جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.01.2020, 11:22

آیا ورزش تبدیل به بحران امنیتی می‌شود؟

امتداد

جامعه جهانی با نظم فعلی فارغ از نقدهایی که به قلدری و زورمابی برخی قدرت‌ها داریم امروز ایران را به عنوان یک عضو عادی نمی‌شناسد. ایران سال‌هاست درگیر پرونده سیاست‌های اتمی خود است و با اینکه پیش بینی می‌شد برجام ما را به عنوان یک عضو معمولی وارد مناسبات جهانی کند اما خروج امریکا تمام پیش‌بینی‌ها را بر هم زد و دور  نیست روزی که اتفاقات سخت‌تری هم در این حوزه رخ دهد.

اما در دیگر ساحات، ایران در جامعه جهانی هضم شده و دنباله کار خویش را گرفته بود تا اینکه بحران‌های ورزشی هم از راه رسید. عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با حریفانی از رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک سیاست سال‌ها اجرا می‌شد اما این بار فدراسیون‌های جهانی تصمیم گرفتند این تصمیم سیاسی را در میدان ورزشی نپذیرند. تعلیق فدراسیون جودوی ایران اولین ضربه محکم بود. خروج نابغه‌های شطرنج از ایران و پس از آن مهاجرت چند ورزشکار ملی پوش و مدال‌آور ضربه بعدی بود.

ورزش اگرچه حوزه مورد علاقه مردم ایران است اما تا وقتی پای فوتبال به وسط نیاید حساسیت چندانی برانگیخته نمی‌شود. در فوتبال سرمربیان دو تیم پرطرفدار پایتخت در میانه فصل ایران را ترک کردند و خشم انبوهی از هواداران برانگیخته شد. خشمی که البته با خوش اقبالی سیاست‌گذاران با عرصه سیاست پیوند جدی نداشت و جز شعار و نقد وزارت ورزش دامنگیر دیگر ارکان سیاسی نشد.

حالا با لغو میزبانی تیم‌های فوتبال ایرانی در مسابقات آسیایی یک ضربه دیگر در حوزه‌ای وارد شده که میلیون‌ها نفر تحولات آن را به دقت دنبال می‌کنند و از معدود دلخوشی‌های باقیمانده آنهاست.

ایران امروز دست کم در حوزه ورزش باید دست به یک انتخاب سخت بزند. یا بپذیرد ایدئولوژی‌ها و سیاستش را از ورزش جدا کند و یا کم کم در این حوزه نیز به انزوای کامل برسد. این انزوا اما هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی دارد و می‌تواند در میان مدت برای ساختار سیاسی ایران بدل به یک تهدید امنیتی شود. این نه یک تهدید که یک پیش‌بینی است. انباشت نارضایتی در حوزه‌های غیر سیاسی تبعات سخت و غیرقابل پیش‌بینی دارد.

تنها حوزه‌ای که هنوز با مقوله‌های ضدامنیتی به خوانش نظام فعلی پیوند نخورده بود کم کم خود تبدیل به یک تهدید می‌شود. سال‌ها بود که عرصه فرهنگ با برخوردهای حذفی و حتی قتل روشنفکران امنیتی بود. حوزه هنر نیز با دخالت امنیتی‌ها و رویکردهای عجیب و ورود هنرمندان به سیاست به زعم حاکمان تهدیدات امنیتی بود.

حالا یک ساحت دیگر از زندگی ایرانیان ممکن است با تلقی تندروها از امنیت تبدیل به یک بحران امنیتی شود.

برای ورزش ایران روزهای سخت‌تری در پیش است. محرومیت از حضور در المپیک و مسابقات خارجی می‌تواند ورزش ایران را بدل به جزیره‌ای دور از جامعه جهانی کند.

متاسفانه در این اوضاع دولت نیز هیچ تدبیر و خلاقیتی برای جلوگیری از شکل‌گیری این جزیره ندارد و ظاهرا در اولویتش نیست تا این موضوع را در سطوح بالای حاکمیت یکبار برای همیشه حل کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024