جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.01.2020, 11:40

ادعای کلیر نبودن آسمان تا چه اندازه واقعی است؟

محمدپوریا بهشتی: این روزهای ادعاهایی برای فرار از پاسخگویی و پذیرفتن مسئولیت سقوط هواپیما و تداوم مخفی ماندن علت سقوط در محافل درونی اصولگرایان مطرح می‌شود تا مساله را رفع و رجوع کنند. آنها برای این کار از روش همیشگی «بهترین دفاع حمله است» استفاده کرده و دولت و شورای عالی امنیت ملی را متهم می کنند که به درخواست های سپاه مبنی بر «کلیر» کردن آسمان پاسخ منفی داده است. اما این ادعا تا چه حد درست است؟

در درجه اول که وظیفه دولت و شورای عالی امنیت ملی است که در قبال این حرفها واکنش نشان دهد. عجیب هم هست که سکوت می کنند. اما پاسخ شورای عالی امنیت ملی هر چه که باشد، ربطی به آنچه می‌نویسیم ندارد چرا که پاسخ ما شامل بدیهیات است.

ادعای کلیر نشدن آسمان هم از سوی سرشاخه‌های غیررسمی و هم از سوی مقام رسمی منتشر شده است. مثلا سردار رحیم نوعی که که گفته شده از همرزمان سردار سلیمانی در سوریه بوده این ادعا را مطرح کرده است. در عین حال افرادی چون رائفی پور این مساله را در میان جوانان و پامنبرهای خود تبلیغ می کند که فایل های آن را در فضای مجازی به طور گسترده ای پخش می شود.

اول: باید میان اصل سقوط هواپیما و دلایلش و مخفی کاری سه روزه بعد از آن تفکیک قائل شد. براساس ادعای کسانی چون دبیر سیاسی جمنا، روحانی در جلسه شورای عالی امنیت ملی اصرار کرده تا مسئولیت توسط سپاه پذیرفته شود. که در نهایت هم منجر به صدور بیانیه ستاد کل می شود. لذا مقوله اول (علت سقوط) هرچه باشد چیزی از بار گناه مقوله دوم (مخفی کاری) کم نمی کند. خصوصا این سئوال همچنان مطرح است که اگر این پرواز به جای پروازی خارجی، یک پرواز داخلی بود، و کسانی چون رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کانادا آن را دنبال نمی کردند، باز هم مسئولیت پذیری انجام می‌شد؟

دوم: ادعای کلیر نشدن آسمان تا چه اندازه درست است؟ مدعیان معتقدند که در آن ساعت به دلیل آنکه «در شرایط جنگ صددرصدی قرار داشتیم باید آسمان از پرواز ها خالی می‌شد. اما شورای عالی امنیت ملی و دولت موافقت نکرده است» در این باره گفتنی است:

۱. حمله ایران به پایگاه عین الاسد ساعت ۱:۲۰ دقیقه انجام شده است.
۲. هواپیمای اوکراینی در ساعت ۶:۱۹ اندکی بعد از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد با شلیک پدافند هوایی سقوط کرده است.
۳. حدفاصل انجام حمله به عین الاسد تا سقوط هواپیمای اوکراینی ۵ ساعت فاصله بود. در این ۵ ساعت آیا در آسمان هیچ پرنده ای پرواز نکرد؟

اطلاعات پروازها نشان می دهد که در آن فاصله ۵ پرواز در فرودگاه امام خمینی ورود و خروج داشته است. این تازه مربوط به فرودگاه امام است و فرودگاه مهرآباد نیز پروازهایش برقرار بوده است.
حالا سئوالات زیر مطرح است:

آیا رادارها تشخیص داده بودند که کروز یک دفعه در آسمان تهران ظاهر شده است؟ از کجا برخواسته و از کدام مسیر آمده که در تهران دیده شود؟

آیا حمله موشک کروز تا این اندازه وحشتناک است که حتی با رادارها هم دیده نمی‌شود و در یک لحظه بالای سر همه ظاهر می شود؟

آیا آمریکا تنها از طریق همین یک هواپیما در همین ساعت می‌توانست سامانه پدافندی را تغییر داده به نحوی که سامانه به جای هواپیما، موشک کروز ببینید؟ اگر اینطور است، به فرض که تا یک روز هم ایران هیچ پروازی انجام نمی‌داد. آیا از روز بعد آمریکا نمی‌توانست این کار را انجام دهد؟ آیا قرار بود از فردای آن روز پدافندهای هوایی خاموش شوند؟

به این ترتیب از دو حال خارج نیست. یا این مساله صحیح است یا نیست. اگر صحیح است، ابعاد فاجعه بزرگتر خواهد بود. چراکه نشان می دهد نتیجه حمله به عین الاسد این بوده که آمریکا با دست خودمان بلایی بر سر کشور نازل کند. اگر اینطور باشد نیز بسیار خوب است تا ضمن اعلام عمومی این مساله، آمریکا را به عنوان متهم اصلی چنین اخلالی در جهان معرفی و خواستار پیگرد آن در مجامع بین المللی باشند.

اما اگر این ادعاها صحیح نیست، باید از آنها پرسید با چه نیتی افکار عمومی را منحرف می کنند؟ در پس این انحراف به دنبال پنهان کردن چه موضوعی هستند؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024