سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.03.2020, 12:06

کارگران و طلاب چینی؛ عامل شیوع ویروس کرونا در ایران

خبرگزاری آناتولی: علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ایران در نشست خبری ویدیویی خود درباره منشا ورود ویروس کرونا در ایران گفت: “بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحا و مشخصا در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت و آمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند”.

وی با بیان اینکه ممکن است گیبان هم منشا بیماری بوده باشد اما تحقیقات در این باره کامل نیست، توضیح داد: “بتدا احتمال می دادیم منشاء اولیه بیماری از قم بوده که به جاهای دیگر نیز سرایت کرده است. اما اکنون این احتمال را هم می‌دهیم که منشاء در دو نقطه بوده؛ هم در قم و هم گیلان. تاکید می‌کنم که در ارتباط با گیلان هنوز اطلاعات‌مان کامل نیست و در این زمینه به سر نخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ساکن ووهان، قبل از قرنطینه ووهان به استان گیلان بازگشته‌اند و این احتمال در این مورد وجود دارد. تاکید می‌کنم اطلاعات‌مان هنوز در این زمینه کامل نیست، به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد”.

این درحالی است که مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز ۱۵ ماه مارس در ویدیویی گفته بود: “ویروس کرونا از وسیله رفت و آمد طلاب چینی که در جامعه المصطفی تحصیل می کند، به قم منتقل شده است. مسئولین اطلاع دارند که بالاترین بودجه طی ده‌ها سال گذشته به جامعه المصطفی صرف شده و هزاران نفر از طلاب که اطلاعی از دین و مذهب خود ندارند در آن مورد شستشوی مغزی قرار می گیرند”.

در همین راستا جامعه المصطفی روز بعد به سخنان مولوی عبدالحمید واکنش نشان داد و اعلام کرد: “آیا تاکنون هیچ مقام رسمی چنین ادعایی را تأیید کرده و آیا مدرک و مستندی در این زمینه ارائه‌ شده؟ انتظار می‌رود یک عالم دینی در بیان مطالب خود دقت بیشتری داشته باشد”.

این موسسه همچنین درباره «شستشوی مغزی طلاب خارجی» که مولوی عبدالحمید بیان کرده بود، آن را «اهانت» به طلاب تحصیل کرده در این مرکز دانست.

گفتنی است، اولین بار محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده بود که “آمار مرگ و میر بالای کرونا در ایران به دلیل حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود که زمینه انتشار این بیماری را فراهم کرده است” که پس از واکنش های فراوان از سوی حوزه های علمیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد این سخنان را تکذیب کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024