سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 15.10.2019, 19:20

دستور دادستانی برای مسدود کردن گوگل پلی و تبعات آن برای کاربران

یک منبع مطلع صحت نامه‌ای که طی هفته‌های گذشته از طرف معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، در توییتر منتشر شده بود با مضمون دستور مسدود کردن فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل معروف به گوگل پلی استور را تایید کرد که در آن دادستانی دستور فیلتر کردن بزرگ‌ترین و یکی از امن‌ترین فروشگاه اپلیکیشن‌های دستگاه‌های دارای سیستم عامل اندروید را صادر کرده است. با وجود این بررسی‌های کمپین نشان می‌دهد تا زمان انتشار این خبر، هنوز فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل در ایران مسدود نشده است.

بر اساس اطلاعاتی که کمپین به دست آورده است، این دستور محرمانه بود و قرار نبود تا زمان اجرا شدن آن در فضای عمومی مطرح شود اما حساب توییتری باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت خبری نزدیک به نهاد‌های قضایی و امنیتی، این خبر را تایید کرد. باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در توییتی نوشت: «نامه فیلترینگ “گوگل پلی” صحت دارد.» باشگاه خبرنگاران در ادامه توییت خود نوشت: «یک منبع آگاه از صحت نامه ارسالی با محتوای درخواست فیلترینگ “گوگل پلی”را تایید کرد پیش از این در فضای مجازی نامه‌ای منتسب به سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور منتشرشده بود که در آن به مسدودسازی پلی استور در حداقل زمان ممکن اشاره شده بود.»

مسدود کردن فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل نه تنها از نظر امنیت کاربران را در خطر قرار می‌دهد بلکه برای توسعه دهنده‌گان اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. یکی از الزام‌های توسعه‌ اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید، استفاده از خدمات سرویسی است که به آن گوگل پلی سرویس گفته می‌شود. در صورت فیلتر گوگل پلی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی امکان به روز رسانی و توسعه اپلیکیشن خود را از دست خواهند داد.

دستور سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی با مخالفت کاربران و فعالین کسب و کارهای اندرویدی مواجه شده است. امین امیرشریفی یکی از مدیران کافه بازار، فروشگاه اندرویدی ایرانی در حساب توییتر خود نوشت: «کافه‌بازار ۸ سال در کنار پلی‌استور گوگل رشد کرد و با ایجاد مزیت‌هایی روی محتوای بومی و پرداخت، در کنار محدودیت‌های محتوایی و نداشتن امکان نصب پیش‌فرض و دسترسی‌های سیستمی، توانست ۴۰ میلیون کاربر را با خود همراه کند، و امروز هم از فیلترینگ رقیبش حمایت نمی‌کند.»

علیرضا شیرازی مدیر یکی از بزرگترین سرویس‌های بلاگ در ایران به اسم بلاگ‌فا نیز خطاب به جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی نوشت: «آقای جاویدنیا دسترسی به گوگل پلی یک حق و نیاز کاربران است. بحث بروزرسانی سیستم عامل است و لازم به ذکر است که برای دسترسی به هر اپ مارکت دیگر کاربران باید سیستم امنیتی اندروید را تغییر و اجازه اجرای برنامه ها از هر منابع ناشناخته‌ای را بدهند.»

جواد جاوید‌نیا چند روز پیش از این دستور، با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی وب، ارایه هرگونه خدمات به سایت‌های فیلتر شده را نیز ممنوع اعلام کرده بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024