پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.12.2019, 9:17

اتحادیه اروپا وضع تحریم علیه ناقضان حقوق بشر را تسهیل می‌کند

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه به دنبال تصویب طرحی برای تسهیل وضع تحریم علیه ناقضان حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این طرح «در ابتدای سال آینده میلادی» به وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد. جوزپ بورل اعلام کرد که این طرح مشابه «سند ماگینتسکی» خواهد بود که به تصویب کنگره آمریکا رسیده است.

دولت ایالات متحده براساس «سند ماگینتسکی» اجازه دارد تحریم هایی را علیه افرادی که آنها را ناقض حقوق بشر تشخیص می دهد وضع کند. واشنگتن می تواند ضمن توقیف اموال این افراد، ورود آنها را به آمریکا ممنوع کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه به اتفاق آراء با «آغاز کار کارشناسی مقدماتی» برای تهیه طرحی مشابه قانون ماگینتسکی موافقت کرده اند. جوزپ بورل گفت: «برخی کشورهای عضو هنوز سوال ها و نگرانی هایی بابت این طرح دارند اما همه آنها پذیرفتند تا با آن مخالفت نکنند.»

اتحادیه اروپا هم اکنون امکان اعمال تحریم به دلیل نقض حقوق بشر در جریان جنگ و بحران سیاسی را مانند آنچه در اوکراین، سوریه یا ایران روی می دهد دارد. با این حال وضع چنین تحریم هایی که شامل توقیف اموال ناقضان حقوق بشر در اتحادیه اروپا و ممنوعیت ورود آنها به خاک این اتحادیه می شود به موافقت تمام کشورهای عضو نیاز دارد.

یکی از دیپلمات های اروپایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت که با طرح پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا می تواند «سریع تر و موثرتر» به نقض حقوق بشر واکنش نشان دهد.

تاکنون در کشورهای کانادا، بریتانیا، استونی، لتونی و لیتوانی قوانینی مشابه «سند ماگینتسکی» به تصویب رسیده است. این کشورها براساس این قوانین تحریم هایی را علیه ناقضان حقوق بشر در عربستان، سودان جنوبی و میانمار وضع کرده اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024