سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 21.08.2019, 11:43

عزل و بازداشت مدیرعامل ایران خودرو از نگاه رسانه‌های داخلی

ایرنا - در پی برکناری و بازداشت «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو به علت افزایش خودسرانه قیمت خودرو، رسانه های داخلی دلایل و چرایی چنین رویدادی را مورد بررسی قرار دادند.

از زمانی که سخنگوی دولت خبر تغییر مدیرعامل ایران خودرو را اعلام کرد حرف از گزینه‌های جایگزین در محافل خودرویی مطرح شد. رسانه های  داخلی در این خصوص نوشتند اولین نفر و محتمل‌ترین گزینه برای رفتن به جاده مخصوص عباس علی آبادی مدیرعامل فعلی مپنا است. علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اسم وی را آورد و گفت قرار است که مدیرعامل مپنا به ایران خودرو برود اما غروب روز دوشنبه در برخی از سایت‌ها و برخی از کانال‌ها به‌صورت غیر رسمی و به نقل از علی آبادی آمد که وی مدیرعاملی ایران خودرو را نپذیرفته است.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی امروز ۳۰ مرداد ماه روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد  رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب ضمن اذعان به وجود فساد و رانت در صنعت خودروسازی، وزارت صنعت را به عامل مستقیم انتصاب مدیرعامل و مسئولان خودروسازان را به بی تحرکی نسبت به عزل مدیران ناتوان و برخورد با فسادهای موجود متهم کردند. لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد نیز از سوی این طیف رسانه ای کشور مورد توجه قرار گرفته شد.

این رسانه ها برکناری و بازداشت مدیر عامل ایران خودرو و ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا را اگرچه  نشانه تحولی مثبت در مبارزه با فساد مدیران دانسته اند، اما متذکر شدند که نباید از عملکرد مجموعه مافیای خودرویی پشت پرده غافل شد.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز مدعی شدند دولت تلاش می‌کند فساد گسترده‌ای را که در خودروسازی‌ها اتفاق افتاده، عادی جلوه دهد، تا آنجا که سخنگوی دولت دلیل برکناری «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران خودرو را افزایش خودسرانه قیمت خودرو اعلام کرد و ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا را شکایت مشتری‌ها از این خودروسازی دانست.

اعلام خبر عزل مدیرعامل ایران خودرو توسط سخنگوی دولت نیز مورد نقد در رسانه های اصولگرا قرار گرفته است.

رسانه های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از:  صدهزارمیلیارد تومان زیان انباشته در ایران خودرو، حاصل سوءمدیریت و بی‌تدبیری مجموعه مدیران شرکت خودروسازی؛ با بازداشت شخص مدیر مساله حل نمی‌شود، خواب از سر مافیاها و سوداگران بخش خودرو می‌پرد و خوابشان آشفته می‌شود؛ تا وقتی دولت با یک قصد جدی به سمت کاهش تصدی‌گری خود در اقتصاد حرکت نکند، نمی‌توان انتظار داشت  تحولی چشمگیر در عرصه خودروسازی رخ دهد؛ شرکت‌های خودروسازی ما سالهاست که علی رغم حمایت‌های دولتی از رانت استفاده می‌کنند؛ صنعت خودروی ما و حتی کل صنایع و اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی بیمار است؛ برکناری و بازداشت مدیر عامل ایران خودرو به دلیل افزایش خودسرانه قیمت اگرچه می‌تواند نشانه تحولی مثبت در مبارزه با فساد مدیران باشد، اما نباید از عملکرد مجموعه مافیای خودرویی پشت پرده غافل شد؛ هرج‌ومرج در بازار خودرو و افزایش شوکه‌کننده قیمت‌ها نتیجه عدم نظارت بر قیمت‌گذاری و نداشتن متولی درست در این بخش است.

