پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.12.2019, 9:24

حمایت جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس از هاشم آقاجری

جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در حمایت از خواسته‌های مردمی و بیانیه‌ی سیدهاشم آقاجری، بیانیه‌ای صادر کردند.

متن این بیانیه که به انصاف نیوز ارسال شده است با کمی تلخیص در پی می‌آید:

به نام خداوند جان و خرد. چشم‌ها شرجی، نفس‌ها دلگیر، دست‌ها درهم، پیله‌ها بافته، پرها چیده، حصارها کشیده و اکنون چون دیوانه‌ای در بند، نشسته به در نگاه می‌کنیم و از پنجره حسرت آه می‌کشیم. دیوارها را سنگ‌چین، خیابان‌ها را کالی زیتون، کوچه‌ها را سردی قهوه شب‌مانده، شعارها را بوی سیر و امیدها را طعم تلخ پیری گرفته است؛ و حال باید کاغذی از جنس درد برداشت و قلم بر مرکب رنگین خون‌های ریخته، کشید و افسوس وار خیال را نوشت و بر دوش تاریخ انداخت. خیال دل‌خراش و دردناک این روزها را، ناله مادر بی‌فرزند را، ضجه دختر بی‌پدر را، فریاد بچه‌ی بی‌مادر را و بغض سهمگین و فروخورده اهالی این سرزمین آفت‌زده را…

حوادث تلخ روزهای اخیر با چاشنی گرانی بنزین، که در پی نابسامانی‌ها و بحران‌های موجود و بالأخص فشارهای اقتصادی حاصل از سیاست‌های غلط دولت و حکومت، از جوشش دل‌های خسته مردم این مرزوبوم برون آمد؛ بغض فروخورده سال‌ها محرومیت و نداری مستضعفان و تهیدستان و فرودستان و بخش عظیمی از شهروندان فراموش‌شده را طنین انداخت. مردم سال‌هاست که شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی و اقتصادی را با پوست و گوشت و جان و خون و استخوان خود احساس کردند و [اتفاق] آبان ماه را محملی برای فریاد کشیدن آن دیدند. به خیابان آمدند تا جان به لب رسیده و نوای خستگی و بریدنشان را قربانی فردایی بهتر کنند. غافل از اینکه انقلابی که برای نجات مردم و بالأخص نجات تهیدستان و حاشیه‌نشین‌ها برپاشده بود، به دست اندکی مصادره و مردم را که شعار و خواسته‌ای جز تأمین حداقل‌های معیشتی خود نداشتند را اشرار و ضدانقلاب و اغتشاشگر و دشمن ایران خطاب کردند و برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی و ناتوانی خود، اعتراضات را به نفوذ خارج‌نشینان و خارجی‌ها؛ سلطنت‌طلبان و مجاهدین و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نسبت دادند و بهانه‌ای برای [برخورد] پیدا کردند.

رییس‌جمهوری که ادعای حقوق‌دانی می‌کرد به اصالت پیشین و واقعی خود که همانا منش امنیتی- نظامی بود، بازگشت و از تریبون رسمی ضمن برافراشتن و فریاد کشیدن پیروزی بر معترضان، اعلام کرد که آشوب‌طلبان سازمان‌یافته، برنامه‌ریزی‌شده و مسلح بودند و بر اساس برنامه طراحی‌شده از سوی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اقدام کردند. او این‌گونه برای فاصله گرفتن از مردم با سرعتی حیرت‌آور از نهادهای انتصابی و غیر مردمی سبقت گرفت و خود را دایه بهتر از مادر نشان داد. وزیری که قول داده بود دستش روی فیلترینگ نرود، پیمان‌شکنی کرد و رکوردی عجیب را در عرصه قطع اینترنت و بستن دریچه‌های ارتباطی مردم به نام خود ثبت کرد تا از فرمانده و رییس خود عقب نماند. [باقی نهادهای غیرخصوصی] همه یک‌صدا و بهت‌آور بلندگویی کرده و سیاست و توطئه دایی جان ناپلئونی را سرود انقلابی گری خود کرده و معترضان را نادیده گرفتند و در سودای [برخورد] همه جانبه آن‌ها برآمدند. نهاد مجلس فاتحه‌ای برای خود خواند و در منجلاب محافظه‌کاری خود رستگاری را در سکوت دید.

در این میان، انسان‌های وارسته‌ای هم پیدا شد که فریاد بر کشند و طعم تلخ بی‌تفاوتی و رستگاری سکوت را پس زدند و در این وانفسای بی‌پناهی از درد مردم سخن گفتند. هاشم آقاجری، مبارز مردمی پیش از انقلاب و منتقد تا پای دار رفته پس از انقلاب از جمله‌ی این انسان‌های معدود و وارسته بود که لب به سخن گشود و بر اساس رسالت شهروندی خود، به نقد وضع موجود و نصیحت هیات دولت و حکومت پرداخت. هر چند که سخنانش در تنور سرد محافظه‌کاری جریان‌های داخلی افتاد و با وضع اینترنت به گوش مخاطبان زیادی نرسید؛ اما فرصت بازگشایی اینترنت دانشگاه‌ها به انتشار این بیانیه بالأخص در میان دانشگاهیان دانشگاه تربیت مدرس کمک کرد. از سویی شور و شوق دانشجویان و حمایتشان را به همراه داشت و از سوی دیگر واکنش احساسی و بی‌منطق رییس دانشگاه و برخی از تشکل‌های سیاسی مدعی انقلابی گری را علیه این استاد وارسته دانشگاه رقم زد.

