جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.01.2020, 20:56

مرزبانی آمریکا شهاب دهقانی را از فرودگاه بوستون اخراج کرد

بی بی سی: سازمان گمرک و مرزبانی آمریکا محمد شهاب دهقانی حسین آبادی، یک جوان ایرانی که با ویزای دانشجویی به شهر بوستون ایالت ماساچوست سفر کرده بود را از فرودگاه به این کشور راه نداده و علیرغم حکم اضطراری دادگاه، او را اخراج کرده است.

عصر دوشنبه جمعی از دانشجویان ایرانی در واکنش به بازداشت آقای دهقانی، ۲۴ ساله، در فرودگاه بین‌المللی لوگان شهر بوستون جمع شدند و دست به اعتراض زدند.

کری دویل، وکیل آقای دهقانی، می گوید که او با ویزای دانشجویی اف-۱ به آمریکا سفر کرده بود تا در دانشگاه نورت‌ایسترن، تحصیل کند اما ماموران سازمان گمرک و مرزبانی او را در فرودگاه بازجویی و بازداشت کردند. علت این کار هنوز رسما اعلام نشده است.

این وکیل دادگستری می گوید به وی اجازه دسترسی به موکلش داده نشده و محمد شهاب دهقانی بدون ارائه جزئیات از سوی مقامات اخراج شده است.

کری دویل می افزاید علیرغم حکم اضطراری یک قاضی فدرال برای تاخیر دو روزه اخراج این دانشجو، سازمان گمرک و مرزبانی تصمیم خود را به اجرا گذاشته است. قاضی فدرال صبح سه شنبه در بوستون جلسه استماع گذاشته بود.

مقامات سازمان گمرک و مرزبانی می گویند آقای دهقانی پیش از صدور حکم دادگاه اخراج شده - موضعی که وکیل این جوان ایرانی آن را رد کرده است.

گفته می شود که آقای دهقانی به مدت دو سال دانشجوی دانشگاه ایالتی ماساچوست بوده و پس از آن به دانشگاه نورت‌ایسترن منتقل شده است.

وکلای او می گویند که آقای دهقانی پس از آن که سال گذشته به ایران باز می‌گردد تقاضای مجدد ویزای دانشجویی کرده و پس از حدود یک سال انتظار برای اخذ ویزا روز یکشنبه گذشته وارد فرودگاه لوگان بوستون می‌شود اما ماموران مرزبانی و گمرک مانع از ورود او به خاک ایالات متحده می‌شوند.

دوشنبه شب جمعی از دوستان و هم کلاسی‌های آقای دهقانی عصر دوشنبه در فرودگاه لوگان شهر بوستون تجمع کردند. آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی چون “بگذارید شهاب وارد شود” و یا “تبعیض علیه ایرانیان را خاتمه دهید” به بازداشت این دانشجوی ایرانی اعتراض کردند.

در چند ماه گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت و بازگرداندن دانشجویان ایرانی در مبادی ورود به خاک آمریکا مخابره شده است.

روزنامه نیویورک تایمز، اوایل پاییز گذشته از بازگرداندن نیما عبدالله‌پور که پس از اخذ پذیرش از سوی دانشگاه دیویس در شمال کالیفرنیا قصد ورود به آمریکا را داشت خبر داده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024