پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.01.2020, 10:31

نماینده پیشین ایران در آژانس: خروج از «ان‌پی‌تی» عواقب زیادی دارد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران درباره احتمال خروج این کشور از پیمان منع گسترش هسته‌ای (NPT) اظهار داشت: باید تصمیم‌های درستی گرفته شود نه این‌که یکسری تصمیمات انتحاری باشد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، وی در ادامه افزود: در موضوع هسته‌ای عملا ما دیگر سقف و حدی را نمی‌پذیریم اما می‌توانیم در قالب NPT برنامه‌هایمان را پیش ببریم. ما می‌توانیم به قابلیت‌های لازم برای هر نوع تولید هسته‌ای برسیم و فاصله زمانی و منابع را به حداقل برسانیم پس دلیلی ندارد که کشورمان برای تامین حقوقش موضوع خروج از NPT را مطرح کند.

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: دشمنان ما به دنبال وادار کردن کشورمان به یکسری تصمیم‌گیری‌های انتحاری هستند، اما فضای فشار افراطی علیه ایران گذرا و موقتی بوده و با توجه به این نگاه باید تصمیم‌های درستی گرفته شود نه این‌که یکسری تصمیمات انتحاری باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران افزود: دلیلی ندارد در شرایطی که دنیا دچار شرایط انتحاری شده ما یکسری بنیادهای حقوقی و مناسبات‌مان را بهم بزنیم، به جای آن می‌توانیم رفتارهایمان را در قالب منشور ملل متحد توجیه کنیم چون منشور ملل بر همه کنوانسیون‌های بین‌المللی غلبه دارد، لذا نباید اقدامات‌ و رفتارهایمان به گونه‌ای باشد که متهم شویم در حال انجام اقدامات خطرناک هستیم.

خروج از NPT عواقب زیادی دارد

از سوی دیگر احمد قریب، نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خروج از NPT را «بعید» دانسته و گفت: این اقدام در توان و اراده ایران هست و می‌تواند عملی شود هر چند که عواقب زیادی دارد. در صورتی که موضوع به شورای امنیت برود و تحریم‌های بین‌المللی هم بازگردد آخرین راهی است که برای ایران در بخش هسته‌ای باقی می‌ماند.

موضوع احتمال خروج ایران از پیمان منع گسترش هسته‌ای دو روز پیش (۲۰ ژانویه ۲۰۲۰) از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور مطرح شد. وی درباره واکنش به تصمیم کشورهای اروپایی‌ برجام مبنی بر پیگیری ساز و کار حل اختلاف، اعلام کرد: اگر اروپایی‌ها پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، موضوع خروج از NPT مطرح می‌شود.

در پی اظهارات ظریف، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت: آنچه دکتر ظریف در مجلس بیان کردند بخشی از مفاد نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران خطاب به سران ۱+۴ در اردیبهشت امسال درباره اعلام کاهش تعهدات ایران در برجام بود که در آن خطاب به آنان تصریح شده در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گزینه جبرانی از NPT خارج خواهد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024