پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 20.08.2019, 21:49

ظریف در سوئد: نمی‌خواهیم عامل باقی‌ماندن ترامپ در قدرت باشیم

جهان صنعت
بیش از یک سال است که آمریکا از برجام خارج شده اما همچنان توافق هسته‌ای و البته سایه تحریم‌ها بر سر مردم ایران پابرجاست. در این مدت اعضای کاخ سفید تمام تلاش خود را کردند که بیشترین حد فشار را در کمترین زمان ممکن بر ایران اعمال کنند به امید اینکه اقتصاد کشور از هم بپاشند و مقامات دولتی مجبور به مذاکره با واشنگتن شوند. این در حالی است که موضع ایران در برابر خواسته آمریکا صریح است و آن، عدم مذاکره با دولت فعلی واشنگتن است. مقامات تهران منتظر هستند تا انتخابات ۲۰۲۰ برگزار شود و مطابق سیاست دولت جدید وارد مذاکره با واشنگتن شوند‌. اما آنچه باید تاکید کرد این است که ایران خواهان آن است که عامل باقی ماندن ترامپ در قدرت نباشد از این رو از هر روشی برای رسیدن به این مقصود استفاده می‌کند یعنی اگر مذاکره و نرمش هم لازمه رسیدن به این هدف باشد مقامات تهران آن را هم به ‌کار می‌گیرند.
هرچند باید اذعان داشت که در شرایط فعلی، رویکرد ایران پایان صبر و خویشتنداری در برابر آمریکاست. مقامات تهران از کاهش مرحله‌ای تعهدات هسته‌ای خود سخن می‌گویند و طبق آن گام برمی‌دارند البته بعید است که خروج کامل از برجام رویکرد اصلی ایران باشد. سیاست خارجه ایران لنگان‌لنگان قدم برمی‌دارد تا ببیند اروپا چه می‌کند و در نهایت منتظر رییس‌جمهور جدید کاخ سفید می‌ماند تا ببیند سرنوشت چه برایش رقم می‌زند. با این وجود استراتژی و تظاهر رفتاری تهران مشخص است. مقامات تهران تاکید می‌کنند که حاکمیت ترامپ را هشت ساله می‌بینند اما در عمل امیدوار هستند که این اتفاق نیفتد. در این رابطه وزیر امور خارجه ایران در جمع ایرانیان مقیم سوئد گفت: احتمال اینکه ترامپ چهار سال دیگر مهمان یا مزاحم دنیا باشد زیاد است؛ این سخن پیش از این نیز توسط ظریف در نیویورک مطرح شده بود.
اما محمدجواد ظریف که در ادامه تور دیپلماتیک خود عصر دوشنبه به استکهلم پایتخت سوئد رفت و با حضور در محل وزارت خارجه این کشور با مارگوت والستروم وزیر خارجه سوئد دیدار کرد. دیدار و گفت‌و‌گو با لینده وزیر تجارت سوئد و مسوول کمیسیون مشترک دو کشور،کارل بیلت سیاستمدار و نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین سوئد و اریک هونل رییس شرکت بولک مالک کشتی انگلیسی توقیف شده در ایران از برنامه‌های دیروز وزیر امور خارجه در استکهلم بود.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مراسم شب عید سعید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانش به نقش ایرانیان مقیم خارج از کشور و ظرفیت‌های آنها اشاره کرد. وی در این مراسم در پاسخ به سوال یکی از ایرانیان درباره اینکه چقدر اینستکس را عملی می‌دانید؟ عنوان کرد: اتفاقی که افتاده با تحریم‌های آمریکا، آثار درازمدت قابل توجهی خواهد داشت نه به ایران بلکه برای روابط بین‌المللی. علتش هم این است که آمریکا از قدرت دلار استفاده افراطی می‌کند و استفاده افراطی از هر عامل قدرتی باعث کاهش قدرت می‌شود، ولی در کوتاه‌مدت اینچنین نیست. در کوتاه‌مدت، استفاده افراطی می‌کند و فشار آن به مردم ایران می‌آید.
به نوشته فارس، رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاهدید در معاملات بسیاری از کشورها دلار کم‌کم در حال حذف شدن است. مثلا روسیه و چین در معاملات‌شان از ارز ملی استفاده می‌کنند. سال گذشته ۳۵ درصد معاملات ما با ترکیه با ارز ملی بود.

اروپایی‌ها بیش از حد با تحریم‌ها محافظه‌کاری می‌کنند
وزیر خارجه بیان کرد: ممکن است اینستکس در کوتاه‌مدت برای ما درمان مشکلات‌مان نباشد، ولی این واقعیت را نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا برای دور زدن آن یک سازوکار درست کردند. البته احساسم این است که اروپایی‌ها بیش از حد در این زمینه با تحریم‌ها محافظه‌کاری می‌کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها رسما می‌گویند اگر مردم ایران می‌خواهند نان بخورند، باید سیاست‌هایتان را عوض کنید. یعنی ارعاب برای رسیدن به اهداف سیاسی، یعنی ترور. هدف این ترور هم مردم عادی ایران هستند.

جمعه در پاریس با ماکرون و لودریان دیدار می‌کنم
ظریف گفت: حالا درست است اسم من را گذاشتند در فهرست تحریم‌ها، اما الان خدمت شما در سوئد هستم، خیلی هم به من فشار نیامده است. یکشنبه با مقامات کویت دیدار کردم، امروز در فنلاند با رییس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر تجارت خارجی فنلاند ملاقات کردم، سه‌شنبه در سوئد با تعدادی از وزرا دیدار دارم و پنجشنبه با وزیر خارجه و نخست‌وزیر نروژ دیدار خواهم کرد و جمعه نیز وزیر خارجه و رییس‌جمهور فرانسه را می‌بینم. هفته دیگر چین و بعدش به ژاپن می‌روم.
وزیر خارجه عنوان کرد: تحریم‌های آمریکا کاری به من ندارد‌ ولی این مردم هستند که هدف تحریم‌ها هستند.
وی گفت: هدف جنگ نظامی، نظامیان هستند ولی در تحریم، هدف مردم عادی هستند و به همین خاطر باید به آن تروریسم اقتصادی گفت، نه تحریم.ظریف در ادامه بیان کرد: اینستکس در تروریسم اقتصادی که امروز علیه ایران اعمال می‌شود ممکن است خیلی موثر نباشد، اما در درازمدت نشانگر روندی است که آنچه به آن تسلیح دلار می‌گویند، باعث شود کم‌کم اقتصادها از دلار فاصله بگیرند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024