سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.10.2019, 17:25

دادگاه پرونده درخواست کنندگان استعفای خامنه‌ای دوشنبه برگزار می‌شود

دادگاه ۱۴ فعال زن که با انتشار بیانیه ای خواستار استعفای آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شده بودند روز دوشنبه ۲۹ مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. محمدحسین آقاسی، وکیل سه تن از این زنان فعال به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که آنها متهم به فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی شده اند.

آقای آقاسی که وکالت گیتی پورفاضل، شهلا انتصاری و زهرا جمالی را برعهده دارد به کمپین گفت که پرونده‌های موکلانش را مطالعه کرده و اتهامات منتسب شده در ارتباط با انتشار بیانیه و همچنین مصاحبه‌هایی است که این فعالان با رسانه ها انجام داده‌اند.

همزمان بررسی کمپین نشان می‌دهد پرونده‌های تعدادی از بازداشت شدگان در مشهد به شعبه سوم دادگاه عمومی سرخرود مازندران ارسال شده است.

از خرداد ماه تاکنون دو نامه از سوی جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و کنشگران زن با درخواست استعفای سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌اند که حاصل آن بازداشت حداقل ۱۶ تن از ۲۸ امضا کننده این دو نامه‌ها بوده است.

در ۱۴ مرداد ماه ۱۴ فعال زن با انتشار بیانیه‌ای با عنوان استعفای رهبر و گذار از جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید خطاب به مردم ایران نوشته بودند: «ما ۱۴ تن از کنشگران مدنی و فعالین حوزه حقوق زنان مصمم هستیم با شیوه‌ای مدنی و بدون خشونت، مبارزه خود را همچون پیش‌قراولان آزادی وطن با گفتن «نه به جمهوری اسلامی» تا رسیدن به خواسته‌های کامل خود ادامه دهیم.»

این زنان که نویسنده، حقوقدان، شاعر، مادر زندانی سیاسی و فعال مدنی و زنان هستند در بیانیه خود حکومت فعلی را نظام ضد زن نامیدند و با اشاره به اینکه «چهار دهه حکومت ولایت مطلقه فقیه منجر به حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» شده نوشته‌اند آنها بدون خشونت علیه این نظام ضد زن به پاخاسته و خواستار «گذار کامل از نظام جمهوری اسلامی و تدوین قانون اساسی جدیدی هستند که در آن کرامت و هویت و حقوق برابر زنان در تمامی عرصه‌ها به رسمیت شناخته شود.»

امضا کنندگان این بیانیه عبارتند از: شهلا انتصاری فعال مدنی و زنان، نصرت بهشتی، معلم بازنشسته، فعال مدنی و زنان، فرشته تصویبی فعال مدنی و حقوق زنان، پروا پاچیده فعال مدنی، نویسنده و شاعر، گیتی پورفاضل وکیل دادگستری، زهرا جمالی فعال مدنی و حقوق زنان، شهلا جهان‌بین فعال مدنی و حقوق زنان، فاطمه سپهری فعال مدنی و حقوق زنان، مریم سلیمانی فعال مدنی و حقوق زنان، سوسن طاهرخانی فعال مدنی و حقوق زنان و معلم بازنشسته، فرنگیس مظلوم فعال مدنی و مادر سهیل عربی، نرگس منصوری فعال مدنی و حقوق زنان و عضو سندیکای شرکت واحد، عزت جوادی حصار فعال زنان و کیمیا نوروزی‌ صابر فعال مدنی و حقوق زنان امضاکنندگان این بیانیه هستند و شهلا انتصاری، شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری، نرگس منصوری، فرنگیس مظلوم و گیتی پورفاضل بازداشت شده‌اند. فرنگیس مظلوم اما با قرار وثیقه آزاد شده است.

هنگامه واحدیان شاهرودی، دختر شهلا جهان بین، یکی از امضاکنندگان این بیانیه در مصاحبه با کمپین گفت که مادر او به اتفاق دیگر فعالان زن در بند زنان زندان اوین زندانی هستند. به گفته او خانم جهان بین به اخلال در نظم و تشویش اذهان عمومی هم متهم شده است.