دکتر زارعی رییس بسیج اساتید کشور و از اعضای هیات‌علمی … گروه علوم سیاسی، نوشته‌ای احساسی و بدون نظم و منطق علمی را منتشر کرد و در زیر لوای انقلابی گری و حفاظت از آرمان‌های انقلاب در دانشگاه مولود انقلاب، توهین‌های مکرر و دور از ادب انسانی را متوجه دکتر آقاجری نمود. جملات تند و عصبی این نوشته خاطر بسیاری از دوستداران این استاد وارسته را گزید و ذکر حتی جمله‌ای از آن ممکن است طعم تلخ بی‌دانشی را ترویج کند و ما نیز از این موضوع ابا می‌کنیم.

دکتر احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز در تریبونی دیگر مدعی شد که بیانیه [دکتر آقاجری] سعی در آسیب رساندن به وحدت ملی در شرایط خاص امروز را دارد و آن را مردود می‌داند و از بابت صدور آن بسیار متأسف است. جناب احمدی باید بداند که ما سفارش به کرامت و آگاهی شده‌ایم و حداقل کرامت آن است که مردم از حداقل‌هایشان برخوردار باشند و حداقل آگاهی آن است که مردم بدانند سیاست‌های مسوولان آنان را به کجا می‌برد و در این میان دکتر آقاجری با شجاعت رسالت شهروندی خود را انجام داد و شما هم بهتر است به وظایف خود در حوزه دانشگاه بپردازید و روا نیست که برای حفظ جایگاه و صندلی خود این‌گونه احساسی برخورد کنید و نباید خود را محق به پاسخ‌گویی به بیانیه‌ای بدانید که عالمی خارج از دانشگاه و به نام شخصی خود و مستقل از دانشگاه و نه به‌عنوان دانشگاه تربیت مدرس و عضوی از این مجموعه منتشر کرده است. دانشگاه تربیت مدرس خانه همه‌ی اعضای آن است و مراقب باشید که آن را ارث خود و دیگران نکنید.

در ادامه حرکت و عمل برخی از منادیان آرمان‌های انقلاب در مسجد دانشگاه و خطاب اخراج و مرگ برای استاد وارسته برای همه ما زجر آور و برای دانشگاه موجب وهن بوده است و با صراحت تمام این عمل را که در آن دلی در گرو اسلامیت و میهن و مرام انسانی نبود را محکوم می‌کنیم و خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی مسوولین هستیم. به‌علاوه این، بیانیه منتشر شده به‌وسیله بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، بسیج کارکنان دانشگاه تربیت مدرس، هیات محبین اهل بیت (ع) که در آن دکتر آقاجری را عنصر مزدور بیگانه و منحرف از مبانی مقدس اسلام و لکه ننگی بر دامن دانشگاه قلمداد کردند و اخراج سریع او به دلیل عدم التزام به اسلام و انقلاب و ولایت‌فقیه را خواستار شده‌اند؛ چیزی جز تلاشی برای بافتن کلاه از نمد وضع موجود نمی‌دانیم و اعلام حمایت نود درصدی دانشجویان در کانال توییتر دانشجویان دانشگاه از دکتر آقاجری و اعلام انزجارشان از این نحوه عمل و برخورد برای همه قابل دسترس است و لذا تا دیر نشده است به خود بیایید و این اعمال تمامیت خواهانه و دگم اندیشانه خود را رها کنید و به دامان آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی برگردید.

لذا با اوصاف فوق، ما جمعی از دانشجویان ضمن اعلام حمایت از خواسته‌های به حق مردم ایران و بیانیه دکتر سید هاشم آقاجری استاد وارسته علم و اخلاق، جانباز جنگ تحمیلی و برادر شهید والامقام، به همه‌ی مسوولین دانشگاه و گروه‌های تمامیت خواه که با نوشته‌ها و عملشان خاطر همه دانشگاهیان را آزرده کرده‌اند تذکر می‌دهیم که موضع خود را در خصوص این استاد وارسته تغییر و به‌صورت رسمی از ایشان عذرخواهی کنند و این اعمال خشونت‌آمیز، تحریک‌آمیز و خلاف عرف و شرع را پایان دهند. بدیهی است که ادامه ماجراجویی شما برای دوستداران ایشان غیرقابل‌تحمل و مطمئناً تأملی دیگر در این خصوص خواهیم اندیشید.

“جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس”




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024