پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.02.2020, 18:52

راجر استون، مشاور ترامپ به ۴۰ ماه زندان محکوم شد

جهان صنعت
راجر استون، مشاور و یار قدیمی دونالد ترامپ به علت کارشکنی در تحقیقات کنگره و همچنین دروغگویی به پلیس به تحمل ۴۰ ماه زندان محکوم شد.
او که یکی از لابی‌گرهای بسیار قدیمی و تاحدود زیادی بدنام واشنگتن است در ۷ مورد از اتهامات گناهکار شناخته شده است از جمله دروغ گفتن به کنگره، تهدید و مانع‌تراشی برای شاهدان. اعلام میزان محکومیت او در دو هفته گذشته جنجال تازه‌ای در پایتخت آمریکا به راه انداخته بود.
در حالی که دادستان‌ها برای او دست‌کم هفت سال زندان درخواست کرده بودند، وزارت دادگستری که زیر نظر ویلیام بار، دادستان کل و از حامیان اصلی ترامپ اداره می‌شود طی یادداشتی ضمن نقض درخواست دادستان‌ها خواستار محکومیت ملایم‌تری از قاضی شده بود. این درخواست همزمان بود با توئیت‌های انتقادی ترامپ از شدید بودن محکومیت در نظر گرفته شده برای راجر استون و تقدیر از مداخله ویلیام بار، دادستان کل، در درخواست حکم ملایم‌تر برای مشاور سابق و متحد قدیمی‌اش.
این توئیت‌ها با اعتراض شدید ویلیام بار روبه‌رو شد که در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی گفت توئیت‌های ترامپ درباره امور قضایی کار برای او به عنوان دادستان کل را غیرممکن ساخته است.
پی این مداخله، هر چهار دادستان پرونده راجر استون استعفا دادند و همزمان بیش از ۲۰۰۰ دادستان و مقام قضایی سابق آمریکا طی نامه‌ای از ویلیام بار خواستند که استعفا دهد چرا که به نظر آنها او در مقام دادستان کل نتوانسته از وزارت دادگستری در برابر مداخله سیاسی محافظت کند. دادستان‌ها محکومیتی میان ۷ تا ۹ سال زندان برای راجر استون درخواست کرده بودند.
اما ترامپ در توئیتر علیه آنها موضع‌گیری کرد و نوشت که از نظر او این مقدار زندان بسیار غیرمنصفانه و افتضاح است. دادگاه در جریان رسیدگی به اتهامات استون ۵ بار دروغ گفتن او بعد از ادای سوگند در کنگره را بررسی کرد از جمله دروغگویی او درباره نقش میانجیگرانه‌اش با وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در ماه آگوست ۲۰۱۶. او همچنین درباره وجود ایمیل‌ها و پیامک‌های مرتبط با این پرونده دروغ گفته و آنها را انکار کرده بود.
دادگاه استون، ۶۷ ساله، را در ماه نوامبر گناهکار شناخته بود. او ششمین فرد از حلقه یاران ترامپ و مقام‌های ستاد انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ است که در پی تحقیقات بازرس ویژه، رابرت مولر و در جریان بررسی تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ محکوم می‌شود.
همزمان دونالد ترامپ به طور غیرمستقیم از احتمال عفو راجر استون گفته و بارها او را مرد خوبی ارزیابی کرده است. راجر استون هم مکررا تاکید دارد که پرونده او با انگیزه‌های سیاسی شکل گرفته است.
با این حال، قاضی امی برمن جکسون، پنجشنبه گذشته به هنگام قرائت حکم دادگاه راجر استون را به اقداماتی غیرقابل تحمل، تهدیدکننده و ارعاب‌آور علیه خودش متهم کرد. راجر استون در دادگاه مدعی شد گمان می‌کرده این دایره و به علاوه میان آنکه در تصویر پشت‌سر قاضی جکسون در پست اینستاگرامی آقای استون دیده می‌شود فقط نماد یک صلیب سلتیکی است نه نشانه هدف‌گیری.
قاضی جکسون که در واشنگتن و در دادگاه فدرال سخن می‌گفت تاکید کرد راجر استون وقتی که سال گذشته تصویری از دایره هدف‌گیری اسلحه در پشت عکسی از جکسون در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و روند دادگاه را نمایشی خواند دقیقا از آنچه مرتکب می‌شد مطلع بود. دادگاه نمی‌تواند فقط دست روی دست بگذارد و بگوید ‌ای بابا این راجر است دیگر. این برای دستگاه قضایی و روند اجرای عدالت غیرقابل تحمل است.
با این حال، راجر استون در دادگاه مدعی شد گمان می‌کرده آن دایره و به علاوه میان آنکه در تصویر پشت‌سر قاضی جکسون دیده می‌شود فقط نماد یک صلیب سلتیکی است نه نشانه هدف‌گیری.
از راجر استون به عنوان یکی از حیله‌گرترین بازیگران پشت پرده سیاست در آمریکا یاد می‌شود. او و پل منافارت برای مدت‌ها یک شرکت لابی‌گری داشتند و به سیاستمداران راه و چاه نزدیک شدن به قدرت را نشان می‌دادند. پل منافارت هم در جریان تحقیقات ترامپ – روسیه از سوی بازرس رابرت مولر به دادگاه معرفی و پس از چند دادگاه جنجالی، سال گذشته محکوم و به زندان رفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024