مسعود معین، پسر فاطمه سپهری اما در مصاحبه با کمپین گفت که مادرش در بند زنان زندان وکیل آباد مشهد زندانی است و دسترسی به وکیل ندارد. آقای معین به کمپین گفت: «مادرم ده روز است که از بازداشتگاه اطلاعات مشهد به بند زنان زندان وکیل آباد منتقل شده. می‌گویند پرونده‌اش کامل شده و باید برود دادگاه. اما ۲۸ آبان ماه پرونده مادر من و چند نفر دیگر ارسال شده به شعبه سوم دادگاه عمومی سرخرود در مازندران. ما با وکیل مشورت کردیم گفت احتمالا یکی از افراد، آنجا پرونده‌ای داشته اما مادر من ارتباطی با سرخرود ندارد. با سرخرود هم تماس گرفتیم گفتند مسول پرونده رفته کربلا و تلفنی پاسخگو نیستیم.»

فاطمه سپهری به گفته فرزندش به «اخلال در نظم و آسایش عمومی و فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی» متهم شده است.

مسعود معین، پسر فاطمه سپهری از تحت فشار بودن مادرش خبر داده و به کمپین گفت: «یک بار کابینی و یک بار حضوری مادرم را ملاقات کرده ایم. مادرم می گفت هر شر و وری آوردند گفتند باید امضا کنی من هم به خاطر اینکه تحت فشار بودم امضا کردم به جز اینکه می خواستند ما را به گروه های خاصی چون مجاهدین خلق وصل کنند که گفتم هر چه خواستید امضا کردم این را امضا نمی کنم و به هیچ عنوان قبول ندارم.»

او اضافه کرد: «آقای خامنه‌ای یک ماه پیش گفت که از کسانی که انتقاد نمی‌کنند دلگیر است و بیایید انتقاد کنید. تلویزیون ایران همین را پخش کرد.سوال ما این است که غیر از این است که مادر من و بقیه انتقاد کرده‌اند؟ انتقاد، جرم است؟ می‌گویند تجمع غیرقانونی بوده خب در این ۴۰ سال چه مجوز قانونی داده‌اید؟ مادر من، همسر شهید است و از ابتدای انقلاب هم گله داشت از بنیاد شهید و الان هم از وضعیت فعلی ناراضی است و سر موضع‌اش ایستاده. من حتی به مادرم گفتم اگر صلاح می‌دانی یک جوری سازش باشد تا بیایی بیرون. گفت من کار اشتباهی نکرده‌ام چرا باید بگویم اشتباه کرده‌ام یا معذرت‌خواهی کنم؟”

او درباره وضعیت محمدحسین سپهری هم به کمپین گفت: «پنج روز پیش ملاقات کردیم. در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در مشهد زندانی است و دچار انسداد روده شده.  دو دندان اش هم شکسته که خودش گفت موقع بازداشت ماموران با فشاری که بر فک او آورده اند شکسته اند. برای او هم آقای آقاسی را به عنوان وکیل معرفی کردیم اما نپذیرفتند و در حال حاضر وکیل ندارند.»

از بازداشت شدگان در مشهد، پرونده های عبدالرسول مرتضوی، محمدحسین سپهری، هاشم رجایی، غلامحسین بروجردی، محمد نوری زاد، رضا جنگی، پوران ناظمی، حوریه فرج زاده، زهرا سلیمانیان، هاشم خواستار، غلامعلی حسین پورگنابادی، جواد لعل محمدی و هاشم رجایی هم به سرخرود مازندران ارسال شده است. همه آنها براساس ابلاغیه‌ای که بر سامانه ثنا منتشر شده به »اخلال در نظم و آسایش عمومی و فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی» متهم شده‌اند.

سامانه ثنا، سامانه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ارائه و پیگیری دادخواست ، شکواییه، اظهارنامه، تجدیدنظرخواهی و واخواهی متعلق به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است.