فساد و رانت در صنعت خودروسازی

- روزنامه شرق با اشاره به برکناری و سپس بازداشت «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو و بازداشت دو مدیر دیگر ایران ‌خودرو نوشت: در خبرها دلیل بازداشت یکه‌زارع افزایش خودسرانه قیمت خودرو اعلام شد اما آیا او واقعا به همین دلیل بازداشت شده است؟ «بهرام پارسایی» سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت ‌وگو با «شرق» عنوان می‌کند که قطعا مسائل مالی عامل بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو است. او اضافه می‌کند: درحال‌حاضر ایران‌خودرو صد هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد که این مسئله حاصل سوءمدیریت و بی‌تدبیری مجموعه مدیرانی است که در این شرکت خودروسازی فعالیت داشته‌اند. این صنعت به حدی رانت پیدا و پنهان دارد که گروهی تمام‌قد ازآن دفاع می‌کنند. به گفته پارسایی یکی از تخلفاتی که در دهه‌های گذشته در ایران‌خودرو روی داده است، پرداخت هزینه هنگفت برای طراحی خودروی ملی است که معادل بزرگ‌ترین اختلاس آن زمان به مبلغ ۱۲۳ میلیارد تومان، برای طراحی این خودروی ملی در خارج از کشور پرداخت شده است.

بهرام پارسایی در خاتمه گفت و گو با شرق می گوید: در این مجموعه این‌قدر فساد و رانت وجود دارد که با وجود آنکه مثل روز روشن است که این صنعت مشکل دارد، اما حامیان پروپاقرص دارد و برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد. وزارت صنعت که مستقیم مدیرعامل و مسئولان خودروسازان را انتصاب و انتخاب می‌کند با اینکه حساسیت جامعه در زمان تغییر قیمت‌ها به ماکسیمم خود رسیده بود، واکنشی نسبت به عزل مدیران ناتوان و برخورد با فسادهای موجود نداشت. امیدوارم قوه قضائیه که درحال‌حاضر به مسئله ورود کرده، ورود کامل کند. با گرفتن شخص مدیر مساله حل نمی‌شود. خواب از سر مافیاها و سوداگران بخش خودرو می‌پرد و خوابشان آشفته می‌شود، ولی اقدامات زمانی نتیجه خواهد داد که تمام ریشه‌ها شناسایی و منفعت‌طلبان پیدا و پنهان و رانت‌جویان پیدا و پنهان شناسایی شوند.

- روزنامه آفتاب یزد نوشت: برکناری و بازداشت مدیر عامل ایران خودرو به دلیل افزایش خودسرانه قیمت و ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا به دلیل آنچه که شکایت مردم خوانده شد در دو مجموعه بزرگ خودروساز کشور اگرچه می‌تواند نشانه تحولی مثبت در مبارزه با فساد مدیران باشد، اما نباید از عملکرد مجموعه مافیای خودرویی پشت پرده غافل شد که با افزایش سرسام‌آور قیمت ها توان خرید یک خودرو معمولی را نیز از قشر متوسط جامعه گرفته‌اند.هرج‌ومرج در بازار خودرو و افزایش شوکه‌کننده قیمت‌ها که روند آن در یک سال اخیر کاملا مشهود است می‌تواند نتیجه یک چیز باشد. عدم نظارت بر قیمت‌گذاری و نداشتن متولی درست در این بخش.

لزوم کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد

- روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو نوشت: ما از سویی می‌بینیم به دلیل آنچه حمایت از صنعت خودرو خوانده می‌شود، مشکلات ساختاری و اقتصادی ادامه‌دار می‌شوند و امروز زیان انباشته خودروسازان ایرانی، از مرز چند صد میلیارد تومان نیز عبور می‌کند و از سوی دیگر وقتی یک بنگاه قیمت کالای تولیدشده خود را تغییر می‌دهد با برخورد جدی دولت مواجه شده و حتی کار به کنار رفتن مدیرعامل می‌رسد. اگر دخالت دولت در هریک از این دو حوزه کمرنگ‌تر بود، قطعا نتیجه‌ای که امروز به دست می‌آمد، بهتر از شرایطی بود که امروز در آن قرار داریم. دولت در جایی احساس می‌کند که برای حمایت از صنعت خودروسازی باید منابع مالی جدیدی تزریق کرده و با وجود زیان‌ده بودن، عدم رضایت مشتریان و نرسیدن به کیفیت مدنظر کار خودروسازان ادامه پیدا کند و در جایی وقتی می‌بیند قیمت‌های ارایه شده از سوی یکی از این خودروسازان، مورد رضایت واقع نمی‌شود، مدیرعامل یک مجموعه را کنار می‌گذارد. این اقدامات نادرست در حالی همچنان ادامه دارد که ما پیش از این تجربه‌های نسبتا موفقی را تجربه کرده‌ایم که تداوم آنها می‌توانست به نفع اقتصاد ایران و صنعت خودروسازی کشور تمام شود.

