جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.02.2020, 22:07

تجمع در چند دانشگاه / قرائت بیانیه دانشجویان علامه تهران

دانشجویان برخی از دانشگاه‌های ایران با برگزاری تجمع‌هایی، همزمان با چهلم کشته شدن مسافران هواپیمای اوکراینی از سوی سپاه پاسداران، به بازداشت برخی از دانشجویان ، نقض استقلال دانشگاه‌ها و برگزاری انتخابات «فرمایشی» مجلس اعتراض کردند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن، در تجمع خود شعار «استقلال، آزادی، دانشگاه ایرانی» را سردادند.

در دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز دانشجویان در تجمع اعتراضی خود شعارهای، «مردم درگیر فقرند، اینا تو فکر رای‌اند»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «هم ظالمید هم شیاد، ننگ بر این استبداد»، «آزادی، عدالت، این است شعار ملت» و «خار چشم استبداد، اتحاد، اتحاد» سر می‌دادند.

این دانشجویان با شعار «رفراندوم، رفراندوم، این است شعار مردم» خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره کلیت جمهوری اسلامی شدند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در بیانیه خود، انهدام هواپیمای مسافربری و دروغ‌گویی‌های پس از آن را «تنها گوشه‌ای از کارنامه چهل و یک ساله حکومتی» دانستند «که ادعای جمهوریت، استقلال و آزادی دارد.»

آنان درباره برگزاری انتخابات مجلس نیز نوشتند: «حکومت با ادعای جمهوریت، اسلامیت و استقلال و آزادی، همچنان انتخابات‌های فرمایشی را پی در پی برگزار می‌کند. البته بهتر است نام انتخاب را برداریم و واژه انتصاب را جایگزین کنیم.»

همچنین بر اساس ویدئوهایی که از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران منتشر شده، دانشجویان بسیجی با دانشجویان معترض مقابل دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ درگیر شده‌اند.

در ویدئویی دیگر، علی دهقان از دانشجویان بسیجی به بهانه نداشتن «مجوز»، مانع برگزاری مراسم دانشجویان برای بزرگداشت یاد کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی می‌شود.

روز یکشنبه نیز صدها نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران هم‌زمان با چهلمین روز کشته شدن مسافران هواپیمای اوکراینی، در اعتراض به حوادث ماه‌های اخیر و وضعیت فعلی کشور دست به تجمع زدند.

این دانشجویان همچنین در ارتباط با اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه شعار «۱۵۰۰ نفر؛ کشته آبان ما» را فریاد زدند.

دانشجویان ایران در حالی خواستار آزادی زندانیان سیاسی به ویژه دانشجویان زندانی هستند.

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

به گزارش «عصر دانشجو» در تجمع روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۹۸ دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد‌های زندانیان سیاسی و سر دادن شعار “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

برخی از شعارهای دانشجویان در تجمع امروز:

* خار چشم استبداد، اتحاد! اتحاد!
* به من نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر
* خطای انسانی تویی، شلیک پنهانی تویی
* مردم درگیر فقرند، اینا تو فکر رای‌اند
* هم ظالمید هم شیاد، ننگ بر این استبداد




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024