پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 03.11.2019, 19:29

احضار مجدد کارگران

احضار مجدد کارگرانی که بیش از ۱۰ بار به دادگستری احضار شده‌اند/ مدیرکل اداره کار خوزستان: موضوع سیمان کارون را بررسی می‌کنیم

سه نفر از کارگران سیمان کارون در پی اعتراضات سال ۹۵ این شرکت روز ۲۷ آبان ماه احضار شده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سه نفر از کارگران سیمان کارون (مسجد سلیمان) به‌دنبال سلسله تجمعات بهمن و اسفند سال ۹۵ که در اعتراض به معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت شرکت برگزار شده بود، حدود ۴ کارگر با هویت «فرشاد خدادادیان»، «خرم آقابیگی»، «پیمان سلیمانی» و «امین حاتمی» با شکایت کارفرما به مراجع قضایی احضار و برای آنها پرونده تشکیل شده است و اکنون سه نفر از آنها به دادگاه احضار شده‌اند.
به نقل از این منبع خبری گفته می‌شود: “احضار کارگران سیمان کارون درحالی‌ست که پیش از این کارگران سیمان کارون برای پیگیری مطالبات صنفی خود با نهادهای دولتی و مراجع قضایی همانند استانداری، فرمانداری‌ شهرستان مسجد سلیمان و چند نهاد امنیتی و نهاد قضایی نامه‌نگاری کرده‌اند”.
پرونده این کارگران در حالی در شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه کیفری مسجدسلیمان با شکایت کارفرما ارجاع داده شده که پیش از این کارگران نظر کارشناس دادگستری تبرئه کارگران بوده است، بااین حال کارفرما مجدداً به این حکم نیز اعتراض زده است و پرونده همچنان مفتوح است.
گفتنی است، این کارگران در پی تجمعات اعتراضی از سال ۹۵ بیش از ده بار احضار شده‌اند.
ارسلان غمگین (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان) در این خصوص تصریح کرد: کارفرما شکایت شخصی و کیفری از این سه کارگر داشته است که این افراد به تولید من ضربه وارد کرده‌اند. با این حال کارشناس رسمی دادگستری اتهامی که کارفرما به کارگران وارده کرد را تایید نمی‌کند. کارفرما مجددا به رای کارشناس اعتراض زده است و این مسئله در حال حاضر به هیئت کارشناسان ارجاع داده شده است.
من با رئیس اداره کار در منطقه صحبت کرده‌ام تا افرادی برای بررسی موضوع اعزام شود و با کارفرمای این واحد صحبت شود. بالاخره یک تجمع کارگری برگزار شده است و باید اثبات شود که این تجمع به تولید ضربه زده است. این اعتراضات هم مربوط به چند سال قبل بوده است. کارفرما گویا مستنداتی داده که این کارگران مسبب خرابی‌هایی در شرکت بوده‌اند و توقف کار را علت شکایت بیان کرده است.
به عنوان نمونه در یک شرکت صابون‌سازی دیگ‌هایی وجود دارد که اگر به بهانه اعتراض این دستگاه خاموش شود، مواد داخل آن دیگ‌ها بلااستفاده می‌شوند. گاهی اعتصابات ضرر و زیان ایجاد می‌کند. کارفرمای سیمان کارون هم مدعی هستند که ضرر و زیان زده‌اند. به خصوص که در این مورد خاص کارشناس دادگستری رای به نفع کارگران داده است.
در حال حاضر رئیس اداره کار در منطقه برای بررسی موضوع اعزام شده است. این کارگران 4 نفر بوده‌اند. دو نفر از آنها بازنشسته شده است. یک نفر از آنها اتمام قرارداد شده و رفته است. یک نفر دیگر هنوز در کارگاه مشغول به کار است. بعد از بازرسی رئیس اداره کار جزئیات بیشتری از این موضوع را به اطلاع خواهیم رساند. این کارگران بیش از ده بار تاکنون به دادگستری مسجد سلیمان احضار شده‌اند و همین مساله مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است.
یک بازرس کار از استان و یک بازرس کار از منطقه موضوع را پیگیری خواهد کرد. مدت طولانی است که پرونده این کارگران مفتوح است. بالاخره اعتراض کارگری در تمام دنیا مرسوم است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024