جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.08.2019, 11:51

استفاده از نمک دریا باعث سنگ کلیه و بیماری‌های گوارشی می‌شود

ایرنا- مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: استفاده از نمک دریا در درازمدت باعث ایجاد کمبود ید، سنگ کلیه، بیماری‌های گوارشی و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

فریده نظری روز چهارشنبه افزود: در سال‌های اخیر با گسترش تبلیغات طب سنتی توصیه شده به‌جای نمک‌های معمولی (ید دار تصفیه شده و شست‌وشو شده) از نمک دریا برای پختن غذاها استفاده کنید.

وی اضافه کرد: نمک دریا از تبخیر آب دریاها و دریاچه‌ها تولید می‌شود، در مکانی نزدیک به دریا یا دریاچه‌ها آب را به داخل حوضچه‌هایی هدایت می‌کنند تا در مقابل تابش نور خورشید و وزش باد این آب‌ها تبخیر و حاصل آن رسوباتی است که به آن نمک دریا می‌گویند.

وی بیان کرد: این در حالی است که ضایعات کارخانه‌ها نیز به دریاها ریخته می‌شود و ممکن است حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگینی مانند سرب، آرسنیک و جیوه باشد که بعد از تبخیر، این رسوبات در نمک دریا باقی می‌ماند.

نظری اضافه کرد: فلزات سنگین می‌توانند بسیار خطرناک بوده و در درازمدت منجر به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان شود.

وی بیان کرد: نمک دریا اگر تصفیه نشده باشد، مشکلات بهداشتی و سلامتی زیادی را ایجاد می‌کند این نوع نمک فاقد برخی مواد معدنی از جمله ید است این در حالی است که ید برای عملکرد فیزیولوژیک بدن ضروری است.

نظری بیان کرد: از سوی دیگر نمک دریا حاوی انواع ناخالصی‌ها از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده و نیز فلزات سنگین از قبیل سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم بوده که می‌تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و ریه ها ایجاد کند و منجر به بروز مسمومیت شود.

وی گفت: اختلال در جذب ریزمغذی‌هایی مانند آهن و روی از ضررهای دیگر ناخالصی‌های نمک دریاست.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کم‌کاری تیروئید، عقب‌افتادگی ذهنی و جسمی در کودکان، اختلال در تولیدمثل و کاهش ضریب هوشی از جمله عوارض کاهش ید در بدن است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این نکته را فراموش نکنید که شرایط نگهداری نمک برای حفظ خواص ید موجود در آن بسیار مهم است و باید آن‌ را در ظرف درب دار، به‌ دور از نور، رطوبت و حرارت نگهداری کرده و در هنگام پایان پخت آن‌را به غذا افزود تا ید موجود در آن در بیشترین مقدار خود باقی بماند.

نظری یادآور شد: نمک باید در بسته‌بندی‌های بهداشتی دارای تاریخ تولید، انقضا، پروانه ساخت و پروانه بهره‌برداری عرضه شود و روی بسته بندی نمک نیز عنوان نمک ید دار شست‌وشو شده و تصفیه شده با خلوص ۹۹.۲ درصد و آدرس دقیق کارخانه نیز روی بسته بندی نمک درج شده باشد.

وی گفت: مقدار مصرف روزانه نمک باید کم باشد اما همان میزان نیز باید از نوع نمک ید دار تصفیه شده و شست‌وشو شده باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024