جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.12.2019, 11:34

تغییر در مناسبات تهران و واشنگتن به تداوم تبادل زندانیان بستگی دارد

امتداد-گروه سیاسی: با تبادل زندانیان میان ایران و ایالات متحده و ابراز خرسندی مقامات آمریکایی و ایرانی، مناسبات سرد و خصمانه حاکم بر روابط دو کشور، اکنون وارد فضای جدیدی شده است. 

در همین رابطه، رحمان قهرمان‌پور، تحلیلگر روابط بین‌الملل و کارشناس ارشد مسائل آمریکا، ضمن اشاره به این مسئله در گفتگو با امتداد، اظهار داشت:

* ایجاد تغییر در روند مناسبات تهران و واشنگتن به تبع اقدام اخیر در تبادل زندانیان به این بستگی دارد که این مسئله، مقطعی بوده و یا تداوم داشته باشد. سابقه موجود در روابط دو کشور نشان داده که هرگاه این موضوع(تبادل زندانیان) تداوم داشته باشد، می‌تواند به سایر نتایج مثبت منجر شود. 

* بنا براین، باید منتظر بوده و ببینیم که آیا آزادی سلیمانی، یک روند مداوم بوده و یا به همین جا محدود خواهد شد. در هر صورت، این اقدام می‌تواند نشانه مثبتی از مناسبات بین دو کشور باشد. 

* بحث کنش‌های دیپلماتیک ژاپن با هماهنگی ایالات متحده برای میانجی‌گری، هم پس از سفر یوسف‌بن‌علوی به تهران رخ داده و هم پیش از سفر رئیس جمهور به ژاپن که از جهات مختلفی، حائز اهمیت خواهد بود. به نظر می‌رسد که تحرکات دیپلماتیکی با وساطت کشورهای ثالث از جمله، عمان، سوئیس و ژاپن در حال وقوع است که باید منتظر بوده و ببینیم که به نتیجه خاصی منتج می‌شود یا خیر. 

* معنی این تحرکات این است که احتمالا، تلاش‌های مکرون به نتیجه نرسیده و ایران به دنبال این است که از طریق ژاپن، طرح 4 ماده‌ای را که در مجمع عمومی سازمان ملل، مورد توافق کلی قرار گرفته را اجرا کند. 

* درباره بحث استیضاح ترامپ، دموکرات‌ها بد عمل کردند و در این پروسه، مبنای حقوقی محکمی از سوی استیضاح کنندگان ارائه نشده است. به رغم اینکه افکار عمومی آمریکا در ابتدای امر، موافق این مسئله بود، اما دموکرات‌ها در ادامه، مسئله را بیش از حد سیاسی کردند. 

* از این رو، پخش سخنرانی‌ها در کنگره از سوی CNN و نوع افراد دعوت شده به جلسات، منجر به این شد که افکار عمومی این مسئله را یک ماجرای سیاسی تلقی کنند و بر همین اساس، حمایت‌های از استیضاح ترامپ رو به کاهش است. 

* مضاف بر این که در میان دموکرات‌ها هم، اجماع‌نظری درباره نقشه راه استیضاح وجود ندارد و در سوی مقابل، جمهوری‌خواه‌ها نیز چراغ سبزی به استیضاح‌کنندگان نشان ندادند. بر این مبنی اگر دموکرات‌ها نتوانند در ادامه مسیر استیضاح، مدیریت لازم را داشته باشند، چه بسا این مسئله، نتیجه عکس داده و به تقویت موقعیت ترامپ در ایالات متحده کمک کند. 

* در خصوص مناسبات تهران و ریاض هم باید گفت که هر دوکشور در شرایط کنونی، حضور در میز مذاکره را ناگزیر و اجتناب ناپذیر دیده و از همین رو به دنبال این هستند تا امتیاز بیشتری را از این حضور بگیرند. اظهار نظرهای مقطعی مقامات عربستان نیز به این معنی است که ایران اگر بخواهد با ریاض مذاکره کند، باید امتیازات بیشتری را بدهد. 

* در عین حال، خیلی خوشبین نیستم که مثلا در یکی، دو ماه آینده مسائل میان ایران و عربستان حل شود. البته، میانجی‌گری‌هایی در جریان بوده و سفر بین‌علوی به تهران و اقدامات دیپلماتیک کویت نیز در همین راستا است. اما این که این میانجی‌گری‌ها به همین زودی به نتیجه برسد، محل تردید بوده و امکان به طول کیشدن آن تا ۵ یا ۶ ماه آینده وجود دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024