در بخش پایانی این یادداشت آمده است: باید اعلام کرد که یک شرکت بزرگ و ملی در صنعت خودروسازی، قطعا با تغییر مدیرعامل، فضایی جدید را تجربه می‌کند، اما این فضا چندان با گذشته متفاوت نخواهد بود. تا وقتی اشکالات موجود در سیاست‌های کلان پولی اصلاح نشود یا دولت با یک قصد جدی به سمت کاهش تصدی‌گری خود در اقتصاد حرکت نکند، نمی‌توان انتظار داشت صرفا با جابه‌جایی یک مدیر، تحولی چشمگیر در این عرصه رخ دهد؛ به تعبیری دیگر شاید یک مدیرعامل خوب بتواند سرعت زیاندهی را کاهش داده یا برخی مشکلات خرد را برطرف کند اما در شرایط فعلی، سطح کلان غیرقابل تغییر خواهد ماند.

- روزنامه همدلی در یادداشتی نوشت: در حالت کلی باید گفت که بسیاری از مدیرانی که در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو کار می‌کنند بر اساس توانمندی راهبری آن‌ها نیست، به همین دلیل است که شرکت‌های خودروسازی ما سالهاست که علی رغم حمایت‌های دولتی از رانت استفاده می‌کنند و با وجود تزریق منابع زیاد به آن‌ها همواره این شرکت‌ها موفق نمی‎‌شوند و حتی نسبت به گذشته عملکرد بدتری دارند. ما سالهاست که این روش را تجربه می‌کنیم و یک سری از مدیرانی که تنها اسمشان مدیر است و با ارتباطاتی که دارند روی کار می‌آیند، در حالی که توانمندی لازم را ندارند. نکته دیگر دخالت دولت در این زمینه است. وقتی دولت یک مدیر را که باید اعضای هیات مدیره به نمایندگی از سهام‌داران وی را ابقا یا اخراج کنند، دولت چطور به خود اجازه دخالت در این زمینه می‌دهد و مدیری را ابقا یا اخراج می‌کند؟ این نشان می دهد که صنعت خودروی ما و حتی کل صنایع و اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی بیمار است که با دخالت مکرر دولتی و مکانیزم‌های دولت اداره می‌شود و ما هر روز شاهد این هستیم که اقتصاد کشور ما به ویژه خودرو در شرایط بسیار بحرانی است و اگر حمایتی در این زمینه نباشد این شرکت‌ها در مسیر ورشکستی قرار می‌گیرندو تا زمانی که به دنبال این نباشیم که افراد توانمند و به دور از هر گونه گرایش سیاسی را روی کار آوریم و به آن‌ها مسئولیت دهیم، این مشکلات حل نمی‌شود. مدیران توانمند کارکنان توانمند را استخدام می‌کنند و کار را به درستی هدایت می‌کنند.

توسل به تولید ملی؛ حربه خودروسازان در توجیه ناکارآمدی

- در بخشی از گزارش روزنامه مردم سالاری با میان تیتر” آچمز منتقدین خودروسازان با حربه تولید ملی”  می خوانیم: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مافیای قدرتمند خودرو اجازه نداده تاکنون هیچ تحقیق و تفحصی در مجلس در خصوص صنعت خودرو به نتیجه برسد، گفت که شگرد دائمی صنعت خودروسازی این است که ناکارآمدی خود را در پس تولید ملی و اشتغال پنهان کرده و با همین حربه تاکنون منتقدین خود را آچمز کرده‌اند. ... پارسایی در گفت و گو با ایسنا یادآور شد: مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته‌اندکه نباید نوآوری را زیر سوال برد. نمی‌دانم منظور ایشان کدام نوآوریست؟ امروزه همه شاهد رقابت و جهش‌های خیره کننده در صنعت خودروی جهان هستیم؛ مثل ساخت خودروهای پرنده، خودروهایی با تولید و مصرف انرژی خورشیدی، خودروهای ارزان، ایمن و با طراحی‌های خیره کننده در تولید انبوه. لذا بیان اینکه طراحی صندوق عقب ٢٠٦ نوآوریست بیشتر شبیه طنز است.

بهرام پارسایی دربخش دیگری از این گزارش افزود: مردم هرگز فراموش نمی‌کنند در زمانی که صندوق عقب خودوری ۲۰۶ با این هزینه طراحی شد، صدها هم‌وطن ما زنده در آتش بی‌تدبیری مدیریت خودروسازی در خودروهای پژو ۴۰۵ سوختند و هیچ وقت هم کسی در این باره پاسخگو نبود و در آن زمان حتی رسانه‌ها هم تهدید شدند که بیشتر به این موضوع ورود نکنند که  نهایتا راهنمایی و رانندگی تعداد کشته شدگان در آتش سوزی‌های پژو ۴۰۵ را اعلام کرد.

