پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.03.2020, 12:52

نیویورک تایمز از برنامه‌ریزی آمریکا علیه کتائب حزب‌الله خبر داد

ایرنا- نیویورک تایمز فاش کرد که پنتاگون به فرماندهان خود در عراق دستور داده تا برای «نابودی کتائب حزب‌الله» برنامه‌ریزی کنند اما این رویکرد، نه تنها مخالفانی در وزارت دفاع آمریکا دارد، بلکه فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در عراق نیز نسبت به خطرات آن هشدار داده است.

این روزنامه آمریکایی روز جمعه(به وقت محلی) در گزارشی نوشت: پنتاگون در یک دستورالعمل محرمانه فرمان برنامه‌ریزی برای نابودی کتائب حزب‌الله را صادر کرد اما فرمانده ارشد آمریکایی‌ها در عراق درباره تبعات این اقدام هشدار داد.

این دستور، هفته گذشته صادر شد و ژنرال «رابرت وایت» فرمانده ارشد آمریکا در عراق در یادداشتی نوشت که چنین اقدامی خونبار خواهد بود و نتیجه عکس و خطر جنگ با ایران را در پی دارد.

وی افزود که یک اقدام نظامی جدید، مستلزم آن است که هزاران نیروی آمریکایی دیگر به عراق فرستاده شوند و منابعی که به آموزش نیروهای عراقی به منظور مبارزه با داعش اختصاص یافته است، به این اقدام نظامی جدید انتقال پیدا کند.

دستور پنتاگون و پاسخ ژنرال وایت، هر دو جزو اسناد داخلی طبقه‌بندی شده در ارتش آمریکا به شمار می‌آید و نیویورک تایمز گزارش خود را بر اساس اظهارات مقام‌هایی که از این اسناد اطلاع دارند، منتشر کرده است.

انتشار دستور پنتاگون و پاسخ وایت در حالی صورت گرفته که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد سیاست‌های این کشور در قبال ایران و جنگ عراق دچار اختلافات داخلی است.

به گفته دو مقام ارشد دولت آمریکا، ترامپ روز ۱۹ مارس (۲۹ اسفند ۹۸) تصمیمی درباره ارائه مجوز درگیری جدید در عراق صادر نکرد اما اجازه داد تا برنامه‌ریزی‌ها در این باره ادامه پیدا کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرد اما «شان رابرتسون» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای نوشت: عملیات آمریکا در عراق به دعوت دولت عراق آغاز شده و همچنان بر مشارکت با نیروهای امنیتی عراق برای رسیدن به هدف مشترک نابودی دائمی بقایای داعش متمرکز است. ما در مورد فرضیات و بحث‌های داخلی اظهار نظر نمی‌کنیم.

برخی مقام‌های آمریکایی گفتند که بیان روشن یادداشت ژنرال وایت قابل توجه است. این یادداشت در روز ۱۶ مارس (۲۶ اسفند ۹۸) یعنی یک روز پس از دریافت دستور پنتاگون، فرستاده شده است. چند مقام آمریکایی اعلام کردند که این یادداشت بر هزینه‌ها و خطرات تلاش‌ها برای نابودی کتائب حزب‌الله متمرکز شده است.

این یادداشت همچنین خاطرنشان کرد که چنین اقدامی خلاف توافق با دولت عراق در مورد حضور نیروهای آمریکایی در آن کشور است. علاوه بر این، این اقدام به احتمال زیاد رهبران عراق و خصوصا ارتش در موقعیتی قرار می‌دهد که مجبور شوند از میان متحدان آمریکایی و ایرانی‌ها دست به انتخاب بزنند.

نیویورک تایمز نوشت: در نتیجه، اجرای هر گونه برنامه گسترده برای نابودی کتائب حزب‌الله خطرات سیاسی و امنیتی وسیعی برای دولت ترامپ دارد و چالش‌هایی برای ارتش آمریکا ایجاد می‌کند.

برخی مقام‌های ارشد آمریکا از جمله پمپئو و ژنرال مایلی از نیروهای امنیتی عراق خواسته‌اند تا آن دسته از گروه‌هایی را که به نیروهای آمریکایی حمله می‌کنند، سرکوب کنند؛ در غیر این صورت، ایالات متحده مجبور خواهد شد که دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند.

به گفته چند مقام آگاه آمریکایی، در دستور پنتاگون آمده است که برنامه‌ریزان ارتش آمریکا در فرماندهی مرکزی در خاورمیانه و در عراق راهبری برای ناکام گذاشتن عملیات‌های کتائب حزب‌الله تدوین کنند.

«مایکل نایتس» تحلیلگر «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» درباره برنامه‌ریزی احتمالی آمریکا گفت که رهبران کتائب حزب‌الله، پایگاه‌ها و زاغه‌های تسلیحاتی آن محتمل‌ترین اهداف فوری در اقدام پنتاگون علیه این گروه است.

در زمان حاضر، بیش از پنج هزار نظامی آمریکا در عراق مستقرند که اغلب آنها در آموزش و امور مستشاری نیروهای عراق حاضر در نبرد با داعش فعالیت می‌کنند. مقام‌های پنتاگون تلاش می‌کنند تا شمار این نیروها را در ماه‌های آینده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024