محمدحسین آقاسی که وکالت ۹ نفر از این بازداشت شدگان را برعهده دارد به کمپین گفت: «موکلان من در زندان وکیل آباد زندانی هستند و هنوز موفق نشده‌ام وکالت روی پرونده آنها بگذارم. وکالت مرا متاسفانه تاکنون قبول نکرده‌اند و نتوانسته‌ام پرونده‌های آنها را بخوانم. پرونده‌ها در شعبه ۹۰۳ بازپرسی مشهد است و تنها اطلاعی که داریم این است که اتهامات آنها درباره بیانیه و همچنین اجتماع مقابل دادگاه تجدیدنظر مشهد است.»

روز یک‌شنبه ۲۰ مرداد شماری از فعالان مدنی در اعتراض به حکم ۱۳ سال زندان برای کمال جعفری یزدی مقابل دادگستری مشهد تجمع کرده بودند. محمد نوری‌زاد، جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری، فاطمه سپهری و حوریه فرج‌زاده از جمله امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر هستند که در این تجمع بازداشت شده‌اند.  حوریه فرج زاده با قرار وثیقه آزاد شده است.

در اواخر خرداد ۹۸، نامه‌ای از سوی ۱۴ نفر از فعالان سیاسی و مدنی ساکن مشهد و تهران در برخی از رسانه‌ها منتشر شد، این افراد در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی خواستار استعفای او و تغییر قانون اساسی شدند. در بخشی از این نامه آمده بود: «وقت آن رسیده که مردم، فعالان و اندیشمندان دلسوز با کنار گذاردن تمایلات مصلحت جویانه ای که اسباب نابودی فرهنگ و تمدن و ثروت کشور را فراهم آورده، با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به ناحق خود می افزاید، پیشقراول این حرکت ملی باشند.»

عده‌ای از این ۱۴ نفر همچنین با پخش ویدیویی از حرف‌های خود خواستار استعفا و تغییر حکومت شدند. هاشم خواستار معلم بازنشسته و زندانی عقیدتی سابق در ویدیویی گفت: «حکومت دیگری که بود باید تا به حال صدها بار استعفا می‌داد و می‌رفت ولی متاسفانه این جمهوری اسلامی همچنان بقا دارد. باید هر چه زودتر از صفحه تاریخ و روزگار محو شود.»

هنگامه واحدیان شاهرودی، دختر عباس واحدیان شاهرودی در مصاحبه با کمپین گفت: «می‌گویند به خاطر بیانیه دستگیر نشده اند و به خاطر تجمع دستگیر شده اند در صورتی که پدر من و دکتر جعفری در تجمع ۲۰ مرداد حضور نداشتند. من برای پی گیری رفتم پیش معاون دادستان که گفت پرونده از دست ما خارج شده و خود بیت دست گذاشته روی این پرونده. بیشتر اتهاماتی هم که زده اند در ارتباط با بیانیه است.»

خانم واحدیان شاهرودی گفت که «بیش از ۱۲ اتهام زده اند از اقدام علیه امنیت ملی و  براندازی نظام تا تشویش اذهان عمومی، تاسیس کانال و گروه تلگرامی، توهین به رهبری، توهین به آیت الله خمینی، توهین مقدسات و همکاری با شبکه‌های معاند.»

عباس واحدیان ۴۹ ساله است و پیش از بازداشت به عنوان نویسنده در نشریه داخلی بیمارستانی در مشهد به کار مشغول بوده است.

هنگامه واحدیان شاهرودی درباره وضعیت پدرش در زندان وکیل آباد مشهد گفت: «پدرم در بند ۵ اندرزگاه ۱۰۴ هست و تاکنون دو بار دیگر زندانیان به او حمله کرده اند. پی گیری کردیم به ما گفتند که اینها تحت تاثیر دارو و روانگردان هستند و دست خودشان نیست.  چون در این بند همه مواد مخدری و قتل هستند. بابا می گفت خود زندان به اینها داروی روانگردان می دهد و وضعیت شان خیلی بد است تا جایی که حتی زحمت دستشویی رفتن هم به خودشان نمی دهند. در حالیکه پدر من یک فعال مدنی است و به خاطر بیانیه بازداشت شده و باید در بند سیاسی باشد نه قتل و مواد مخدری.»

دختر آقای واحدیان گفت که تاکنون اجازه ملاقات با پدرش را نداشته اند اما با او تماس تلفنی دارند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024