شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.10.2019, 8:04

سریال ناتمام "مرگ" در هوتگ‌های بلوچستان

ندای زاهدان

باز هم حادثه‌ای تلح در سیستان و بلوچستان؛ دو دختر نوجوان ۱۴ و ۱۶ ساله در روستای ریمدان در هنگام برداشت آب از هوتگ ، به داخل آب سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.

سیستان و بلوچستان استانی پهناور است که به گفته مسئولان وسعت و مشکلات آن به اندازه چند استان و امکانات آن کمتر از یک استان است.

سالهاست مردم در سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی اند و نه تنها بسیاری از مشکلات ناشی از خشکسالی امان مردم این استان را بریده بلکه ساکنین بسیاری از روستاها و حتی حاشیه برخی از شهر های این استان به استفاده از آب غیرقابل شرب روی آورده اند‌.

در جای جای این استان مشکل کم آبی باعث نارضایتی مردم شده تا جایی که بسیاری از روستاها برای تامین آب مصرفی خود به ناچار سراغ هوتگ ها می روند و از آب آنها استفاده می‌کنند.

هوتگ‌ها، گودال هایی هستند که آب باران در آنها جمع شده و مورد استفاده مشترک انسان و حیوانات است.

روستای ریمدان از توابع شهرستان چابهار و در کنار اقیانوس واقع شده اما مردم هنوز در این روستا بصورت کامل از آب لوله کشی بهره مند نشده و سقایی آبرسانی می شوند.

از آنجایی که سهمیه روزانه آب برای هر نفر 15 لیتر بوده و این آبرسانی هم به گواه مردم روستا یک خط در میان و لَنگالَنگ انجام می شود مردم به ناچار به استفاده از آب هوتگ ها روی می آورند و عطای استفاده از آب به اصطلاح بهداشتی را به لقایش می بخشند.

سارا و بسمه کلمتی دو دختر ۱۴ و ۱۶ ساله ریمدانی پای یکی از این گودال‌ها رفته بودند تا هم آب بیاورند و هم ظرف و لباس های‌شان را با آب این هوتگ بشویند که پای یکی از آن لیز می خورد و دیگری هم برای نجات او خود را به آب می اندازد که به دلیل عمق زیاد آب هر دو جان به آب می سپارند و فدای بی آبی و حق اولیه شان می شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024