عدم استفاده از ایده های نخبگان دانشگاهی در خودروسازی

- «علیرضا سیلمی» (عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفت ‌وگو با  ایلنا با انتقاد از وضعیت صنعت خودروسازی و عدم استفاده آنها از نخبگان دانشگاهی گفت: به نظرم صنعت خودروسازی در یک سیکل بسته افتاده و سرانجام باید این سیکل شکسته شود. بسیاری از نخبگان ایده‌های فوق العاده‌ای در حوزه خودروسازی دارند، اما متاسفانه این ایده‌ها خاک می‌خورند و حتی بعضا برخی ایده‌ها کاملا دفن می‌شوند.

وی در خصوص ویژگی انحصارطلبی در خودروسازی‌ها توضیح داد: اعتقاد من این است که باید انحصارطلبی در خودروسازی‌های ما شکسته و فضای کاری و فعالیت درآنجا باز شود، از طرفی باید سازمانِ حمایت از مصرف کنندگان یا خود وزارت صنعت به این امر ورود کنند.

رسانه های اصولگرا

به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: دولت همچنان تلاش می‌کند فساد گسترده‌ای را که در خودروسازی‌ها اتفاق افتاده، عادی جلوه دهد؛ آیا با تغییرات گسترده (بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا) در این دو خودروسازی، صنعت خودرو سر و سامان می‌یابد؛ برکناری مدیرعامل ایران خودرو را باید هیات مدیره این شرکت اعلام می‌کرد؛ هنوز تکلیف خودروسازان با دولت مشخص نیست و همچنان نخ خودروسازان به دولت وصل است؛ پایان یکه تازی در جاده‌ مخصوص؛ تصمیم به تغییر مدیرعامل ایران خودرو را وزیر صنعت می‌گیرد، خبر عزل را سخنگوی دولت اعلام می‌کند.

جلوگیری از سقوط ایران‌خودرو علت افزایش قیمت محصولات

- به گزارش خبرگزاری فارس،  یک عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پی برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: به نظر می‌رسد ایران‌خودرو برای جلوگیری از سقوط بیش‌ از حد ارزش تولیدات به واسطه کاهش تعداد تولید،  علی‌رغم تثبیت نسبی نرخ ارز در ۶ ماه گذشته،  قیمت محصولات خود را افزایش داده است.«عباس علوی راد» در پی برکناری مدیرعامل ایران‌ خودرو به دلیل تغییر قیمت‌ها در گفت وگو با خبرنگار فارس، در تحلیلی بر جنبه‌های اقتصادی موضوع، اظهار داشت: در ۴ ماهه اول سال ۹۸ معادل ۱۸۴ هزار دستگاه انواع سواری در کشور تولید شده است.عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار کرد: به استناد اخبار منتشر شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، تولیدات بهار ۹۸ نسبت به ۴ ماهه اول سال ۹۷ بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

علوی راد تصریح کرد: بنابراین در شرایطی که تولید سواری در ۴ ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ‌بر ۴۰ درصد کاهش یافته و واردات خودرو نیز متوقف است، افزایش قیمت از منظر رعایت حقوق خریداران در بازار خودرو محل مناقشه خواهد بود.

ادعای عادی جلوه دادن فساد در خودروسازی از سوی دولت

- روزنامه جوان در تیتر نخست گزارش خود با عنوان ” بازداشت «مخصوص» در جاده قدیم” نوشت:  دولت همچنان تلاش می‌کند فساد گسترده‌ای را که در خودروسازی‌ها اتفاق افتاده، عادی جلوه دهد، درحالی‌که شنیده‌ها حاکی از آنست که حدود ۱۰ هزار خودرو در سایپا بدون اینکه تولید شود، صورتجلسه شده و در گروه خودروسازی ایران ‌خودرو نیز فساد ارزی اتفاق افتاده است. این در حالی است که سخنگوی دولت با اعلام برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو، دلیل برکناری هاشم یکه‌زارع را افزایش خودسرانه قیمت خودرو اعلام کرد و ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا را شکایت مشتری‌ها از این خودروسازی دانست. اکنون این سؤال مطرح است که آیا با تغییرات گسترده در این دو خودروسازی، صنعت خودرو سر و سامان می‌یابد یا همچنان به روابط پیچیده برخی نمایندگان مجلس با این صنعت و نفوذ دولتی‌ها در آن در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟

