سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.12.2019, 21:04

تمایل ژاپن به میانجی‌گری میان ایران و آمریکا

خبرگزاری آناتولی

شینزو آبه٬‌ نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که توکیو به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کاهش تنش و اطمینان از ثبات در خاورمیانه ادامه داده و می‌خواهد همانطور که جامعه بین المللی انتظار دارد نقش میانجی را میان ایران و آمریکا ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری «کیودو»، آبه امروز در یک نشست خبری در توکیو با اشاره به برنامه سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به ژاپن اظهار داشت: می خواهیم نقش مهمی در دستیابی به راه حلی برای بن بست هسته ای بین تهران و واشنگتن و کاهش تنش در خاورمیانه داشته باشیم.

وی تصریح کرد:‌ ما تمام ابتکارات دیپلماتیک را برای دستیابی به کاهش تنش و ثبات در منطقه (خاورمیانه) از طریق گفت‌وگو ادامه خواهیم داد.

آبه اشاره ای به زمان سفر روحانی به ژاپن نکرد اما برخی منابع دیپلماتیک زمان این سفر را هفته آینده اعلام کرده اند.

به گفته همین منابع در این دیدار احتمالا موضوع اعزام نیروهای نظامی ژاپن به خاورمیانه نیز مطرح خواهد شد.

یوشیدا سوگا، سخنگوی دولت ژاپن چهار شنبه گذشته در بیانیه ای از دیدار آبه با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارج ایران در روز سه شنبه در توکیو خبر داد که موضوع اعزام نیروهای نظامی به خلیج بصره مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.

آبه همچنین تعهدات ایران برای محافظت از کشتی‌های تجاری در این منطقه را به عراقچی یادآوری کرده است.

عراقچی نیز پس از این دیدار در مصاحبه با تلویزیون NHK اعلام کرده است که مخالف استقرار نیروهای خارجی در خلیج بوده و این موضوع کمکی به استقرار صلح و ثبات منطقه ای نخواهد داشت.

ژاپن ۸۰ درصد از نفت خود را از خاورمیانه وارد می کند و آخرین رئیس جمهور ایران که به این کشور سفر کرده محمد خاتمی بود که در سال ۲۰۰۰ به توکیو رفته بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۸ می سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۵+۱ «برجام» که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود٬ خارج و تحریم های آمریکا علیه ایران را دوباره وضع کرد.

 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024