شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.12.2019, 22:19

ایران برای صادرات نفت منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست

خبرگزاری آناتولی

احمد نبی‌زاده، پژوهشگر گروه اقتصادی در مرکز مطالعات ایرانی آنکارا (ایرام) در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه تهران که ۸۰ در صد اقتصاد آن وابسته به نفت است، مشکل بزرگی ایجاد می کند، اظهار داشت: ایران برای صادرات نفت منتظر انتتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

نبی‌زاده افزود: “ایران که به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا امیدوار است، برای ادامه صادرات نفت و بهبود اقتصاد خود تلاش می کند تا زمان برگزاری این انتخابات تسلیم نشود”.

وی تاکید کرد در استان خوزستان ایران ذخایر نفت ۵۳ میلیارد بشکه‌ای کشف شده است ولی به دلیل تحریم‌های آمریکا این موضوع اقتصاد ایران را بهبود نخواهد بخشید.

او با بیان اینکه برای استخراج این ذخایر ایران نیاز به سرمایه‌گذاری و فنآوری خارجی دارد، تصریح کرد: “مسئولین می گویند از میدان نفتی کشف شده فقط ممکن است ۲۲ میلیارد بشکه نفت استخراج شود. پیش بینی کارشناسان غربی انرژی در این زمینه نیز ۱۰ تا ۱۵ میلیارد بشکه است”.

وی با بیان اینکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران می خواهد با خبر کشف ذخایر جدید مردم را امیدوار کند، تصریح کرد: “دولت تهران باید بین مذاکره با آمریکا و یا انتظار برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور یکی را انتخاب کند”.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه چین درحال حاضر تنها مشتری نفت ایران است، گفت: ” امتیازاتی که چین در راستای پروژه جاده ابریشم به ایران می‌دهد ممکن است راه نجات ایران باشد. چین مطابق با توازنی که با آمریکا در خاورمیانه ایجاد کرده، ممکن است به خرید نفت از ایران ادامه دهد”.

از سوی دیگر محسن توکل، پژوهشگر موسسه پژوهشی آتلانتیک کانسیل نیز گفت: کشف ذخایر جدید نفت به دولت ایران این امکان ژئوپلیتیک را می دهد که در برابر رقیب خود عربستان سعودی قدرتمند‌تر ظاهر شود.

توکل با بیان اینکه ایران قصد دارد از طریق کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق و هند خطوط نفت و گاز تاسیس کند، تصریح کرد: “این اولین بار نیست که صنعت نفت ایران تحریم‌ می‌شود. شبکه گسترده ارتباطی که شرکت‌های ایرانی و خارجی برقرار خواهند کرد و حمایت دولت‌ها، باعث فروش نفت ایران در بازار بین‌الملل خواهد شد. ترکیه مهمترین شریک ژئوپلیتیک و اقتصادی ایران است. سرمایه‌گذاری‌هایی که در منطقه خوزستان صورت خواهد گرفت ممکن است باعث راه‌اندازی پروژه‌های جدید نفت و گاز میان ترکیه و ایران شود”.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024