جوان افزود: در سال‌های اخیرکیفیت بسیار نازل خودروی داخلی، نحوه سؤال‌برانگیز ثبت‌نام خودرو، بی‌انضباطی مالی، دلایل مبهم تحویل ندادن خودرو، افزایش قیمت کاذب و غیرواقعی در بازار توسط خودروسازان داخلی و مهره‌های وابسته به آنان و در عین حال ارزان فروشی خودروها به افراد خاص هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیرمستقیم، داد میلیون‌ها مشتری و سهامدار را درآورده و همواره به روش‌های متعدد و متنوع نارضایتی و خسارات جبران‌ناپذیری را به مردم تحمیل کرده است.

بازداشت مدیرعامل ایران خودرو

-روزنامه سیاست روز در مطلبی با عنوان “کشیدن ترمز بی مسئولیتی خودروسازان” در بررسی حاشیه های برکناری مدیرعامل ایران خودرو نوشت: روز دوشنبه مورخ ۲۸ مردادماه ۹۸ سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد؛ «مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می‌شوند و آقای علی‌آبادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع الخروجی ۶ ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.»

خبرگزاری ها در اخبار خود با اعلام اینکه «یکه زارع حوالی ساعت ۱۷ امروز در حالی که در محل کار خود حضور داشت با حکم قضایی توسط ضابطان دستگاه قضا بازداشت شده است.» بار دیگر مردم نظاره گر اخباری بودند که از رانت و رانت خواری و زد و بندهای پشت پرده خبر می داد و همچنان این اخبار نیز دنبال می شود. اما نکته جالب در اخبار منتشر بار دیگر ضد ونقیض هایی بود که متولیان مکررا نسبت به انتشار آن اقدام می کنند و ابایی هم از برملا شدن آن ندارند درست مانند همه وعده هایی که در راه بهبود معیشت و قدرت خرید مردم سر دادند و نه تنها این مهم میسر نشده بلکه هر روز دریچه تازه ای از مشکلات و معضلات در زندگی مردم نمود می کند و ماحصل آن این می شود که نمایندگان مجلس از جمله پورابراهیمی عضوکمیسیون اقتصادی مجلس اعلام می کنند کشور بیش ازآنکه درگیر تحریم های بیرونی باشد از تحریم های درونی رنج می برد.

- خبرگزاری مهر با تیتر “پایان یکه تازی در جاده‌ مخصوص” می افزاید: نام جاده مخصوص تهران ـ کرج با صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران گره خورده است؛ صنعتی که اگرچه طی سال‌های اخیر فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده اما آن‌گونه که به آن بها داده شده، نتوانسته انتظارات ذی‌نفعان را برآورده کند.

واقعیت آن است که ظرف سال‌های گذشته، صنعت خودروسازی ایران مورد حمایت‌های بی‌چون و چرا و بی‌سابقه‌ای بوده است که از سوی بسیاری از وزرا، معاونانشان و مسئولان رده بالا، عملیاتی شده است. این صنعت همزمان به یکی از رانتی‌ترین صنایع کشور نیز بدل شده است؛ به نحوی که بسیاری از صنایع با ابراز ناراحتی از نحوه حمایت‌های دولتی نسبت به صنعت خودرو و کشیدن دیوار امن به دور آن، بر این باور بودند که اگر این حمایت و نوع کمک‌های مالی و پشتیبانی‌هایی که دولت‌ها طی سال‌های گذشته از صنعت خودرو به عمل آورده‌، در سایر صنایع مزیت‌دارکشور نیز وجود داشت، می‌توانست توسعه صنعتی ایران را به نحو بهتری پیش ببرد. ... با نحوه ورودی که قوه قضاییه اخیرا به صنعت خودرو داشته به نظر می رسد دوران یکه‌تازی در صنعت خودرو به اتمام رسیده و مدیران این صنعت باید رویه های گذشته خود را مورد بازنگری جدی قرار دهند.

