پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.02.2020, 0:47

نگرانی کشورهای عرب منطقه از انتقال ویروس کرونا از ایران

هم‌زمان با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا (کووید ۱۹) در ایران کشورهای خلیج فارس از افزایش موارد این بیماری در کشورهای خود خبر داده‌ و ناقل آن را مسافرانی دانسته‌اند که ازایران به این کشورها وارد شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از گسترش ویروس جدید کرونا در ایران و نگرانی کشورهای عرب و همسایگان ایران از خطر شیوع این ویروس توسط مسافرانی که از ایران وارد این کشورهای شده‌اند، خبر داده است. عراق، کویت، بحرین و امارات متحده عربی از موارد متعدد بیماران مبتلا به کرونا در کشورهای خود گزارش داده‌اند.

کویت روز سه‌شنبه گزارش داد که هشت مورد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ شناسایی شده است. وزارت بهداشت کویت گفته است که سه نفر از آنها از ایران آمده‌اند و اکنون در قرنطینه هستند. وزارت بهداشت عراق نیز از ابتلای چهار عضو خانواده فردی به ویروس کرونا خبر داد که به تازگی از ایران به عراق بازگشته است. همه افراد این خانواده در قرنطینه قرار گرفته‌اند.

در جنوب عراق هم یک مورد دیگر از ابتلا به ویروس کرونا تشخیص داده شده است. خبرگزاری فرانسه به روابط سیاسی و اقتصادی تنگاتنگ ایران و عراق اشاره کرده و نوشته است که علیرغم این عراق مرزهای خود را بر ایران بسته است.

وضع در بحرین بحرانی‌تر است. در آنجا ۱۷ مورد از مبتلایان به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند که بیشترشان از ایران به بحرین سفر کرده‌اند. عمان در حال حاضر از دو مورد مبتلا به کرونا خبر داده است. سازمان بهداشت جهانی از ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در امارات متحده عربی خبر داده  است. برخی ازاین کشورها تلاش کردند با کاهش تردد مسافران میان دو کشور از انتقال این بیماری از ایران به کشورهای خود جلوگیری کند. بعضی از این کشورها، از جمله امارات متحده عربی پروازهای خود به ایران را برای مدتی لغو کرده‌اند.

ترکیه از دو روز پیش مرزهای خود را بر مسافران ایران بست تا از گسترش این بیماری در ترکیه جلوگیری کند. تمامی ۱۳۲ سرنشین پروازی که از تهران در این روز به ترکیه رسیده بودند در قرنطینه قرار گرفتند. گفته شده است در این پروازی که از تهران بلند شده و در آنکارا نشسته بود، ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در میان سرنشینان بوده‌اند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه بعد از ظهر سه‌شنبه اعلام کرد تست کرونای مسافرانی که از ایران وارد ترکیه شده و تحت قرنطینه بودند، منفی بود و هیچکدام به این ویروس آلوده نبودند.

خبرگزاری فرانسه به آمار منتشر شده از سوی منابع رسمی در ایران استناد کرده و از ۱۵ مورد مرگ بر اثر این بیماری و ۹۵ مبتلا به آن خبر داده و گفته است این بیماران در شهرهای مختلف ایران پراکنده هستند.

در حالی که اخبار شیوع بیماری کرونا در ایران به شکل گسترده در جهان منتشر شده، مقام‌‌های حکومتی ایران هم‌چنان تلاش در ناچیز نشان دادن شمار بیماران در ایران و خطر این بیماری دارند. کارشناسان و پزشکان سازمان بهداشت نسبت به آمار رسمی که دولت در ایران منتشر کرده تردید دارند. زیرا نسبت قربانیان به آمار بیماران برخلاف سایر کشورهای جهان بسیار بالاست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024