پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.12.2019, 12:56

تاج‌زاده: ایران متعلق به رهبر یا سپاه نیست و به همه شهروندانش تعلق دارد

پرسش و پاسخ با سیدمصطفی تاجزاده پیرامون اعتراضات آبان‌ماه۱۳۹۸

* در روایت حاکمیت نظام هر دهه با یک توطئه خارجی و فتنه مواجه می‌شود و وقایع سال‌های ۷۸ و ۸۸ و ۹۸ را شاهد مدعای خود مطرح می‌کند. اعتراضات سال ۹۶ این گزاره شاعرانه را نقض کرد.

* اگر جمهوری اسلامی به سمت تحریم‌شکنی، کاهش هزینه‌های خود در داخل و خارج و نهایتا رونق اقتصادی گام برندارد، سال آینده ناگزیر از گران کردن مجدد کالاها خواهد بود و این امر می‌تواند به اعتراضاتی دیگر ختم شود.

* دائم علیه کاربرد خشونت هشدار می‌دهم تا ایران به سرنوشت سوریه و لیبی دچار نشود اما ضمنا به‌صراحت می‌گویم چنانچه خدای نکرده مردم با مردم درگیر شوند، مقصر اصلی حکومت است که تا فرصت دارد، نه قانون اساسی را اصلاح می‌کند و نه تن به آزادی تشکیل حزب و رسانه و برپایی انتخابات آزاد برای منتقدان و مخالفان قانون گرا می‌دهد و به سمت لغو تحریم حرکت جدی نمی‌کند.

* اگر انتخابات پیش‌رو آزاد برگزار نشود، حتی اگر در حد انتخابات سال ۱۳۹۴ صلاحیت نامزدها را تایید کنند، رأی نخواهم داد، چون چنین مجلسی قادر به انجام عمل مفید مهمی به‌سود مردم نخواهد بود.

* شورای نگهبان ۸ سال بعد از نامه منتسب به آیت‌الله خمینی، صلاحیت کاندیداهای نهضت آزادی را در جریان انتخابات مجلس پنجم تأیید کرد. پس مشکل آقایان توصیه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست.

* بیانیه ۷۷ نفر کاری جمعی است اما من مسولیتش را می‌پذیرم، زیرا شنیدم فضای رعب و وحشت و احضار برای جوانهای امضاکننده راه انداخته‌اند. اگر تصمیم‌گیران اصلی و رهبری نمی‌دانند، می‌گویم تا متوجه شوند. مسولیت بیانیه را من می‌پذیرم. به پرونده‌سازی‌ها و احضارها پایان دهند.

* چرا انجمن‌ها و تشکل‌های معترض به وضعیت موجود مانند بیانیه ۷۷ نفره ایده‌ها و انتقادات خود را به سطوح مختلف حاکمیت از جمله به رهبری منتقل کنند؟

* ایران متعلق به رهبر یا سپاه نیست و به همه شهروندانش تعلق دارد اما ملت ایران باید نشان دهند مطالبه‌گر است و می‌خواهد از حقوق‌ خود برای پاسخگوکردن ارکان حکومت استفاده کند، تا حاکمیت مشارکت‌پذیر، جوابگو و کارآمد شود.

* وضعیت کره شمالی در جامعه ما روزبه روز بیشتر قابل فهم می‌شود، زیرا می‌بینند کشوری بمب اتمی و موشک بالستیک دارد اما مردم‌اش گرسنه و مستأصل هستند.

* تردید ندارم بخش‌هایی از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد همانطور که یقین دارم بخش‌هایی از مردم انتخابات را تحریم خواهند کرد. هر دو سو شهروندان ایران زمین هستند و نباید آن‌ها را به مردم و نامردم تقسیم کنیم.

* اکنون دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نماینده کمتر از ۵۰ درصد مردم هستند. نمایندگان نیمه دیگر ملت کجاهستند؟

* هیچ تفسیری از دموکراسی نمی‌گوید رأی بدهید و سپس در خانه بنشینید. بعد از اتمام انتخابات، چه رای بدهیم و چه ندهیم، باید مطالبه‌گری و نقد و فعالیت مدنی را ادامه داد و اجازه نداد ایران را مانند کره شمالی یا ونزوئلا یا سوریه کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024