برکناری مدیر ایران‌خودرو از زبان سخنگوی دولت

- در بخشی از گزارش جوان می خوانیم: ربیعی، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود از برکناری هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو خبر داد و اعلام کرد: «مدیرعامل ایران‌خودرو به دلیل تغییر قیمت عمدی خودروها برکنار و آقای علی‌آبادی جایگزین می‌شود.»آنطور که سخنگوی دولت به رسانه‌ها اعلام کرد، مدیرعامل ایران‌خودرو به صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می‌شود و البته افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید بررسی شود که آیا اشتباه نرم‌افزاری یا خطای شخصی بوده است.این خبر در حالی از سوی ربیعی مطرح شد که این موضوع را اصولاً باید هیات مدیره این شرکت اعلام می‌کرد. به ‌عبارت دیگر این امر نشان می‌دهد که هنوز تکلیف خودروسازان با دولت مشخص نیست و همچنان نخ خودروسازان به دولت وصل است.  .... اما در مقابل این اطلاع‌رسانی از سوی دولت که بدون توجه به معاونان ایران‌خودرو و دو تابعیتی بودن برخی از مدیران ایران‌خودرو دلیل برکناری را تنها گرانی عنوان کرده است. پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با تسنیم در خصوص اتفاقات اخیر در این صنعت گفت: «براساس گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند محرز است.»

- خبرگزاری دانشجو با این تیتر که ” یکه‌زارع که بود و چه کرد؟” نوشت: درست در روزهایی که شعار خصوصی‌سازی خودروسازی بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد، در اتفاقی بی‌سابقه «سخنگوی دولت» خبر از برکناری مدیرعامل ایران خودرو طبق اعلام «وزیر صنعت، معدن و تجارت» می‌دهد و دلیل آن را نیز «افزایش قیمت خودسرانه و بدون هماهنگی» عنوان می‌کند. به این عبارات دقت کنید: سخنگوی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و افزایش قیمت. این عبارات چیزی جز حلقه متصل دولتی در صنعت خودرو را به ذهن متبادر می‌کند؟ تصمیم به تغییر مدیرعامل ایران خودرو را وزیر صنعت می‌گیرد، خبر عزل را سخنگوی دولت اعلام می‌کند و پوپولیستی‌ترین دلیل نیز برای برکناری اعلام می‌شود. چه دلیلی بهتر از «افزایش قیمت» برای حذف یک مدیرعامل از خودروسازی؟

در باب برکناری هاشم یکه‌زارع از مدیرعاملی ایران خودرو، روایات مختلفی وجود دارد، از افزایش بدون هماهنگی قیمت (روایت رسمی) گرفته تا فساد مالی و تصمیم دولت به تغییر مهره. البته این احتمال نیز که دولت با هماهنگی قوه‌قضائیه اقدام به برکناری مدیرعامل ایران خودرو کرده باشد، وجود دارد.اگر روایت رسمی را ملاک قرار دهیم، این پرسش پیش می‌آید که آیا مدیران عامل خودروسازی به ویژه مدیرعامل ایران خودرو قربانیان سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت (به زعم کارشناسان و اقتصاددانان) هستند؟

احتمال ارزان شدن خودرو

- صراط نیوز در مطلبی با طرح این سئوال که “خودرو ارزان می شود؟” نوشت: مدتی است که شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم و اگر این روال ادامه پیدا کند، قیمت خودرو کم خواهد شد.

صراط نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران  افزود: «سعید باستانی” عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره کاهش قیمت خودرو، گفت که در چند ماه گذشته شاهد تغییراتی در حوزه قیمت خودرو بودیم که افزایشی خودسرانه به دنبال داشت. خوشبختانه مدتی است که شاهد کاهش قیمت ارز در بازار هستیم و اگر این روال ادامه پیدا کند قیمت خودرو هم کم خواهد شد.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دلالان را عاملی برای افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: در چند ماه گذشته بازار سرمایه رها بود که به دنبال آن شاهد افزایش قیمت بودیم؛ مساله مهم در کنترل قیمت خودرو، تأمین کالا و مواد اولیه است که باید شرایط را به نحوی برنامه ریزی کرد تا محصول با کمترین هزینه به دست مشتری برسد و دلالان حذف شوند.باستانی درخصوص دلایل گرانی خودرو گفت: نبود برنامه‌ریزی برای هدایت سرمایه‌های سرگردان مردم را می توان یکی از دلایل اصلی گرانی خودرو دانست و اگر بتوانیم برنامه مناسبی در این باره داشته باشیم قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ دولت باید برای هدایت و کنترل سرمایه‌های بانکی و بورسی برنامه‌ریزی می‌کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024