پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.07.2019, 18:42

تنش در مجلس بر سر «تابعیت دوگانه» روحانی و کریمی قدوسی

رادیو فردا

سوال یک نماینده مجلس ایران از وزیر دفاع درباره پخش فیلم منسوب به سپاه پاسداران، ادعاها درباره «تابعیت دوگانه» حسن روحانی و همچنین «تابعیت افغان» جواد کریمی قدوسی جلسات روز دوشنبه و سه‌شنبه مجلس ایران را دچار تنش کرد.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، شهریور ۹۷ در جلسه سوال از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در مجلس مستندی را پخش کرد که عنوان می‌کرد برخی از اعضای هیئت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی دوتابعیتی بوده و «جاسوس» هستند.

پس از آن رسانه‌های ایران اعلام کردند که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این مستند را در اختیار آقای کریمی قدوسی قرار داده است.

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، در این باره سوالی را از وزیر دفاع ایران مطرح کرده بود.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، روز دوشنبه، ۳۱ تیر، در جلسه علنی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: «طبق اعلام سپاه پاسداران فیلم دوتابعیتی‌ها که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس پخش شده به لحاظ موضوعی مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فیلمی که در صحن مجلس پخش شده فاقد سندیت و اعتبار رسمی است.»

تعدادی از نمایندگان مجلس اما طرح این سوال توسط آقای رحیمی را حمله به سپاه پاسداران دانستند و ۲۹ نماینده که اکثرا عضو جبهه پایداری هستند، خواستار برکناری او از هیئت رئیسه مجلس شدند.

آقای رحیمی در جلسه سوال خود از وزیر دفاع همچنین گفته بود: «به رئیس جمهور اتهام زدند که دوتابعیتی است و این اتهام در سراسر کشور پخش شد، اما تکذیب آن پخش نشد. اگر چنین اتهامی به رئیس قوه قضائیه می‌زدند دادستان سکوت می‌کرد؟»

با این حال آقای کریمی قدوسی در جلسه روز سه‌شنبه گفت که موضوع «دوتابعیتی» بودن حسن روحانی را او مطرح نکرده است.

وی در عین حال تهدید کرد که فهرست مدیران «دوتابعیتی» جمهوری اسلامی را منتشر خواهد کرد.

ابوالفضل ترابی، عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مدیران دوتابعیتی، روز یک‌شنبه، ۲۸ مرداد ۹۷، گفته بود که یکی از مقامات «بسیار مهم و تراز بالا» در دوران تحصیل در اسکاتلند تابعیت بریتانیا را کسب کرده و هنوز این تابعیت را دارد.

حسن روحانی در اسکاتلند تحصیل کرده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، اما این ادعا را تکذیب کرد.

جواد کریمی قدوسی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنین سخنان نماینده تربت جام درباره «تابعیت افغان» خود را رد کرد.

وی گفت: «یک سند مبنی بر این‌ که یکی از اجداد من ولو هفت نسل قبل از افغانستان آمده است هم دارند، ایشان باید در صداوسیما این سند را پخش کند، والا صداوسیما باید همین مذاکرات من را پخش کند؛ در غیر این صورت اگر این کار را نکردند من از دولت افغانستان می‌خواهم که آنها بررسی کنند که اگر ما رگ و ریشه‌ای در طول تاریخ در اقوام آنجا داشتیم به ما بگویند که به خدمت آنها برویم.»

رحیمی‌ جهان‌آبادی، نماینده تربت جام در مجلس، پیش از این در تذکری از سخنان آقای کریمی‌ قدوسی در حوزه انتخابیه خود انتقاد کرده بود.

وی گفته بود که آقای کریمی‌ قدوسی در یک سخنرانی در شهر تربت‌جام خواستار رد صلاحیت او شده است.

آقای رحیمی‌ جهان‌آبادی خطاب به کریمی قدوسی گفته بود: «زمانی که اجداد شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند، ما از ایران دفاع می کردیم. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است؟»

جمهوری اسلامی تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024