پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2020, 9:15

آمریکا سخنان خامنه‌ای را تئوری توطئه نامید

بی بی سی: وزارت امور خارجه آمریکا به سخنرانی روز یکشنبه آیت الله خامنه ای که آمریکا را به تولید ویروس کرونای جدید متهم کرده بود، واکنش نشان داده است.

مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت امور خارجه با تئوری توطئه خواندن سخنان آیت الله خامنه ای درباره ویروس کرونای جدید، آن را مضر، غیرمسوولانه و غلط خواند.

خانم اورتاگس در سخنانی که در توییتر منتشر کرد، نوشت: “تئوری های توطئه ساخته شده توسط @Khamenei_ir (اشاره به شناسه آیت الله خامنه ای در توییتر)‌ درباره ویروس ووهان مضر، غیر مسئولانه و ۱۰۰٪ غلط هستند. اگر این به اصطلاح رهبر معظم، رهبری واقعی بود، میلیاردها دلار موجود در صندوق مالی بدون مالیات خود را برای مقابله با شیوع این ویروس، به مردم ایران بازمی گرداند.”

خانم اورتاگس به سخنان آقای خامنه ای که ترجمه انگلیسی آن در توویتر منتشر شده بود، پاسخ می داد.

آیت الله خامنه ای یکشنبه در سخنرانی نوروزی خود اتهام “تولید ویروس کرونا” را علیه مقام‌های آمریکایی مطرح کرد و گفت به همین دلیل ایران برای مقابله با کرونا از آمریکا کمک نمی‌گیرد.

آقای خامنه‌ای خطاب به مقام‌های آمریکایی گفت: “شما متهمید که خودتان این ویروس را تولید کردید.”

او افزود که البته نمی‌داند چنین اتهامی چه قدر درست است و شواهد و مستنداتی نیز برای آن ارائه نداد.

رهبر ایران گفت ممکن است آمریکا در قالب کمک دارویی محصولاتی به ایران بفرستد که ویروس را “ماندگار” کند.

سخنان آقای خامنه ای در حالی بیان شد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا بار دیگر در سخنانی در روز یکشنبه از آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران برای مقابله با گسترش ویروس کرونا تاکید کرد.

این اولین بار نیست که آقای خامنه ای درباره احتمال دست داشتن آمریکا در شیوع ویروس کرونا صحبت کرده است.

آقای خامنه‌ای گفت: “سران آمریکا چند بار تکرار کردند که ما حاضریم به شما از لحاظ دارو و درمان کمک کنیم.”

“این حرف بسیار عجیب است. اولا خود شما دچار کمبودید. مقام‌های خودشان می‌گویند که دچار کمبودهای وحشت‌آوری هستند.”

“ثانیا شما آمریکایی‌ها متهمید که شما این ویروس را تولید کردید. من نمی‌دانم که این اتهام چه قدر حقیقی است، اما وقتی این اتهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می‌کند؟”

“ممکن است شما دارویی تجویز کنید و وارد کشور کنید که ویروس را ماندگار کنید. یا اگر کسی را به عنوان پزشک بفرستید این ممکن است بخواهد بیاید اثر عملی سمی را که درست کرده‌اند ببیند.”

او، بدون ارائه دلیل، احتمال ساخته شدن ویروس کرونا به طور ویژه برای ضربه زدن به ایرانیان را مطرح کرد و گفت: “گفته شده که یک بخش با استفاده از آشنایی با ژنتیک ایرانی به خصوص برای ایران درست شده است.”

صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره کرونا بخشی از سخنرانی تلویزیونی او بود که جایگزین سخنرانی نوروزی سالانه او در حرم امام هشتم شیعیان شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024