پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 15.11.2019, 10:58

احزاب سیاسی لبنان 'در مورد نخست وزیر جدید به توافق رسیدند'

بی بی سی

احزاب اصلی لبنان بر سر نامزد تصدی نخست وزیر این کشور به توافق رسیده‌اند.

به گزارش منابع خبری لبنان، شامگاه گذشته سعد حریری، سرپرست نخست وزیری و رهبر حزب جریان المستقبل، متنفذترین حزب سنی‌های لبنان، و دو حزب شیعه امل و حزب‌الله توافق کردند که از نامزدی محمد صفدی به عنوان نخست وزیر جدید حمایت کنند.

وبسایت المستقبل، وابسته به سعد حریری، گفته است که توافق بر سر نخست وزیری آقای صفدی در ملاقات سعد حریری با علی حسن خلیل، نماینده جنبش امل، و حسین الخلیل، نماینده حزب‌الله لبنان به دست آمد. براساس این گزارش، حزب جریان ملی آزاد، از احزاب عمده مسیحی لبنان نیز از این پیشنهاد حمایت کرده است.

طبق قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری باید از مسیحیان، نخست وزیر از مسلمانان سنی و رئیس مجلس از مسلمانان شیعه باشند. نخست وزیر توسط رئیس جمهوری مامور تشکیل کابینه می‌شود و باید رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

هنوز منابع رسمی این احزاب در مورد توافق بر سر نامزدی محمد صفدی اظهار نظری نکرده‌اند.

محمد صفدی، بازرگان و از سیاستمداران سنی لبنان است، هفتاد و پنج سال دارد و در دولت‌های قبلی لبنان، سمت‌های وزیر اقتصاد و وزیر دارایی و تجارت را برعهده داشته است. او نماینده پارلمان لبنان است.

سعد حریری که از حدود سه سال پیش سمت نخست وزیری را در دست داشت روز ۲۹ اکتبر اعلام کرد که قادر به ادامه خدمت نیست و از سمت خود کناره گرفت. با کناره‌گیری آقای حریری، کابینه ائتلافی او نیز سقوط کرد اما میشل عون، رئیس جمهوری، از وی خواست تا زمان تشکیل دولت جدید کفالت نخست وزیری را برعهده داشته باشد.

استعفای حریری پس از آن اعلام شد که لبنان با تظاهرات گسترده و بی‌سابقه‌ای در اعتراض به فساد و بی‌کفایتی کل تشکیلات حکومتی مواجه بود. تظاهرکنندگان خواستار کناره‌گیری تمامی رهبران فعلی و انجام اصلاحات گسترده و مبارزه با فساد در این کشور بودند. آنان فساد و ناتوانی و سیاستمداران و رقابت‌های حزبی را عامل مشکلات اقتصادی لبنان دانستند.

در واکنش به این خواسته‌ها، سعد حریری یک برنامه اصلاحات شامل کاهش چشمگیر حقوق مقامات حکومت و تغییراتی در سیاست اقتصادی دولت را ارائه داد اما با وجود حمایت رئیس جمهوری و فشار طرفداران حزب‌الله لبنان برای توقف حرکت اعتراضی، تظاهرات همچنان ادامه داشته است.

آقای حریری گفته بود که تنها در صورتی آماده پس گرفتن استعفای خود است که بتواند کابینه‌ای از متخصصان و فن سالاران و بدون حضور سیاستمداران و نفوذ گرایش‌ها و منافع حزبی تشکیل دهد. وی تشکیل چنین کابینه‌ای را برای خاتمه دادن به بحران اقتصاد لبنان لازم دانسته بود.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان که از حمایت حزب‌الله لبنان برخوردار است، از معترضان خواسته بود تا به پارلمان کنونی فرصت دهند تا اصلاحات لازم را به اجرا بگذارد. وی هشدار داده بود که توافق فعلی بین احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی پس از چانه‌زنی طولانی به دست آمده و از میان رفتن این توافق می‌تواند بن‌بست سیاسی دیگری را ایجاد کند.

با وجود برگزاری تظاهراتی برای ابراز حمایت از رئیس جمهوری و تشکل‌های طرفدار او، از جمله حزب‌الله، تظاهرات اعتراضی همچنان ادامه داشته و فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرده است. در روزهای اخیر، معترضان بار دیگر شماری از راه‌های ارتباطی اصلی لبنان را بستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024