت: «ده‌ها آزمایشگاه در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب این دستگاه‌های تشخیصی را دریافت خواهند کرد تا بتوانند انجام تست کرونا در سطح ملی را تسریع کنند».

در این بیانیه‌ آمده است: «آن‌ها همچنین اقلام مربوط به امنیت زیستی نظیر تجهیزات محافظتی فردی و محفظه‌های آزمایشگاهی را برای تحلیل بی‌خطر نمونه‌های گرفته شده [از بیماران] تحویل خواهند گرفت».

«رافائل گروسی» دبیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این باره گفت: «کارکمان این سازمان سخت در تلاش هستند تا اطمینان یابند این تجهیزات حیاتی، در سریع‌ترین زمان ممکن به کشورهایی که بیشترین نیاز را به آن‌ها دارند تحویل داده شوند. آزمایش تشخیص ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در کنترل این بیماری نقش داشته باشد.

ایران، مصر، نیجریه، تایلند، ویتنام، کوبا، پرو، اوروگوئه و کشورهای دیگر، جزو اولین دریافت کنندگان این دستگاه‌ها هستند که در مجموع، حدود ۴ میلیون یورو ارزش دارند.

آژانس دو دستگاه تشخیص سریع کرونا به ایران می‌فرستد

درهمین زمینه  سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد که با رایزنی‌های به عمل آمده، آژانس بین المللی انرژی اتمی بزودی دو دستگاه تشخیص سریع کرونا (RT-PCR ) به تهران ارسال می‌کند.

به گزارش ایرنا، کاظم غریب آبادی افزود: به همراه این دو دستگاه، تجهیزات حفاظت شخصی کاربران دستگاه، تجهیزات مربوط به راه اندازی و ارتقاء و کالیبره کردن، و کیت های مخصوص تشخیص که از سه تکنیک استفاده می کنند، نیز ارسال می شود.

در همین پیوند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ده‌ها آزمایشگاه در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب این دستگاه‌های تشخیصی را دریافت خواهند کرد تا بتوانند انجام تست کرونا در سطح ملی را تسریع کنند.

در این بیانیه‌ آمده است: آن‌ها همچنین اقلام مربوط به امنیت زیستی نظیر تجهیزات محافظتی فردی و محفظه‌های آزمایشگاهی را برای تحلیل بی‌خطر نمونه‌های گرفته شده از بیماران تحویل خواهند گرفت.

تاکنون شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی از طریق ارسال اقلام پزشکی و یا مساعدت مالی به برنامه های مقابله با کرونا در ایران کمک کرده‌اند.

غریب آبادی دیروز از تصویب کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی (اوفید) به برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا در ایران خبر داد و گفت: این کمک از طریق سازمان بهداشت جهانی و برای خرید و توزیع تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز فوری بیمارستان‌ها در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد.

همچنین یک مقام صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که این نهاد پس از درخواست تسهیلات برای مقابله با کرونا از سوی ایران، در حال مذاکره با مقام‌های ایرانی برای اعطای وام است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ۴ فروردین گذشته، با اشاره به بحران کرونا، بر لزوم تداوم کمک‌های دارویی و مالی به ایران تاکید کرد و گفت ظرف هفته‌های آینده کالاهای ضروری به ارزش ۲۰ میلیون یورو راهی ایران خواهد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024