جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.01.2020, 21:19

وزرای خارجه ایران و کانادا با یکدیگر دیدار کردند

وزرای خارجه کانادا و ایران، جمعه در مسقط، پایتخت عمان، با یکدیگر دیدار و درباره مسائلی چون تحقیقات درباره ساقط شدن هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران و کشته شدن ۱۷۶ مسافر گفت‌وگو کردند.

این دیدار یک روز بعد از سخنان فرانسوا فیلیپ‌ شامپین، وزیر خارجه کانادا، در لندن و درخواست از ایران برای “تحقیقات کامل و شفاف” به قصد مشخص کردن علت سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی، صورت گرفت.

رویترز به نقل از آدام آستین، سخنگوی وزارت خارجه کانادا، امروز جمعه ۲۷ دی ماه (۱۷ ژانویه) از ملاقات وزرای خارجه کانادا و ایران خبر داد.

سایت وزارت خارجه ایران نیز درباره این ملاقات نوشت که دو طرف در این ملاقات کوتاه، ضمن ابراز تاسف مجدد از سقوط هواپیمایی اوکراینی، در مورد “همکاری‌های کنسولی، فنی و حقوقی” میان ایران و کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند، و نیز ادامه تماس‌های تیم‌های کارشناسی دو وزارتخانه گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه این دیدار به “درخواست وزیر خارجه کانادا” انجام شد، اضافه کرد که دو طرف توافق کردند در زمان مناسب در آینده دوباره دیدار و گفتگو کنند.

این سومین دیدار دو وزیر خارجه بعد از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران است که در جریان آن ۱۷۶ مسافر همراه با خدمه پرواز کشته شدند. ۵۷ نفر از این مسافران کانادایی بودند.

فرانسوا فیلیپ‌ شامپین، وزیر خارجه کانادا، دیروز در لندن و بعد از پایان نشست کشورهایی که اتباع خود را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست دادند، وعده داد که ایران برای پاسخگویی درباره “علت دقیق” ساقط شدن این هواپیما “تحت فشار” قرار گیرد.

او تصریح کرد: «جهان منتظر جواب است و تا زمان دریافت پاسخ مناسب، آرام نمی‌گیرد.»

رویترز به نقل از ایسنا نوشت که عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خواستار آن شده تا همه کشورهای درگیر این “فاجعه” برای تبدیل نشدن آن به یک “مسئله سیاسی” تلاش کنند.

کانادا روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سال ۲۰۱۲ و پس از کشته شدن زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی - کانادایی در زندان اوین، قطع کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024